Pederover Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Dette var en rar opplevelse: Kjørte på hyttetur med Defenderen i går og parkerte kl 15.00. Kom tilbake to timer etterpå i snøslaps og skulle starte opp for å få i meg varmen. Ingen tegn til liv! Ikke så mye som litt glød i ladelampen, altså steindødt! Jeg sjekket sikringer, kontakter på batteriet (som er 5 år gammelt) men ikke tegn til liv overhodet. Klokka i dashbordet stod på 15.15, den stoppet altså ca 15 min etter jeg stoppet bilen. Heldigvis kom en nabo som brøytet vegen med traktor, og jeg hadde startkabler, så vi fikk liv i Defenderen igjen! Den gikk som ei klokke og uten at ladelampa lyste. I dag sjekka jeg spenningen på batteriet og det var i overkant av 12V ! Bilen startet uten problemer...Hva i huleste kan ha skjedd her da? Noen forslag?! Batteriet. Satte på lading nå likevel om det er 12V inni der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 (endret) Det samme skjedde med min Defender. 5-6 år gammelt batteri. Startet med kabler og alt ble ok etter litt lading/ kjøring.Etter et par måneder skjedde det igjen, bilen hadde da stått parkert ca. en halv time, startet med kabler, og alt virket ok. Kjøpte nytt batteri og siden har det ikke skjedd igjen. Et par år siden nå. Har ikke funnet noen forklaring, kan det ha vært en innvendig defekt i batteriet? Kanskje noen vet mulig svar? Endret 12. november 2017 av Ø.Trovum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morton Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Sjedde for meg også med en gammel Volvo, der var det + kabel fra bat. til starter som hadde innvendig irr. Oppdaget ved en tilfeldighet ved at jeg rugget i ledningsnettet. Men før dette forsøkte jeg med både lading og nytt batteri, hjalp for en kort stund, men så var det tilbake igjen. Byttet + kabel, og problem løst permanent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Takk for innspill! Sjekket kabler og koblinger, ser fint ut, så det blir nok nytt batteri ja. Har ikke nerver til å ta noen sjanse på at dette gjentar seg... (Typisk ved i landkjøring fra ferje eller lignende...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Du har dårlig kontakt et sted på hovedkabelen. Trekk til mutteren på starteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Skal sjekkes ja! Men hvordan kan det forårsake at hele det elektriske systemet blir dødt i løpet av et kvarters tid..? Jeg kan forferdelig lite når det kommer til bilelektriske saker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Du må ha et fryktelig stort strømtrekk om batteriet blir tappa på et kvarter. Derfor er det mye mer sannsynlig med dårlig kontakt et sted, og da er det plussledning og jording fra batteri som er vanlig. Plussledning fra batteriet går rett til startmotoren, og dårlig kontakt der er du ikke førstemann til å oppleve. Jeg ville startet med batteripolene og sørget for at alt sitter som det skal der, og deretter sjekket starterkontakten. Samme med jording. Hvor lenge måtte laderen stå før batteriet var toppladet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 5-6 timer, smartlader. Skal ned i grava nå om litt og sjekke starter!☺ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Hadde batteriet vært helt nedtappet tror jeg du måtte ha ladet mer enn et døgn. Mulig jeg tar feil, men verdt å sjekke før du smeller til med batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Antar at +kabelen fra dynamoen går til/via starteren? Dårlig kontakt på starteren kan dermed også gi dårlig lading. Tips: sjekk at kabelskoene sitter fast i kabelen også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 12. november 2017 Forfatter Del Skrevet 12. november 2017 Hmmm, gått over alle kabler jeg kunne finne nå. Alt virker tight og fint. Batteriet har ca 12,4 V uten at motoren er startet, og lader ca 13,5 V når motoren går... Får bare leve litt i "spenning" framover! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Dersom måleren din er riktig, og batteriet ditt kunn har 12,4 volt er det gåent, et batteri i god stand skal ha rundt 12,7v i hvilespenning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Noen batteri har feil inni som lager slik feil av og til. Vet ikke om det er pga at det er AGM at slikt oppstår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Målte nå nettopp, og det lå på 12,57 V. Får komme meg på batterihandel da tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Da må jeg kaste halvparten av alle mine batterier.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Vi ser jo av bildet at jeg har et 50 Ah batteri! Det er jo for lite antakelig...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 50 AH er nok litt spett kapasitetsteknisk. Men om batteriet er ladet så skal det fint starte bilen. At du har en tomgangsspenning på 12,57 er nok litt lavt - men det betyr ikke nødvendigvis at batteriet er dødt som flere andre her sier. Mål også spenningen på batteriet mens bilen går, for å sjekke at batteriet får lading. En annen interresant test er å skru på noen forbrukere (med motoren av). For eksempel hovedlys, varmetråder hvis du har osv, og så se etter spenningsfall. Mål gjerne volt mellom jord på batteriet og et passende jordpunkt, tallet burde være meget lavt. Samme test kan utføres mellom + på batteri og + terminal på starter. tallet burde igjen være meget lavt. Grunnen til at jeg sier dette er at feilen du beskriver passer dårlig med et defekt batteri. Om du ender opp med å kjøpe nytt, så kjøp noe som er korrekt for bilen. DVS omtrent 100 Ah. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Takk for tips! Blir nytt 95 Ah batteri i morgen. I tillegg til feilsøk og opprydding nedi batterikassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Dersom det er dårlig/irrede kontakter, vil du normalt oppleve at lamper i instrumentpanelet lyser når du slår på tenningen, for så å gå i svart når du vrir til start. Slå av tenningen, vent litt og prøv igjen og det samme skjer igjen. Når det ikke er liv i lampene når du slår på tenningen er det noe annet som er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 14. november 2017 Forfatter Del Skrevet 14. november 2017 Nytt 95 Ah batteri gjorde susen! Det ble en annen bil, starter lettere og alt av Webasto og Defa virker. Fjernet diverse ledninger og stereo-saker i batterirommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svalbard Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 skal jo lade 14,5 på tomgang det gjør mine 13,5 er for lite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.