Gå til innhold

Disco2 prisantydning


Andersmh

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg en land rover discovery 2 som jeg lurer på om jeg gjorde ett godt kjøp med eller ikke.

 

Bilen er av 2001 mod og er rullet 230km. Sitter i td5 motor. Når jeg kjøpte bilen var det rustet 2 hull i traversen. Men dette skjærte jeg ut, og sveiset i ny plate. Hele rammen er rustbehandlet og tectylert.

er full skinn interiør, automatkasse, varme i begge rutene og resten av det vanlige stæsjet. Alle abs sensorer er skiftet.

Da jeg hentet bilen kom den med mangellapp fra eu, og feilene som var på har jeg utbredt og bare betalt rundt 400kr før å utføre.

Er helt nye vinter og sommer dekk, står ny kompressor og ny belge v/b.

vanlige bruksmerker er det selvfølgelig, men ikke noe som skiller seg mye ut.

 

noen som kan gi meg hva denne bilen kan være? Ferdig eu-ok og alt

 

IMG_2029.PNG

IMG_2037.PNG

IMG_2026.JPG

IMG_2065.PNG

IMG_2074.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000,-

 

Rustskadet ramme er drepen på disse, og de begynner bli steingamle. Har solgt to inneværende år, og basert på hva du forteller, så tipper jeg den er verdt rundt 30 000kr. Noen kroner til kan du sikkert få, men de ligger i det intervalle der. D2a, som kom med faceliftfront, annen programmering på elektronikk, delvis annen støyisolering og en lang, lang rekke større og mindre oppgraderinger, henter litt mer, men det er sjelden de er over 50 000,- heretter for de også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, JokerS30 skrev:

30 000,-

 

Rustskadet ramme er drepen på disse, og de begynner bli steingamle. Har solgt to inneværende år, og basert på hva du forteller, så tipper jeg den er verdt rundt 30 000kr. Noen kroner til kan du sikkert få, men de ligger i det intervalle der. D2a, som kom med faceliftfront, annen programmering på elektronikk, delvis annen støyisolering og en lang, lang rekke større og mindre oppgraderinger, henter litt mer, men det er sjelden de er over 50 000,- heretter for de også...

 

Så kjøpet mitt på 9000 var ett bra kjøp? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Andersmh skrev:

Så kjøpet mitt på 9000 var ett bra kjøp? :)

 

 

Det vil jeg ikke mene noe som helst om. Jeg har ikke sett bilen. Flertallet biler selges som regel for det de er verdt.

Jeg har f.eks ALDRI vært borti kranglete ABS sensorer alene på D2, men hjullagerhubber som holder 12-15mnd er helt vanlig. Som gir utslag i nettopp abs-sensor- feil.....;)

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Det vil jeg ikke mene noe som helst om. Jeg har ikke sett bilen. Flertallet biler selges som regel for det de er verdt.

Jeg har f.eks ALDRI vært borti kranglete ABS sensorer alene på D2, men hjullagerhubber som holder 12-15mnd er helt vanlig. Som gir utslag i nettopp abs-sensor- feil.....;)

 

Sier ikke hjulagerhubbene er ødelagte, men var feile verdier på di som sto på når jeg ohmet dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du har fått deg en bra bruksbil for en billig penge, du kan sikkert selge den med en liten fortjeneste om det er poenget. Den største gevinsten er uansett at dette er en meget god bil når alt fungerer.

 

Rammerust gir ofte god grunn til å dumpe en bra bil hvis ikke muligheten for å sveise selv er tilstede. Ikke noe ukjent fenomen. 

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Hei.

 

Du har fått deg en bra bruksbil for en billig penge, du kan sikkert selge den med en liten fortjeneste om det er poenget. Den største gevinsten er uansett at dette er en meget god bil når alt fungerer.

 

Rammerust gir ofte god grunn til å dumpe en bra bil hvis ikke muligheten for å sveise selv er tilstede. Ikke noe ukjent fenomen. 

 

Mvh Brage 

Skal beholdes :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha nye vinterdekk nå og ender med å betale med enn hva du ga for bilen (med nye sommer- og vinterdekk).

Lukter et godt kjøp!

 

Discovery er jo en fantastisk bil, men jeg synes ramma fortjener oljebehandling og ikke Tectyl.

Jeg har kjørt i saltsørpa rundt Oslo i 10 år uten rustutvikling av noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ahok skrev:

Jeg skal ha nye vinterdekk nå og ender med å betale med enn hva du ga for bilen (med nye sommer- og vinterdekk).

Lukter et godt kjøp!

 

Discovery er jo en fantastisk bil, men jeg synes ramma fortjener oljebehandling og ikke Tectyl.

Jeg har kjørt i saltsørpa rundt Oslo i 10 år uten rustutvikling av noen betydning.

Er oljebehandlingen til biltema som er sprøytet på :)

IMG_2053.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke det produktet og dets egenskaper, men jeg er hellig overbevist om at det er tyntflytende, penetrerende olje som gjelder. Olja kryper da inn i alle kriker og kroker, fyller sprekker og metter og nøytraliserer påbegynt rust. Herder ikke, sprekker ikke og lager ikke lommer som gir grobunn for videre rustutvikling. Må gjøres jevnlig (årlig i starten).

Jeg misjonerer alltid for olje når jeg leser Tectyl, men da skjønner jeg at det er et annet produkt du har benyttet deg av :)

 

Kos deg med verdens beste bil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den guffa der fungerer veldig bra den, hvis underlaget er bra. For at den skal gjøre nytta må rusta stoppes med f.eks owatrol først, det blir bare en rustsamler hvis det er sprøytet rett på ramma.  :)  har selv brukt den på ex-millen for en del år siden, hadde da owatrol på først, det holdt seg bra i 3 år uten noe pleie. Nå bruker jeg bare fluidfilm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, lafterolf skrev:

Helt greit om det er helt rustfritt under.

Altså for alle praktiske hensyn TOTALT UBRUKELIG på antageligvis 95% av alle 10-15år gamle biler som har gått i Norge.

 

For - en Norsk bil som ikke har NOEN form for rust NOE sted, når den blir såvidt gammel, har jeg nesten tilgode å se. Da har den iaf vært behandlet skikkelig fra dag 1, vært kjørt lite og forsiktig på saltfrie veger i Nord, og vasket og stelt skikkelig fint med.  

 

Å spraye bodymasse på en gammel D2, som allerede har dokumenterte rustskader ( du nevnte noe om rustsveising utført ett-eller annet sted ) betyr egentlig at du har utstedt dødsdommen på bilen. Det er bare datoen som ikke er satt enda.

 

Og jeg henger meg på fler andre her, jeg har aldri sett noen annen rustbehandling som har i nærheten av tilsvarende god effekt på gamle, halvtvilsomme biler, enn Lanolinolje. Det er litt søl å jobbe med, og lukter litt gøgg 2-3 dager, men du kan bokstavelig talt SE at du tar vare på de verdiene som er igjen i bilen. Det føles ganske bra !


 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke utpå rammen du må sprøyte, men inni rammen. På grunn av konstruksjon så ruster rammene

mye fortere fra insiden ut, og ikke utsiden in. Så hvis du har noe annet en overflate rust på utsiden, så er det

for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, qcnr skrev:

. Så hvis du har noe annet en overflate rust på utsiden, så er det

for seint.

 

Det er jeg ikke helt uten videre enig i. En ramme som klarte kontrollen for 1mnd siden, skal i teorien også fint klare kontrollen i all, uoverskuelig framtid, SÅLENGE MAN FÅR STANSET VIDERE UTVIKLING !

 

En skikkelig, god og grundig neddynking i olje, vil noen uker etterpå kunne gi en TOTAL STANS i VIDERE rusting. 
Mao - klarer man kontrollen nå, er det fortsatt mulig å redde stumpene.

 

Forresten er det veldig mye MENINGER ute å går når det gjelder rust, og svært lite fakta.  Svært mange bilverksteder har feil, mangelfull eller dirkte misoppfattinger av hvordan evt rustksader skal bedømmes. Jeg bruker henvise til DENNE, som en lang rekke aktører har bekreftet de ALDRI har sett før. Morsom materie egentlig, og litt tankevekkende at verkstedene åpent innrømmer de ikke kjenner regelverket de er satt til å forvalte.

Uansett - påenget er at en bil skal være VELDIG rusten før den skal miste bærelisensen for skilter. Mye, MYE mer rusten enn jeg hadde orket / turt å kjøre rundt i iallefall.

 

Summasumarum: trådstarter bør rustbehandle bilen sin snarest mulig, om han skal ha noe håp om at den skal overleve vinteren. Den svarte show-off-gugga han har spraya på, ser fin ut, men har i praksis NULL effekt på bremsing av farlig / uønsket rustutvikling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...