Gå til innhold

Disco 1 '93 varmeappartvifte


griff

Anbefalte innlegg

Vifta virket som den skulle, har hatt varmeapparatet ut og inn, og så går den ikke.  Så vidt jeg kan se, er eneste forbindelse til ledningsnettet 5-pinners kontakten på bunten til/fra v.app.  Åpnet den, og finner ikke spenning på noen av de fem.  Og ja, jeg har sjekket sikringene, og tenninga var på.  Noen som kan fortelle meg hvilken som skal føre strøm til apparatet, og hva de øvrige er til?  Eller som har gode forslag eller kommentarer?  Finnes det for eksempel et koblingsskjema som virker - det i Haynes-boka er verre enn ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, du skriver -93 modell, da regner jeg med at det er med vifta sentralt plassert i midtkonsollen(200tdi?) , og ikke den sene utgaven med vifta i fotbrønnen på passasjersiden.

 

Det sitter en motstand oppe på venstre side av vifta, der ledningene går inn til viftemotoren. Den har en lei tendens til å gå istykker når bilen begynner å bli gammel. Den sitter på innsiden av dekselet, og kan være noe knot å få ut. Men du bør kunne måle det i kontakten. Må prøve å huske hvordan kontakten er koblet...

 

Fra batteriet går + til starter. Så går det tilbake til bolten på torpedoveggen, og gjennom den. Der er forsåvidt også ledning fra dynamo koblet inn. Derfra mener jeg det går til tenningslåsen, så går det 2 ledninger til sikringsboksen. En fra trinn 1 som kutter når starter går, og en fra trinn 2 som er på så lenge tenning er på. Tror sikringen til vifta går på trinn 1, og at ledning fra trinn2 er styrestrøm inn på rele. Fra rele går det strøm inn mot midtkonsollen, og på høyre side sitter det en kontakt. Derfra går strømmen opp bak midtkonsollen og rundt, og ned til bryteren. Så tror jeg strømmen går fra bryteren opp bak midtkonsollen igjen og til den samme kontakten. Så går det fra den kontakten igjen bak midtkonsoll og opp til viftemotoren. Husker ikke om jord går via ledningsnettet, eller om det er jordet et sted "lokalt" ved viftemotoren. Tror det er noe sånt som 12 meter kabel fra batteri eller dynamo og til viftemotoren, og 13 kontaktpunkter på veien. [ironi]Skjønner ikke hvorfor det kan bli dårlig kontakt og lav spenning med noe sånt. Det er jo hele 4mm² kabel store deler av veien. [/ironi]

 

Her kan du se hvordan det omtrent ser ut bak dashbordet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor motstanden ligger, men vanligvis ligger den inni selve plasthuset på varmeapparatet, der det får kjøling fra viften.

 

Det er motstanden som regulerer hastigheten på viften med å senke volt.

 

Følg ledningen inn i apparatet så finner du en svart klump. Det er motstanden.

 

På defender står det konstant pluss på motoren mens bryteren har jord som går igjennom motstand. 

Andre biler har pluss i bryteren, altså stikk motstatt.

 

Det finner du ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, 200tdi og vifta maksimalt utilgjengelig oppunder dashbordet.  Og den går ikke på full hastighet heller, altså uten noen av motstandene.  Det umiddelbare problemet synes å være at den ikke får strøm, ettersom jeg ikke finner spenning på noen av de fem punktene i kontakten på høyre side av varmeapparatet, der ledningsbunten går bak og rundt apparatet.  Om jeg bare visste hvilken ledning som leder strøm til kontakten, kunne jeg prøve å sette strøm på den, så ville det vel vise seg om det er det egentlige problemet, eller om jeg må ut igjen med hele dritten.  Å prøve å følge ledninger i den armtjukke bunten med forgreninger alle vegne, ser jeg mørkt på.

Det hadde kanskje hjulpet å forstå hva de to andre ledningene er til. (En er jord, og en er bare koblet til en av de andre.)  Man skulle jo tro at det klarer seg med strøm inn - de tre ledningene fra kontakten bør kunne gå rett til motoren, via de to alternative motstandene.  Og så er det jo greit med jord, sjølv om man skulle tro at det kunne jordes via den blikkboksen som varmeapparathuset er.  Men du finnarne mener ledningene går fra bryteren tilbake til kontakten.  Hvis det stemmer, lurer jeg fremdeles på hvor det blir av dem i virvaret, og hva poenget er.

Nåja, jeg får rusle ut og se om jeg forstår noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket i Haynes-boka. Strøm komemr fra Posisjon 1 på tenningen via sikring A8 til rele. Farge på ledning skal være Hvit/Lysegrønn.

Styrestrøm til rele kommer fra Posisjon 2 (tenning på) via sikring B3. Farge på ledning skal være Grønn.

Fra Rele går det tilsynelatende rett til viftestyring med farge Hvit/Lysegrønn. Men jeg at det er minst en kontakt på veien.

Ifølge Haynes går det Hvit/Sort ledning fra Bryter til trinn 1 på motstanden, Orange/sort til Trinn 2, og Rød/Sort til trinn 3 (max).

Fra bryteren skal det gå Sort/hvit til bryter for resirkulering og derfra Grønn/sort videre til aktuator.

Fra motstand til viftemotor skal det være Hvit/Grå ledning.

Sjekket ikke om det står noe vedr. kobling av vifte i Verkstedmanualen fra LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men som sagt, Haynes-bokas kart stemmer ikke med terrenget.  Fra releet går det en grov (forholdsvis) brun/orange og en tynn brun.  Hvor det blir av dem, skulle jeg gjerne visst - og jeg får vel se om jeg kan finne det ut.  Til kontakten før varmeapparatet kommer det altså fire granne:  Rød/sort, orange/sort, hvit/sort og sort.  Den siste pinnen er kortsluttet med R/B med en hvit/grå ledning.  Dette er i det minste farger som Haynes også har, så jeg tenkte at det muligens er tilførsel til de forskjellige punktene på vifta.  Den siste er i så fall trolig til resirkulasjonsgreia.  Og ganske riktig, da jeg prøvde å sette spenning på pinnen som korresponderer med R/B (egentlig med W/S), og som er rød videre, gikk vifta for fullt med bryteren på 3. 

Det er så langt jeg har kommet, men nå kan jeg i det minste lage en tjuvkobling så vogna blir brukbar, med rein rute og rimelig temp.  Så hadde det jo vært ok å finne ut hva som er mellom releet og ledningsbunten inn på kontakten, da, og få det i orden.

 

Takk for innspill så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, fant fram den store manualen.

Disco -93 er litt anderledes enn Disco -90 ifølge boka.

 

Det skal gå en brun ledning fra batteri til sikringsboks. og sikring A8. Derfra går det en Brun/Orange ledning til pinne 30 på AC/Varmer-rele. Det skal være ett vekslende rele som gjør at en webasto eller lignende kan styre vifte (pinne 87a når tenning er av)  . Den skal da kunne koble inn trinn 2 på vifta.

Fra Pinne 87 på AC/vifte-rele skal det gå en Hvit/Lysegrønn ledning til viftestyringen. Men deretter skal det være omtrent samme fargekoder som i Haynes-manualen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.  Den brun/orange er matinga til releet (30), det står spenning på den konstant (og altså også på sikr. A8), og på den brune (87a) når tenninga er av.  På den hvit/lys grønne (87) når den er på.  Det fant jeg også ut, når du fortalte hva jeg skulle se etter.

Da gjenstår det å finne koblingen mellom W/LG og ledningsbunten inn på kontakten ved varmeapparatet, der det formodentlig er brudd.  Som mest sannsynlig er forårsaket av meg, da jeg hadde apparatet ut/inn.  Og som jeg antageligvis må ha ut dashbordet for å finne.  Ja, ja.

 

Fortsatt takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...