Gå til innhold

Varme i «bobil»?


telindnor

Anbefalte innlegg

Jeg har/hadde planer om å benytte POD brenneren til oppvarming på kvelden inne i camperbilen på tur. Jeg benyttet den på tur med den gamle camperen og likte det jeg opplevde da.

Saken er at denne brenner lampeolje, med blå flamme og er laget med oppvarming som formål, av svensk firma som har utviklet og testet denne i flere tiår. Planen var videre å benytte denne til turformål fremover da den gir god varme og lite/ingen lukt.

Fast bestemt på dette som løsning og med positiv instilling la jeg ut noen bilder på Facebook og beskrivelse av varmekilden. Da fikk jeg mange tilbakemeldinger på at jeg rett og slett kom til å dævve på veldig kort tid, dette på grunn av CO avgasser. Vel, det er sikkert mange som vet noe om det der ute. 

Hva tenker dere? 

Er selvfølgelig klar over at Ebersprächer, Webasto etc er mye bedre da de ikke avgir noe av avgassene inne i bilen, men de bruker en god del strøm og oser endel til omgivelsene samt lager lyd, kjipt på eks campingplasser. Men da jeg eks var i militæret for 30 år siden så var det Primus sin 111 vi benyttet i knappeduksteltene, alle brennerne til kokke-formål/teltet gikk på parafin etc. Og jeg mistenker at fyring med dyrere, raffinert lampeolje av dagens standard kanskje er bedre enn det forsvaret opererte med for 30 år siden. Vet ikke altså. 

Noen som har gode inspill til saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto. Evt Eberspacer.

 

40 år gamle løsninger fungerte fint, for 40 år siden. Å sitte baki en Volvo varebil på noen utrangerte sofaputer var helt kurant, å sage med motorsag uten vernebukse var helt kurant, å stå å betjene en diger borerigg uten hørselvern var helt kurant det også.


Idag gjør vi bare ikke sånn. Samme med oppvarming av oppholdsrom,  før fantes det ikke andre muligheter, og da " tok vi sjansen. Idag er tanken på å daue av avgass, evt få krympet hjerneaktiviteten ned på et minmum, eller stinke halvbrendt parafin i 3dager etter du har vært på tur, rett og slett noe vi ikke orker lengre.

Handle en Webasto eller Eber 2KW. kjøp på en fin eksoslyddemper og du kommer aldri til å se deg tilbake. Strømforbruket kan du se helt bort fra, og er du nervøs får du skaffe et lite forbruksbatteri, og et skillerele. Alternativt et lite solcellepanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, telindnor skrev:

Vi har jo Webasto på bilen. Er det OK å bruke den i noen timer da? 

Trodde denne PODen var OK jeg. Kjenner du til denne typen eller er din betraktning av generell karakter JokerS30?

 

Aner ikke. Webasto er et varemerke, ikke en spesifikk modell :-) 

 

POD kjenner jeg godt til ja, helt vanlig i båter. Har hatt seilbåt i årevis, og kjenner godt til ønsket om en rimelig, driftssikker, omgivelsessikker, nøysom,økonomisk, miljøvennlig og pålitelige varmekilde. Som ikke skal koste noe, virke støtt og være plasseringsvennlig i tillegg. Og tilgjengelig overalt.


Klarer du mer enn 2 av 3 på lista over, har du flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Aner ikke. Webasto er et varemerke, ikke en spesifikk modell :-) 

 

POD kjenner jeg godt til ja, helt vanlig i båter. Har hatt seilbåt i årevis, og kjenner godt til ønsket om en rimelig, driftssikker, omgivelsessikker, nøysom,økonomisk, miljøvennlig og pålitelige varmekilde. Som ikke skal koste noe, virke støtt og være plasseringsvennlig i tillegg. Og tilgjengelig overalt.


Klarer du mer enn 2 av 3 på lista over, har du flaks. 

 

Vet ikke hva som er originalt i en Defender 2003. Har den ikke tilgjengelig akkurat nå. 

Du sier at POD er vanlig i båter. Vet du fra det miljøet om den brenner med skadelig høyt CO nivå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Aladdin parafinovn,også kalt rundbrenner,gassbrennere og katalyttovner i mange år.

Lånte en gass/oksygenvarsler endel år tibake og testet pga hysteriet rundt dette.

Lavvo av seilduk var utett nok for alle kildene.

Poletta med slisse i døra og løftet tak holdt bra også.

27 fot båt og 109 var det ikke lurt med Aladdin i.

Snaue timen før varsler slo ut.

Men flere timer med gass og katalytt gikk greit.

Jeg legger meg aldri med varmekildene på og bruker dem kun i våken tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

-Lavvo av seilduk var utett nok for alle kildene.

-27 fot båt og 109 var det ikke lurt med Aladdin i.

-Jeg legger meg aldri med varmekildene på og bruker dem kun i våken tilstand.

 

Her er vi jo inne på poenget, det er jo mengden ventilasjon som avgjør om en fossilbrenner kan benyttes innendørs eller ikke. Gassvarsler er uansett ett must, og jeg støtter Gaute 100% i å ikke bruke brennere når man sover. Brann i bil går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på nittitallet en eldre svensk seilbåt konstruert av hr. Hallberg før hr. Rassy kom inn i bildet. Den hadde en POD parafinbrenner koblet til rørradiatorer under benkene. Denne hadde skorstein slik at forbrenningsgassen ble ledet ut, så sikkerhetsmessig var det greit nok, så lenge det var lufting nok til å få frisk luft inn. Greit nok, men jeg anskaffet en parafindrevet luftvarmer fra Wallas, av typen med minst strømforbruk, det ble en helt annen tilværelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget her. Ikke bra. Leser litt på båtforum. Der finnes tråder hvor det prates bare varmt om POD og Aladdin brennere.

Når vi benyttet den på gammelcamper tur hadde vi bare god erfaring. Med så liten plass som i en 109er er man stadig ute, samtidig som flapsa foran var åpne, det samme begge vinduene i Camper toppen med 5cm glippe. Vel, uvitenhet funker det en stund, men må si jeg har fått meg en voksenopplæring runde på temaet i dag. Tenkte ikke på det før vi anskaffet den. Den er konstruert for formålet. Databladet som følger med sier ingenting om CO faren, men man var antagelig ikke så oppmerksom på det dengang den var ny. 

Men det er mange som brenner av "will kill you" fraser spes på FB uten at vedkommende vet hva slags enhet vi egentlig snakker om. Det er stoor forskjell på hva som kommer ut av en parafinlampe som brenner med gul lys-flamme og PODens blå varme-flamme. Tenker at den brenne mye renere, men sikkert ikke rent nok. Det er også stoor forskjell på PODen VS pumpe-primuser. Sistnevnte oppleves som mer lukt når den brenner og et helvete hvis flammen slukker med trykk på tanken. Da er veien kort til st.Peter og co.. 

Takk for gode råd og innspill. Står lykken den kjekke bi og vi overlever turen,  skal jeg nok melde om erfaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse HMS-tider er det vel bare hoppetau som er godkjent oppvarmingsmiddel.

Vel å merke hvis tauet er økologisk dyrket eller noe sånt.

 

Lån deg en måler og prøv ut selv,Terje.

Var visst ikke veldig dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke forekomst av CO ett resultat av hvor mye lukt det kommer i forbrennings prosessen i.o.m at det er et resultat av alle forbrennings prosesser (CO er en luktløs gass)

 

Den er så farlig fordi den erstatter opptaket av oksygen i blodet ditt, og som de fleste har fått med seg går det dårlig dersom du ikke får tilstrekkelig oksygen inn i blodet.

 

MAO forekomster av CO har ingenting med hverken lukt eller farge på flammen i forbrennings prosessen, så ikke bruk den dingsen til å varme bilen uten at du har tilstrekkelig lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Nei, at gamle pottebrennere gjør at du lukter halvbrent parafin i 4 uker etter du har vært i nærheten av den, er bare en bonus...

 

Har en mistanke om at du ikke har erfart en POD8 med lampeolje. Den lukter svært lite! 

Det er ikke veldige konstruktive tilbakemeldinger heller nå i grunnen. 

 

Har kjøpt en CO måler for å gjøre en test. Har også hatt kontakt med Abpod.se, produsenten av brenneren og fått deres datablad på enheten. De er nok mildere i "will kill you" uttalelsene enn enkelte av tilbakemeldingene jeg får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig gassvarsler kjøpt på båtbutikk, dekker den også CO gass? Har jo en fastmontert i båten, med føler nede langs gulvet for å i det hele tatt tørre å leve ombord med propananlegg. Men det hadde jo vært hendig om slike også dekker CO/mangel på oksygen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver overhodet ikke med dommedagsprofetier, @telindnor. Du er jo selvsagt herre i egen bil. Jeg lufter kun min bekymring etter å ha hentet ut forulykkede i tilsvarende situasjon.

Primus som du nevner, er ufarlig så lenge alt går etter boka. Aggregat med ekstern eksos likeså. Min erfaring kommer fra når ett eller annet har sviktet. Det merker man ikke(ref luktløs gass). Og som delvis nevnt her, CO kaprer plassen som hemoglobinet har for oksygentransport, med lettere binding. I beste fall er du da våken, og blir kvalm, svimmel og får pusteproblemer. I verste fall sover du tungt, og fortsetter og sove.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for alle konstruktive og opplysende innspill til dette og masse annet som kommer frem på forumet. Lærer noe nytt hver dag og det beriker livet på alle vis. 

Var ikke nok klar over faren når enheter brenner/fungerer som det skal så det er bare å takke. 

Planen har aldri vært å fyre når vi sover. Aldri på noen tur over noen tiår har det vært et tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vamp er heldress i ullfrotté eller lignende stoff. Brukes bl.a. av dykkere under tørrdrakta. I dag heter det "one-piece" og er gjerne i billig syntetisk stoff brukt av ungdommen. Og Ronny da...

 

Når det gjelder varmeapparat/kokeapparat på forskjellige drivstoff: det er ikke uten grunn at begrepet "fyringsvakt" er oppfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Stig said:

Vamp er heldress i ullfrotté eller lignende stoff. Brukes bl.a. av dykkere under tørrdrakta. I dag heter det "one-piece" og er gjerne i billig syntetisk stoff brukt av ungdommen. Og Ronny da...

 

Når det gjelder varmeapparat/kokeapparat på forskjellige drivstoff: det er ikke uten grunn at begrepet "fyringsvakt" er oppfunnet...

Det er "vams" i min verden....  Vamp var noe man hadde på 50-tallet... Skal ikke spore av tråden forøvrig.

 

Ellers vil jeg bare betrakte at luktløse avgasser som man sovner av (og kanskje ikke våkner opp ifra) er skumle ifm. oppvarming og bør behandles med stor respekt og passende ventilasjon vurderes godt i hvert tilfelle. (Her kan vi virkelig snakke om at selvslukkende systemer kan være på sin plass.  )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...