Gå til innhold

D3 oljelekkasje fra oljekjøler tilkobling automat.


josda

Anbefalte innlegg

Har en liten oljesvetting/lekkasje fra der hvor øvre slangetilkobling er på oljekjøler til automatkassen. Har hatt av slangen, kappet den og satt den på igjen med ny slangeklemme, men det lekker fortsatt. mistenker at det lekker mellom nippel og kjøler. Er nippelen skrudd fast til kjøler? Eller er den "smeltet" fast til kjøleren? Har prøvd forsiktig å trekke til og løsne litt på den, men ingen bevegelse å se. Tenker med skrekk og gru på at jeg må bytte radiator for å få fikset dette....  Noen som har tips/råd/kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer til det at det er ny oljekjøler som må til, er en greit oppdatering av D3 å montere en luftavkjølt oljekjøler til automatoljen, slik som på D4. Vet ikke hva som blir billigst/enklest av å bruke en original til D4 eller å kjøpe noe  uoriginalt, men det er nok en grunn til at det ble forandret på D4. Flere som opplevde i starten at det ble vannlekkasje i oljekjøleren, og når det først kom vann i lag med oljen inn i kassa, ble det fort havvari. Bare å google for mer info. Står mye på UK-forumet. Så eg hadde personlig heller bygget om, enn å eventuellt kjøpe ny kombinert radiator med integrert vannkjølt oljekjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Monterte en slangeklemme fra Biltema, se link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemmer-1-orede-5-stk-2000035863/

Og etter det ble det tett, mulig den eg monterte var rustfri, men uansett så sitter eg igjen med en oppfatning av at denne type klemmer gir et jevnere trykk/press på slangen hele veien rundt, enn hva en vanlig slangeklemme som en skrur vil gjøre. Det har nå vært tett siden november, ca 3000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skulle man eventuelt montert D 4 kjøleren slik at den får nok luft til kjøling , den trenger vel en viss mengde luft gjennomstrømning .

Nå får eg delene idag . Så det blir montert ny radiator og rør med slanger . 

Mest sannsynlig . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke D4 kjøleren en varmeveksler? Med kjølevann i. 

 

En liten rørkjøler med ribber montert bak radiatoren burde vel fungere?

Feks denne https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F162115217832

 

Ellers er det mange andre oljekjølere med AN koblinger som kan plasseres på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7CAAAD7F-EC52-4DA8-909B-9F079AE052E3.jpeg

Det er vel plass bak grillen her, til en eventuell ettermarkedskjøler? Som f eks amerikanerene synes er populært når de skal trekke tunge hengere. 

Gjorde dette selv på en Japansk4x4 jeg hadde med varmeveksler, altså automatoljen innom i radiatoren for kjøling/ varming- da denne gikk i stykker. Trykket er ikke allverdens og slanger/ slangeklemmer gjør jo jobben. Men AEN kobling er vel enda bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være stor nok? 

Screenshot_20180404-172631.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...