Gå til innhold

Prosjekt Range Rover - Mrs. Ataraksia


Yann

Anbefalte innlegg

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ny indre og ytre kanal + fotbrønn er punktet fast.

 

Første bilde er Skyllingstad jr.  sitt første skikkelige verk med Kempi apparatet. Det ble ikke så værst!20171219_144129.jpg

 

20171219_150944.jpg

20171219_150934.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trente øye vil se at hull for feste av sete er delvis blendet igjen av indre kanal.

 

Det skyldes at Sr. ikke så noen vesens forskjell på høyre og venstre indre kanal.

Det er forskjell!

 

Vi har dermed montert sammen ytre kanal på førersiden med indre kanal fra passasjersiden!

 

Det ordner seg med litt kreativ tenkning og ekstra kapping og sveising! Bø-mekk heter det der jeg kommer fra!

 

 

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert!

Er ikke halve gleden ved å kjøre bilen siden å vite at du har mekka den selv?

Da er det bare deg som vet om de dingsene som sitter skeivt på, men det gjør ikke noe, for bilen ble jo bra allikevel!

For min del tror jeg den andre halvdelen blir utsikten fra bilen og lyden av en V8er!

 

Jeg kommer gladelig innover for å se på prosjektet ditt når du er igang!

Heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene av kanaldelene mine var merket med side så fikk et hint om at det var forskjell, men det var allikevel litt knot før jeg fant ut hvilke som hørte sammen så skjønner godt at det ble feil hos dere. 

Og resultatet ser jo ut til å bli toppers uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kvasi!

 

Mot slutten av økta i dag fikk vi målt to rammelager på veivakselen.

Disse målte vi til 58.41 mm.

 

I følge Haynes manualen er vi greit innenfor slitasjemålene, som er 58.400 -58.413 mm. 

 

Vi får håpe de øvrige målene på motorslitasje ser like bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk Paal Helge og Erik.

 

Det er flere dager siden forrige økt, men nå er senior i gang med jobben bak på bilen (se bilde). Det er det siste som blir gjort av rustsveis om ikke jeg får overtalt pappa til å bytte nederste del av A-stolper.

 

De siste er fine på utsiden, men har 5-10 cm gjennomrustet plate på innsiden.

 

Er det noen der ute som har erfaring med A-stolpe delen fra famousfours?

Det jeg lurer på er om passform er god ifht. eksisterende A-stolpe på en RRC.

IMG_03011.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yann skrev:

Er det noen der ute som har erfaring med A-stolpe delen fra famousfours?

Det jeg lurer på er om passform er god ifht. eksisterende A-stolpe på en RRC.

 

 

Har ingen erfaring med passform på stolpedelene. 

Men jeg ser jo at dere har litt ferdigheter med metall og sveising. Let fram Rosamond-tråden til Ronny så vil du nok finnet en fin fasitoppskrift på hvordan lage en flott a/b - stolpe selv. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har bestemt oss for å demotere karosseriet i dets fire paneler (torpedovegg+frontruteramme, førersidepanel, passasjersidepanel og hekken) etter inspirasjon fra SMH her inne!

Da blir jobben med å preparere plater/stolper/rammer (fjerne overflaterust, tectyl) før maling en jobb vi setter bort (sand og glassblåsing).

Når karosseriet er plukket fra hverandre blir det plutselig en smal sak å fikse opp A-stolper (som er noe rustne på innsiden - hullene blir lett tilgjegelig når A-stolpe er løs fra fotbrønn).

 

Bilder kommer.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi målt slitasje på sylindre og stempler.

Kortversjonen er at vi har noe mer slitasje mellom sylinder og stempel enn det Haynes manualen nevner som toleransemål.

I tillegg har sylinder nr. 2  en liten ca 3-4 cm lang skramme i sylinderveggen. Tenkt dere en negl som blir dratt over stearin eller lignende og lager et spor i materialet.

 

Et alternativ vi vurderer er å borre opp sylindre tilsvarende ett standardmål og så bytte til 8 nye stempler. Er det noen av dere som har erfaring med hva en slik borring kan koste?

Nye stempler og ringer fra UK ser ut til å komme på omlag 3000.

 

Det andre alternativet er å borre ut hele sylinderforinger, og så deretter sette i nye som bringer volumet opp til 3.9 L. Er det noen av dere som har erfaring med en slik overhaling?

 

Det tredje alternativet vi vurderer er å kjøpe en overhalt 3.9 L fra UK.

Det blir trolig noe dyrere, men kanskje ikke med så veldig mange tusen.

 

Ved alternativ tre kan 3.5 motoren stå til jeg er ferdig med Mrs. A og så tar jeg overhalingsjobben i ro og mak siden. En overhalt motor kan være grei å ha stående!

 

Innspill og tanker mottas med takk.

 

Den som selger en overhalt 3.9 L V8 til overkommelig pris blir helgas store helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengte, drømme, lengte! F%$n som jeg skulle ønske at Mrs. A var ferdig til bruk!

 

Den lille gata ble ikke brøyta før i natt.

Bilj%$=len/kjelken ble stående i nabogata hvor jeg regnet med å finne den realt nedsnødd.

 

Bil og føre så slik ut i dag morges. Jeg sitter nå i buss på vei til jobb og drømmer om høy bakkeklaring, 4-hjulstrekk og dekk med mye mønster.

20180116_080502.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gni det inn, sitat fruen; Når jeg gikk ut i morges, så stod naboen og måkte snø bak, over, foran, under, oppi og rundt bilen sin. (Volvo V70 CC red.anm.) Jeg bare dro av snøen på vinduene, startet bilen, satte den i gir og kjørte på jobb. Hun var litt over middels fornøyd ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne helga har vi brukt til å jobbe med det som gjenstår av sveisejobbing. Det er så mye lettere å komme til nå som karosseripanelene er løse og kan flyttes rundt på.

 

Pappa har sveiset og reparert et av to fremre karosseri til ramme fester. 

 

Jeg har gjort diverse, blant annet presset ut rubber bushes. Med opp imot 10 tonns trykk på pressa smeller det som geværskudd når lageret løsner.

20180204_164454.jpg

20180204_154431.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...