Gå til innhold

Suspension Fault ved kjøring over 70km/t


KjetilB

Anbefalte innlegg

Har en Discovery3 2005mod TDV6 HSE. Når jeg skulle kjøre bilen etter at den hadde stått 14dager parkert, fikk jeg følgende feil når jeg kom på motorveien:

 

1. Rødt lys og suspension fault i displayet. (max 30km/h lovlig tror jeg også det stod) 

2. Bilen senket seg til "bump stops" (Noe som var ekstra upraktisk med altfor store 22" hjul :/ )

3. Slo av tenning og startet  på nytt, kjørte bilen opp i standard høyde uten problem. 

4. Feil kommer tilbake hver gang jeg overskrider en viss hastighet. Ca 70-80km/t. 

 

Etter en del googling leste jeg et tips om å sjekke 4x4 skjerm. Den viser at bilen senker seg, og når den når helt på bumpstops så blinker det rødt på høyre hjul fremme.

Har faultmate extreme og har en hel haug feilkoder som kommer opp. Batteriet på bilen er et år gammelt og av god kvalitet (Sønniko 100ah) Jeg har satt dette på lading nå for å se om det hjelper. 

 

Etter å ha lest diverse forum ser det ut som det kan ha med blant annet følgende å gjøre:

 

-Steering angle sensor.

- Høyde sensor.

 

Noen som har vært borti dette før? Takknemlig for gode råd :)

 

legger ved bilder av noen feilkoder. ( Er ikke så dreven på den faultmaten da jeg har vært heldig til nå med min D3 :) )

IMG_3519.jpg

IMG_3520.jpg

IMG_3521.jpg

IMG_3522.jpg

IMG_3523.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne og calibrert eller justert høyden på bilen? Min slapp seg helt ned etter att jeg hadde fått rødt lampe og suspension fault. Dette skjedde etter att jeg hadde justert høyden uten å lagret det som standard høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være bremselysbryter (uten at jeg har sjekket feilkodene), men først ville jeg sjekket lufttrykket på alle hjul. Hvis det et for stor forskjell på samme aksel, tror jeg du får for stort avvik ift omkrets på hjul på samme aksel og Abs tror det er noe galt. Det skjedde med en her inne på forumet som hadde satt på reservehjulet og det var ikke samme dimensjon som det andre hjulet på samme aksel. Tror han disse feilmeldingene over 60 km/t, men det kan jo komme senere hvis avviket ikke er likel stort som han hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke justert noe nei. Skiftet bremseskiver og hjullager ved EU kontroll men bilen har fungert fint ca 700mil etter det. Etter EU hadde jeg også ingen feilkoder. Så feilen kom «ut av det blå» etter den hadde stått parkert i to uker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Bremselysene virker alle tre.(Kan det være feil på bryter selv om bremselysene virker?)  Ladet batteri i løpet av natten. Sjekket lufttrykk og her var det stor variasjon, alt fra 2,8bar til 0,8bar.. Testet bilen en kort runde i dag etter jeg fylte luft og nå kommer ikke feilen tilbake :) Tusen takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, KjetilB said:

Den viser at bilen senker seg, og når den når helt på bumpstops så blinker det rødt på høyre hjul fremme.

Du har sansynligvis enten delvis kabelbrudd fram til høydesensoren på høyre hjul framme, eller feil med selve sensoren.

 

Både harness og sensor henger utsatt til for salt og vann og det med at 4x4 viser at sensoren mener at "hjulet fyker opp"/"slippes ned" er typisk for et elektrisk signal som kortvarig kommer eller forsvinner. (Pakningen i koblingen til sensoren kan ha begynt å ta inn vann eller ledningene slitt ... Vi hadde for sikkerhets skyld begge disse problemene.)

 

Se etter tråden fra samboeren min (Trondshj ) angående dette ...

 

ETA: Når dette skjer sier "hjernen" at disse meldingene gir ikke mening, best å slippe seg ned og limpe hjem... Så det er nok en følge av en feil, ikke Feilen.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det begynner å bli dårlig kontakt ja "yarnslayer". Bilen runder snart 350000km nå så noe må en val snart regne med :) Første gang den har gått ned på bumpstops i mitt eie. (3år) Så var nok uvant for bilen tenker jeg..   men godt å ha en oppskrift når det dukker opp permanent feil. 

 

Takker for innspill!

 

Fikk opp følgende feilkoder nå etter sletting (Ikke noe å henge seg opp i etter som jeg forstår på google?) :

 

 

IMG_3534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...