Gå til innhold

D3 07 vinter tøfler


knikeren

Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye tøfler til vinteren og og lurer litt på å gå for BF sine All Terrain siden det ser ut som att de er godkjent som vinterdekk. Ønsker å presse på mest mulig gummi. Hva er alternativet til 17"? Kom gjerne med andre dekkforslag med grovt mønster

Skal på disse "stygge" felgene https://wheelsshop.no/7.00x17_ET50_PCD5x120_NAV72.60_Rial_uniwheels+x10_Polar+Silver.faelg.html5?RimsAndWheels-carBrandId=4075&RimsAndWheels-carModelId=43393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg heller ikke følger deg helt på dette resonnementet Kenneth. Kult at det ser bra ut, men det hjelper deg lite når du kommer rundt en isete sving på vei til Konsmo en vintermorgen...?

 

Har snurra med Defender på piggfrie dekk på glatta. Jepp, de var godkjent for vinterbruk, men viste seg å være farlige. Kom rundt svingen i 30 km/t og hadde ikke sjanse. Etter det har jeg kjør Hakka vinterdekk (m/pigg). Akkurat piggene kan diskuteres, men oppover dalen er jeg veldig fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kulien skrev:

Må si jeg heller ikke følger deg helt på dette resonnementet Kenneth. Kult at det ser bra ut, men det hjelper deg lite når du kommer rundt en isete sving på vei til Konsmo en vintermorgen...?

 

Har snurra med Defender på piggfrie dekk på glatta. Jepp, de var godkjent for vinterbruk, men viste seg å være farlige. Kom rundt svingen i 30 km/t og hadde ikke sjanse. Etter det har jeg kjør Hakka vinterdekk (m/pigg). Akkurat piggene kan diskuteres, men oppover dalen er jeg veldig fornøyd med det. 

Den ser jeg veldig godt. Eneste er att jeg vil slite i stykker piggdekkene før sesongen er er over. Trenger noen dekk dom kan kompensere litt for nye sommerdekk da Cooper ZEON dekkene er har blitt til søppel etter 11tusen km etter att verkstedet tok en elendig firhjulskontroll.

Så blir stor dekk kostnad på ett år, 8000kr i juni, nye vinterdekk nå, og nokk ei gang 8000kr til våren. Hadde økonomien strekt til så hadde jeg uten tvil gått for hakka igjen for de har vært helt suverene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se seg om etter et sett pent brukte dekk som et hvileskjær? Finnes jo en del på finn.no, gjør det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det var det. 

Skulle jo ha firhjulskontroll hos forhandleren, men de ringte meg heldigvis før de tok den og da ifra att de helst ikke ville ta den med så ødelagte dekk. De anbefalte meg å komme med helt nye dekk og ta den eller å svinge innom Kia på Evje etter att jeg hadde fått kjøpt nye på dekkomseting. De sa att her har de som har tatt firhjulskontrollen på den sist gjort noe steingalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da også langt rimeligere dekk enn hakka - nye - som også er adskillig bedre enn AT på is og snø. Nå har ikke jeg mottatt mine enda - men har noen nexen piggdekk på vei i posten i 265/60/18 som skal testes ila vintern - som jeg ser for meg gjør det adskillig bedre enn de steinharde og urgamle cooper discoverer med pigger som ble med på handelen da jeg kjøpte D3en. Nevne dekk har jeg gitt 6700,- for ,og får en kammerat til å legge de om for meg.

 

Forøvrig leit å høre om 4hjulskontrollen - det må ha vært ille!

 

Men akk ja - med M+S merking så gjør du ikke noe ulovlig på vinterføre - men de er på ingen måte designet for vinterføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lafterolf skrev:

Har aldri prøvd dekket, men vanligvis vil dekk beregnet for høye hastigheter ha hard gummi.

 

Ser du er så heldig å ha 17" felger. 

Får du stor nok rulleomkrets på

235/65-17?

Hva tenker du på med stor nok rulleomkrets? :)

Den skal vel egentlig ha 235/70-17 ifølge vognkortet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på fjellet med helt nye BFG 265/65-18. Tenkte jeg skulle prøve hvordan dekk amerikanerne kaller «proper winter tyre» egentelig er på skikkelig vinterføre. 

Følte ikke at de var direkte utrygge, men bra var de absolutt ikke og er ikkeno vinterdekk for norsk vinter bortsett fra at det virket som de satt bra på ubrøytet vei.

i glatte svinger var de helt Bambi...

Siste gang de dekka er på vinterfjelltur.

Hjem og skru på Hakka7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Norwegianwood skrev:

Da er jeg på fjellet med helt nye BFG 265/65-18. Tenkte jeg skulle prøve hvordan dekk amerikanerne kaller «proper winter tyre» egentelig er på skikkelig vinterføre. 

Følte ikke at de var direkte utrygge, men bra var de absolutt ikke og er ikkeno vinterdekk for norsk vinter bortsett fra at det virket som de satt bra på ubrøytet vei.

i glatte svinger var de helt Bambi...

Siste gang de dekka er på vinterfjelltur.

Hjem og skru på Hakka7

Godt du tok en produktest for meg :) vet att folk drev å pigget disse dekkene før, det regner jeg med vil hjelpe betraktelig men det koster å få pigget de selv om man gjør det selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...