Gå til innhold

Erfaring med linolje rustbeskyttelse fra Biltema?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Biltema hulromsolje: 

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsemasse-for-hulrom-2000017145/

 

Gjør også som Guttorm, sprayer under bilen hver sommer.

 

Men er usikker hvor godt det henger ved underspyling av bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har prøvd den,  synes den blir for tynn, og det drypper mye..... 

 

Har gjort en test med Biltema sin tjære spray i rammen, der som stepphjulet henger,  som eg skal få tatt noe bilder av nå snart. 

Får å se om det kan brukes... den er ganske seig og henger bedre enn hulroms oljen til BT. 

 

Ser også at fluid film har kommet med en seigere utgave av oljen sin... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje drypper når den er fersk, men den tørker sakte men sikkert. 

Jeg synes den er langt bedre enn sauefett når du må foreta en reprasjon under bilen. Sau på bil blir fort sau på mekaniker. 

 

Tretjære har fra gammelt av blitt brukt som rusthindrende middel, gjerne blandet med linolje. Tjære lukter sterkt i mange uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukta båt noen uker ja, men bare kos det... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bruker selv biltemas tyntflytende linolje i hulrom og steder hvor god krypeevne behøves, mens resten av understeller får seg en dusj med kokt linolje, som er tykkere og ikke drypper så mye.. Resultatet på sikt er det for tidlig å si noe om for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Organisk og miljøvennlig!

Jeg har roter mye med linolje på grusen foran garasjen og på gulvet inne det forsvinner fort. Men et flak plast under bilen så er det ihvertfall ikke noe å få kjeft fra kjerringa for (dvs-kjeft får en jo uansett men da er det ikke pga linoljesøl..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fornøyd med linoljen.

Påført på tomt Mini-skall for ca 12 år siden og er blitt hardt nå med krakeleringssprekker.

PS Skallet er fortsatt et skall som står beskyttet på låve uten direkte sollys.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12 år kan du ikke forvente annet. Hvilke produkter holder seg like bra etter 12 år? Det samme vil skje med sauefett også.

 

Linolje krever årlig påføring, ivertfall de første årene til du oppnår en fastere myk solid hinne. Deretter kan andre hvert år være nok.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne tråden er noen år siden ble startet, men temaet er vel fremdeles aktuellt og interessant for sånne som oss.... så jeg kan vel si litt om det jeg har erfart...

 

(Det er jo mange som har meninger om dette, så for all del, andre gjør selvsagt som de vil....)

 

Linolje fra Biltema er IKKE bannlyst hos meg. Men jeg har en liten advarsel; Som nevnt ovenfor så vil stoffet herde etterhvert (i likhet med voksbaserte og bitumenbaserte osv. greier jeg ikke vil nevne navn på....) Jeg har opplevd at steder som normalt vil fungere som drenering kan tette seg til ved bruk av linolje. En gang brukte jeg stoffet i ei dør på en gammel Ford van, og var kanskje litt raus med påføringen.. og ved en senere anledning så jeg at det hadde samlet vann inne i døra... så jeg har jo slutta helt med å bruke ting som herder inne i hulrom på biler. Der passer det best med olje av noe slag som kryper dit den gjør nytte for seg... gjerne fra saueull...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det herder ihvertfall ikke på samme vis... bare se på hvordan sprøyteutstyret ser ut.. Den jeg har lanolin i trenger jeg ikke gjøre noe med.. klar til bruk selv den står ikke rengjort og ubrukt leeeenge.. Det kunne jeg ikke med linolje.

 

Men jeg ser jo at mengden man bruker kan ha noe å si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei! 
jeg kløna selv har klart å påføre et tykt lag med rustbeskyttelsesmasse uten løsemiddel ifra Biltema art.36-376 på kanalene på bilen. Nå etter 2 dager i garasjen (20 grader) er det fortsatt like bløtt.. kommer det til å tørke? Kan jeg bare kjøre? Eventuelt hvordan få det av?

Var egentlig meningen å bruke en type gummilakk?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha på motorvask og stim det av har varmt vann er det et + og ikke bruk det noe mer vis du kosekjører med bilen ville je brukt raptor lakk den er fin har brukt den selv innv i ramma bruker du lanolin etter du er ferdig utv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...