Gå til innhold

Batteri levende - DØDT - levende igjen..!


Pederover

Anbefalte innlegg

Dette var en rar opplevelse: Kjørte på hyttetur med Defenderen i går og parkerte kl 15.00. Kom tilbake to timer etterpå i snøslaps og skulle starte opp for å få i meg varmen. Ingen tegn til liv! Ikke så mye som litt glød i ladelampen, altså steindødt! Jeg sjekket sikringer, kontakter på batteriet (som er 5 år gammelt) men ikke tegn til liv overhodet. Klokka i dashbordet stod på 15.15, den stoppet altså ca 15 min etter jeg stoppet bilen. Heldigvis kom en nabo som brøytet vegen med traktor, og jeg hadde startkabler, så vi fikk liv i Defenderen igjen! Den gikk som ei klokke og uten at ladelampa lyste. I dag sjekka jeg spenningen på batteriet og det var i overkant av 12V ! Bilen startet uten problemer...Hva i huleste kan ha skjedd her da? Noen forslag?!

3399d813-86a7-4ec0-ade4-06d7c0bc2b9f_zps

Batteriet. Satte på lading nå likevel om det er 12V inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med min Defender. 5-6 år gammelt batteri. Startet med kabler og alt ble ok etter litt lading/ kjøring.Etter et par måneder skjedde det igjen, bilen hadde da stått parkert ca. en halv time, startet med kabler, og alt virket ok. Kjøpte nytt batteri og siden har det ikke skjedd igjen. Et par år siden nå. Har ikke funnet noen forklaring, kan det ha vært en innvendig defekt i batteriet? Kanskje noen vet mulig svar?

Endret av Ø.Trovum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjedde for meg også med en gammel Volvo, der var det + kabel fra bat. til starter som hadde innvendig irr.  Oppdaget ved en tilfeldighet ved at jeg rugget i ledningsnettet.

Men før dette forsøkte jeg med både lading og nytt batteri, hjalp for en kort stund, men så var det tilbake igjen.

Byttet + kabel, og problem løst permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et fryktelig stort strømtrekk om batteriet blir tappa på et kvarter.

Derfor er det mye mer sannsynlig med dårlig kontakt et sted, og da er det plussledning og jording fra batteri som er vanlig. Plussledning fra batteriet går rett til startmotoren, og dårlig kontakt der er du ikke førstemann til å oppleve.

 

Jeg ville startet med batteripolene og sørget for at alt sitter som det skal der, og deretter sjekket starterkontakten. 

Samme med jording.

 

Hvor lenge måtte laderen stå før batteriet var toppladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 AH er nok litt spett kapasitetsteknisk. Men om batteriet er ladet så skal det fint starte bilen.

 

At du har en tomgangsspenning på 12,57 er nok litt lavt - men det betyr ikke nødvendigvis at batteriet er dødt som flere andre her sier.

Mål også spenningen på batteriet mens bilen går, for å sjekke at batteriet får lading.

En annen interresant test er å skru på noen forbrukere (med motoren av). For eksempel hovedlys, varmetråder hvis du har osv, og så se etter spenningsfall. Mål gjerne volt mellom jord på batteriet og et passende jordpunkt, tallet burde være meget lavt.

Samme test kan utføres mellom + på batteri og + terminal på starter. tallet burde igjen være meget lavt.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at feilen du beskriver passer dårlig med et defekt batteri. Om du ender opp med å kjøpe nytt, så kjøp noe som er korrekt for bilen. DVS omtrent 100 Ah.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er dårlig/irrede kontakter, vil du normalt oppleve at lamper i instrumentpanelet lyser når du slår på tenningen, for så å gå i svart når du vrir til start. Slå av tenningen, vent litt og prøv igjen og det samme skjer igjen. Når det ikke er liv i lampene når du slår på tenningen er det noe annet som er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...