Gå til innhold

Service på dyser/dysespisser


tigergutt

Anbefalte innlegg

http://www.commonraildiesels.com/product_info.php/land-rover-defender-90110-td5-reconditioned-delphi-diesel-injector-bebe2a00001-p-1890     Noen som kjenner disse?   Lokalisert i England og ser ut til å være rimelig store og seriøse - prisen pr dyse er absolutt bra.   Har 5 brukte Td5 dyser liggende som jeg tenkte å sende inn til overhaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg surret rundt med dysene på min TD5 så stod det i bøkene at det var vesentlig at dysene kom tilbake i sine respektive hull pga programeringen i hjernen.

Ved bytte til nye måtte de programeres på nytt.

Hvordan stiller dette seg til overhalte dyser? Ok så lenge de blir satt tilbake på "sin" plass, eller må det programeres på nytt?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt - og overhalte dyser må re-codes siden de mest sansynlig vil endre karakteristikk etter overhaling. Det følgende sier litt om hva coden står for og hvordan ECU'en leser den coden som legges inn på hver dyse.  Å "forsøke seg frem" ser nærmest umulig ut.  Beste test for å finne ut om dyser fungerer som de skal er vel cylinder balansen - som bør være innen +/- 4 ved konstant turtall.

 

As you all probably know, the TD5 uses an EUI injector system, Electronic Unit Injectors mean you dont have a separate injector pump or high pressure common rail.
There is a common fuel gallery built into the head but its only 60 odd psi, as opposed to a true common rail system that can work at around 44,000 psi!

The extra cam lobe on the camshaft acting on the injector via the rocker, generates the high pressure directly inside the injector, on an EU3 TD5 its around 36,000 psi.

When the injectors are built, the TD5,s are by Delphi, they are calibrated and a five letter code is generated which is printed on top of the EUI.
This is the code which must be programmed into the ECU, it ensures the ECU knows the individual characteristics of each injector thus allowing the engine to run properly over the entire rev range.

As my injectors have been rebuilt, the original codes are now invalid, so Ive been trying to find out if I can, for the want of a better word, "hack" the coding system, so I can find out what the codes actually mean, I finally tracked down a bit more info as follows:
The following came from a Delphi paper about their newer injectors (E3) but I think it applies to the older (E1, E2) units as well.

Five letter EUI code: "AABBC" (any combination of letter in two pairs and a single letter is possible) 

First pair "AA" Response time, start of injection
Second pair "BB" Response time, end of injection
Last letter "C" Variance in idle performance
Typical codes we see could be "MNDGJ" etc

The interesting bit is that the letter pairs are random, MN is not better or worse than NQ, this was to stop "deliberate overfueling" or tweeking of the performance by simply upping the letter values.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...