Gå til innhold

Disco 2003 TD5 HSE


Elke

Anbefalte innlegg

Har fått montert CDL på Disco`n , en 2003 TD5 HSE. Det kosta litt, men jeg kan ikke merke særlig forskjell i fremkommelighet. Hvordan fungerer TC og CDL sammen? Hvorfor er det CDL i både høy og lav gir?

Sett på u tube og ser litt forskjell, men er det verdt penga, eller er det smør på flesk? Den nye gir stangen for høy og lav gir fungerer også motsatt av den gamle, dvs. lav er nå høy og visa versa. Hvert hyggelig om noen kunne gi meg litt mer fakta om dette og hvordan det egentlig funker.

Hadde Disco 1 1990 mod før, den var rå på fremkommelighet med diff og manuelle gir og den går ennå på veiene  :) 

Mvh Helge 

 

IMG_20170926_093604498.jpg

 

IMG_20170921_143311932_HDR.jpg

Endret av Elke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste reelle forskjell jeg har hørt om er litt mindre sjanse for å ta stikkakslinger og çenterdiffen ettersom diffen er låst, samt trekk på minst ett hjul på hver aksling ved lav hastighet hvor TC kanskje ikke fungerer så bra. Ellers vil nok erfaring/sjåfør ha vel så mye å si i terrenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg har hørt gnålet om at TC MÅ suppleres med senterdiff på D2, og ikke minst at P38 MÅ ha 4hjuls TC for klare komme av flatmarks-flekken i snart ti år, men må være ærlig nok innrømme at jeg aldri har skjønt greia. 


D2 og spesielt D2a modellen har jo kapasitet til å kjøre fletta av en original Defender 110" om ikke Defenderens større dekk gjør hele utslaget, og P38 går etter min dømmekraft utenpå svært mye annet, ikke minst grunnet hev-senk-luftfjøringa den er utstyrt med, som gir ekstrem bakkeklaring under selve karosseriet, selv om akslingene selvsagt har sine begrensinger.

 

D2 er også en ganske knapp, lettkjørt og oversiktlig bil, i motsetning til en Def110" som er et jævla drog i terrenget.
D2 har dog veldig stusslige vinkler bak, grunnet det teite, digre bagasjerommet. Og så er den jo lav, med plass til relativt små dekk....

 

Men hva vet vel jeg egentlig..., jeg har jo ikke kjørt så mye forskjellig...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysninger. Det er merkelig med lav og høygir som nå virker motsatt, men ifølge verkstedet er det riktig montert, kanskje ha noe med at den er lagd for høyreratt, uten at jeg syntes det høres veldig plausibelt ut. Testen den skikkelig nå og den spinner ikke like lett som når kun TC er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye gir spaken for høy og lav gir virker nå motsatt, høygir er fra deg og lavgir er til deg. Var på verksted i dag og de mener det er rart, men kan ikke monteres annerledes sier de.

Kunne tenke meg å få sperrer på bak aksling, finnes det kit for det? Sjekka Famouse four, men kittet der går på luft kompressoren, jeg har skifta til monster fjærer og kobla bort og tatt ut luft fjærer og kompressor.  Den ble heva litt med nye fjærer, har fått med meg at det er mye problemer med luftfjæring, derfor skifta jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig verkstedet ditt er de eneste som kan dette med å montere sentersperre på en Disco2, siden din bil er den eneste som jeg har hørt om som har det problemet. På alle andre så fungerer høy- og lavserie  normalt med sperre. Du kan tolke det som du vil.

Vedr. sperre, så er det fullt mulig å montere en kompressor til en luftstyrt sperre om du ønsker det. Eller så kan du montere en Detroit locker. Evt en TrueTrac, siden du har Traction Control som fungerer. Eller har du fjernet den også ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på denne siden for å få saklige svar på ting jeg ikke har så mye greie på. Famouse 4 solgte stålfjærer, som de kaller  monster fjærer, de hever bilen ca 4-5 cm. Koblet ut kompressor og tatt ut luft belger, skifta til nye olje dempere. Det jeg tenkte på ang sperrer, var om mulig å montere mekaniske sperrer, noe som  bl.a Jeep har.  Beklager at jeg ikke kan så mye om dette, men det er der for jeg er her å spør, også får de som syntes det er moro å drite meg i min kunnskapsløshet, ha sin fornøyelse av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyr opp vogna di neste gang det er treff i Elvedalen, og kom en tur. Da kan du lett i levende live se hva forskjellige biler er istand til, i original, uoriginal og alt i mellom av tilstand. VIl du ikke utsette egen bil for morroa, da sitter du på, og blir med på kaffedrikking og skryting av egne ferdigheter og biler, som er en veldig viktig del av sammenkomsten.:)

PS - Jeep har normalt heller ikke diffsperrer sånn helt ut av esken. Unntak finnes, f.eks Rubicon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til du får testet din egen så kos deg med videoer på Feks YouTube. Det er rett imponerende hva en D2 klarer i standard. Personlig ville jeg ikke brukt penger på sperre bak. Heller hatt litt ekstra på kontoen hvis du skulle kjøre stykker noe når du tester. 

D2 har imponerende flex med ace som funker.  Med luft bak kunne du hevet ræva ved behov. Myke fjærer gir god flex kontra harde og stive fjærer. Fire hjul på bakken er en fordel for fremkommelighet. Når du letter på ett dekk ordner tc ofte opp.

 

Du spør lengre opp Ang sperre på høy og lav. Lav serie er vel opp til ca 50 kmt ca. Kan være greit noen veldig få ganger med sperre i høyere hastigheter, selv om jeg selv aldri har trengt det.

 

det er lett å lage en D2 til en rå offroad maskin, men det er ikke lett å få en slik bil lovlig, om det er med i beregningen.

 

loh

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen mente å være frekke eller ufine her :) Pleier å være ganske høyt under taket her på LRforum :)

 

Jeg har heller aldri hørt om problemet ditt. Har aldri sett kit for ettermontering hvor spaken har oppført seg annerledes. Du nevner ikke om det var CDL spaken som ble ettermontert eller innmaten som sitter i fordelingskassen + spak?

 

Hvis det var originale deler så høres det litt merkelig ut. Kanskje verdt å finne en tilsvarende D2 og ta en titt under. Med speil eller bukk så er det ikke så vanskelig å se hvor kablene går, ganske simpelt opplegg egentlig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte selv et kit (originale deler)  for å få CDL på min D2 V8 2000 model for mange år siden.

Den hadde riktignok all nødvendig innmat i girkassen fra før, manglet bare utvendig mekanikk og spake.

Mener at alt virket som før mht inn og utkobling av høy og lav serie, det at spaken kunne beveges sideveis (høyre- venstre) for å koble inn og ut diff låsen var selvsagt nytt.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback. Stiller gjerne på et treff, hvert  medlem i NLRK i mange år,  passivt. Ser klipp på U Tube, der de viser forskjell på TC uten CDL og TC med CDL . Ser forskjell, men som noen sa her inne, kommer det mye an på sjåfør, terreng og dekk.  Fra fabrikken er føleren for CDL koblet av, kutta, da CDL var vel ekstra utstyr på akkurat disse modellene fra 2002-2004. Det er vel en smal sak å koble på det igjen, men kan noen fortelle meg hva eksakt den føleren heter, så jeg kan bestille den, så jeg ser på displayet, dashbordet,  at den er koblet inn eller er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elke skrev:

Takk for feedback. Stiller gjerne på et treff, hvert  medlem i NLRK i mange år,  passivt. Ser klipp på U Tube, der de viser forskjell på TC uten CDL og TC med CDL . Ser forskjell, men som noen sa her inne, kommer det mye an på sjåfør, terreng og dekk.  Fra fabrikken er føleren for CDL koblet av, kutta, da CDL var vel ekstra utstyr på akkurat disse modellene fra 2002-2004. Det er vel en smal sak å koble på det igjen, men kan noen fortelle meg hva eksakt den føleren heter, så jeg kan bestille den, så jeg ser på displayet, dashbordet,  at den er koblet inn eller er av.

 

Mulig beskrivelsen i teksten nederst på denne siden kan hjelpe deg mht hvordan koble varsellampe for diff lock

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/disco-ii-difflock/disco-ii-diff-lock.html

 

merk spesielt dette:

Please note : This is not needed for 2003 on (facelift) models as the ECU has been reprogrammed to take care of NOT disabling traction control/ABS when CDL in engaged, when ignition is switched on.

To test:

Engage the CDL and start the car up. The CDL light should be lit, but the ABS/TC lights should not be lit up.

This is correct - it means that the SLABS ECU is not disabling ABS/TC when you start the car up with the diff lock engaged

We would like to express our thanks to Mr David French of Surrey for providing these informative installation instructions for us

 

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2001 modell hadde ikke spak men innmaten, så spaken ble ettermontert. Jeg kuttet så ledningen som er beskrevet på discovery2.co.uk siden. Skulle vel redusere TC bruken men ikke kutte den helt ut.

Før det ville også ABS lampen komme på hvis jeg satte den i lavserie og så skrudde av/på tenningen. Kan ikke huske at jeg merket så mye forskjell før og etter egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 19.37, leiohel skrev:

Søk på transfer box. Low ratio switch.

hvilket sett/kit brukte du for å få sperre påsenterdiffen. Det kittet som er brukt i min er fra achroft tror jeg og der er høy lav på riktig sted.

 

loh

 

 

På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 19.37, leiohel skrev:

Søk på transfer box. Low ratio switch.

hvilket sett/kit brukte du for å få sperre påsenterdiffen. Det kittet som er brukt i min er fra achroft tror jeg og der er høy lav på riktig sted.

http://www.lrparts.net/da1178-discovery-2-diff-lock-lever-kit-perfect-upgrade-to-get-diff-lock-function-working.html#    kittet jeg kjøpte....funker nå motsatt

 

loh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...