tigergutt Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 I "gamle dager" var det firma som overhalte dyser. Finnes det fortsatt eller er det kun nytt som gjelder? Tips mottas med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRseries_1 Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Hvis det er til TD5 er det nytt som gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Haff! Det er klart det er til TD5 Hvem har rimelige og bra, tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRseries_1 Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Hvilken årsmodell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Det er Uklart det er til TD5,Lars. Hint:signatur... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 http://www.commonraildiesels.com/product_info.php/land-rover-defender-90110-td5-reconditioned-delphi-diesel-injector-bebe2a00001-p-1890 Noen som kjenner disse? Lokalisert i England og ser ut til å være rimelig store og seriøse - prisen pr dyse er absolutt bra. Har 5 brukte Td5 dyser liggende som jeg tenkte å sende inn til overhaling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 7. november 2017 Forfatter Del Skrevet 7. november 2017 2001 TD5 med 285.000 på klokka - beklager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Fyksen i Lillehammer overhaller common rail dyser evt. skaffer de kanskje byttedyser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 8. november 2017 Forfatter Del Skrevet 8. november 2017 Fyksen har jo alt på stell :-) Hva trenger jeg for å bytte dyser (bortsett fra dysene)? Finnes det noe kit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Kobberringer,O-ringer,toppdekselpakning og evt.dysematte hvis gammel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 8. november 2017 Forfatter Del Skrevet 8. november 2017 Takk, G Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Når jeg surret rundt med dysene på min TD5 så stod det i bøkene at det var vesentlig at dysene kom tilbake i sine respektive hull pga programeringen i hjernen. Ved bytte til nye måtte de programeres på nytt. Hvordan stiller dette seg til overhalte dyser? Ok så lenge de blir satt tilbake på "sin" plass, eller må det programeres på nytt? JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 9. november 2017 Forfatter Del Skrevet 9. november 2017 Det er en pumpedysemotor, IKKE common rail? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Pumpedyse ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Har sjekket litt rundt - og overhalte dyser må re-codes siden de mest sansynlig vil endre karakteristikk etter overhaling. Det følgende sier litt om hva coden står for og hvordan ECU'en leser den coden som legges inn på hver dyse. Å "forsøke seg frem" ser nærmest umulig ut. Beste test for å finne ut om dyser fungerer som de skal er vel cylinder balansen - som bør være innen +/- 4 ved konstant turtall. As you all probably know, the TD5 uses an EUI injector system, Electronic Unit Injectors mean you dont have a separate injector pump or high pressure common rail.There is a common fuel gallery built into the head but its only 60 odd psi, as opposed to a true common rail system that can work at around 44,000 psi!The extra cam lobe on the camshaft acting on the injector via the rocker, generates the high pressure directly inside the injector, on an EU3 TD5 its around 36,000 psi.When the injectors are built, the TD5,s are by Delphi, they are calibrated and a five letter code is generated which is printed on top of the EUI.This is the code which must be programmed into the ECU, it ensures the ECU knows the individual characteristics of each injector thus allowing the engine to run properly over the entire rev range.As my injectors have been rebuilt, the original codes are now invalid, so Ive been trying to find out if I can, for the want of a better word, "hack" the coding system, so I can find out what the codes actually mean, I finally tracked down a bit more info as follows:The following came from a Delphi paper about their newer injectors (E3) but I think it applies to the older (E1, E2) units as well.Five letter EUI code: "AABBC" (any combination of letter in two pairs and a single letter is possible) First pair "AA" Response time, start of injectionSecond pair "BB" Response time, end of injectionLast letter "C" Variance in idle performanceTypical codes we see could be "MNDGJ" etcThe interesting bit is that the letter pairs are random, MN is not better or worse than NQ, this was to stop "deliberate overfueling" or tweeking of the performance by simply upping the letter values. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 10. november 2017 Forfatter Del Skrevet 10. november 2017 Hurra! Dette blir en "tur i parken" skjønner jeg :-) Et annet problem er at jeg ikke får koblet på Nanocom - den finner ikke ECU lenger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Da må du gå over ledningene fra diagnosekontakt og til hjernen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Hva er det man ikke lærer om på VBF?!?! Veldig artig informasjon. Endret 10. november 2017 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Ha,ha Ser det kan misforståes. Med hjerne mente jeg bilens hjerne altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 10. november 2017 Forfatter Del Skrevet 10. november 2017 Aha!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yngveh Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Eg har tilfeldigvis eit komplett sett med TD5 dyser frå 2004 til overs... gått 180'000. Men skal etter alle solemerker fungere fint fortsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.