Gå til innhold

TD5 ulyd ved ca 1000 omdreininger


thommes

Anbefalte innlegg

Ved varm motor hører jeg en ny lyd som likner på et øøøøø ved ca 1000 omdreininger. Lyden høres tydelig når omdreiningene går ned og forsvinner igjen ved lavere eller høyere omdreininger. For ca en måned siden skiftet jeg olje og rotasjonsfilteret. Kan det være denne? Og i så fall har det noe å si?

Ulyden er ikke der ved kald motor. Ved varm motor høres den både når jeg står og kjører.

 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er webastoen, fordi lyden er direkte koblet til turtallet. Jeg får følge med og sjekke litt mer nøye. Basert på diverse forumsøk vil forskjellige rotasjonsfiltre lage forskjellig lyd. Viktig er bare at jeg kan fortsette å kjøre uten at jeg ødelegger noe.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da skulle jeg ha tatt et bilde før og et bilde etter for å finne 7 feil? :D Jeg må nok en tur til klubbverkstedet på Øysand og få sjekket nedenfra. Ovenfra stemte alt øyensynlig. Kan det hende at den opprinnelige lyden henger sammen med wastegate aktuatoren? Jeg slet med rykk ved 2800 omdr i ca 100-110 km/h i lett oppoverbakke. Tok og sprayet aktuatoren, så gikk det tilsynelatende bedre. Det var det eneste jeg gjorde siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slik ØØØØØØØØ-lyd på min, men kun i lock-up på 4, rundt 100 km/t og i slak oppoverbakke...

Kommer tydligvis fra førersiden av motoren, men siden hastigheten ved lydens oppstandelse tilsier at feilsøking gjør det litt vanskelig annet enn fra førerstolen.

Men rotasjonsfilteret kan jeg jo bytte å se om det hjelper...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...