Gå til innhold

Balansere Modularfelger 16x7 0 offset 235/85/16


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et problem med mine Modularfelger som står på en Def 110 Td5.

Kort om felgene: 16x7 0 offset med nye Nokain Hakka LT2 235/85/16.

De har en del ubalanse.

 

Felgene ble kjøpt i fjor sammen med dekkene, da var heldigvis sesongen så kort at de nesten ikke ble brukt.

 

Har vært hos Vianor Grini (rett utenfor Oslo) to ganger nå for å få orden på dette.

De er nå helt ok å kjøre med, men mellom 85 til 100 kmh er det vibrasjoner.

Her må jeg presissere at det har blitt bedre, men det rister forsatt en del.

 

Er det noen som kan anbefale et verksted i stor Oslo som klarer å få disse i balanse?
Eller er det en reell mulighet for at felgene må skrapes?

Vianor Grini sa de hadde gjort det beste de klarte, men opplyste om at deres maskin ikke var helt venn med hjulsettet mitt..

 

Jeg er helt sikker på at problemet skyldes felgene, og ikke dekkene eller noe annet.

På mine boost sommerfelger med Cooper 265/75/16 er det ingen problemer.

Kan heller ikke se for meg at helt nye Nokian dekk ikke skal være i orden.

 

Plan B blir vel å sette dekkene på boostfelgene, men liker jo utseende med modularfelgene...

 

//S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn noen som balanserer med boltmønsteret og ikke senterhullet. Deretter se til at dekkene er montert riktig på felgen, og at det ikke er kast i felgene.

 

Ett bra verksted lar deg se på når de gjør jobben. 

 

Men desverre vet jeg ikke om gode verksteder i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Spydeberg fikk de løst liknende problem for meg med å bruke "lastebil"-maskinen.

Var ikke tilstede men det ble meg fortalt.

Men hva forskjellen er og hvorfor det ble ok vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror de fikser balansering av modularfelger tror jeg du.må holde gebisset hardt på tur hjem. 

Har aldri sett at de med mest erfaring på verkstedet blir satt til å traktere dekkmaskiner.

 

Ta med en spacer og forlang at de bruker den.

 

Ps. Skru på spaceren på felgen hjemme og sjekk om felgens senterhull er likt med spaceren. Er det det kan du la dem balansere uten spacer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får høre hva de svarer på eposten, skal også se om jeg kan få lånt meg en spacer. Kan jo hende de har det liggende rundt der.

Må sjekke opp det.

Hvis ikke blir det en tur til Spydeberg :)

 

Har veldig lyst til å få de modularfelgene 100 %. Kler bilen meget godt!

 

Takk for gode svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke med de hjulene du snakker om her, men jeg har også opplevd at hjulene på Discoen har blitt dårlig avbalansert.

 

Om hjulene har litt omkrets så er det svært viktig at de står helt rett på avbalanseringsmaskinen - og det virker som om mange ikke skjønner det.

 

Jeg har brukt Øyvinds bil og dekk i Oslo og vært godt fornøyd med jobben han gjør. Dekk som han har fikset for meg har jeg ikke hatt behov for å avbalansere om igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Øivind ga meg en veldig rask tilbakemelding som egentlig var litt kjip men grei, han hadde ikke det utstyret som trengtes. Han sa jeg kunne skaffe en spacer, det ville løse mye.

 

Men han sa at hvis jeg fant noen som avbalanserte med haweka plate ville det gjøre susen.

google litt rundt og kom over Megahjul. De bruker denne platen.

 

https://www.megahjul.no/nb/content/haweka-quickplate

 

noen som har erfaringer med bruk av haweka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev innledningsvis, haweka - eller hvilken som helst annen leverandør av innfestning for boltmønster - VIL gi deg den beste avbalanseringen.

Resten beror på beskaffenheten av felgen, at dekket er montert riktig på felgen, samt hvor mye yrkesstolthet mannen/damen ved maskinen har.

 

Bruk Megahjul du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa:

 

Endte med å dra til Oslo felgretting. http://www.oslofelgretting.no/

Hadde time der klokken 9 i dag.

Fikk avbalansert ordentlig, så hvis noen trenger dyktige folk i Oslogryta kan disse anbefales.

 

Problemet er at den ene felgen må enten erstattes eller så kan Oslo felgretting fikse den.

Det er rett og slett ikke rund.

Men resultatet nå er at bilen er kjørbar, og det er veldig mye bedre enn hva Vianor Grini fikk til.

Så jeg må stikke innom EWS og høre om han har en lik modularfelg på lur og sjekke prisen opp mot å reparere den som sitter på nå.

 

//Siggen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...