Gå til innhold

Prosjekt Range Rover - Mrs. Ataraksia


Yann

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Putte79 skrev:

Hei!

 

Er ikke dyrt! Fiksa opp ei RRC ramme for ca 2år siden! Fikk FeroZink i trondheim til å syre og galvanisere ramme. Husker ikke prisen helt men tror det var ca 3000kr.

 

 

Ja, jeg mener du sa 2500-3000,-  til meg da du gjorde det, ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk Ronny!

Hvem av oss som blir ferdig først, nei, det er ikke godt å si.

Jeg følger deg på Instagram og ser at bilen blir ordentlig flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger karer!

Det er ikke så voldsomt med driv her egentlig. Vi er to som jobber, og denne helga tre.

Med et vanskelig samlivsbrudd i systemet, og et behov for å se konkrete resultater i hverdagen, jobber jeg nok helt klart i høyere tempo enn jeg ellers ville gjort.

Ellers ville det gått smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motoren ferdig nedplukket. 

 

Det er synlig slitasje på kamaksel, men den skal byttes uansett.

Det ene kjedehjulet har ei brukket tann, men det bytter vi óg. 

 

Til dere som kjenner denne motoren godt. For meg ser det ut til å være en del strekk i registerkjeden, men hvor sliten ser den ut for et trent øye?

20171210_141727.jpg

20171210_133443.jpg

20171210_131349.jpg

20171210_125624.jpg

20171210_125519.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips lafterolf!

Det er godt mulig vi har en slik manual liggende (vi har fått låne flere bøker av Terje).

Jeg skrev innlegget fra verkstedet og hadde da ikke bøker tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerkjede og kamaksel er begge helt ferdige, ja. Umulig å få stilt et skikkelig tenningstidspunkt med det kjedet...

Begge er vel de eneste (nesten) store svakhetene på disse motorene. Kjede er fit for life, og tydeligvis har motoren vært gjennom life nå. Monter deler med god kvalitet. Unngå britpart på akkurat dette. Monter også en high torque cam fra tuner v8 eller RPI. Den er verdt pengene. Skift/overhal oljepumpa også. Kammen slites slik på disse motorene fordi oljesmørninga originalt er veldig dårlig. Og langtfra bra når pumpa er slitt. Ellers gå over og mål sylinderslitasje og veivaksel etter overhalingsboka som Rolf sier, den er gull verdt! Regner med du slipper unna med mer enn nye stempleringer og lager overalt + det jeg alt har nevnt,  men sjekk uansett. Ville og skiftet ventiler/seter evt. skifte til performance topper om du er ute etter mer krefter fra motoren. 

Husk å hone sylinderne før du monterer nye ringer. Enda et must. Blir bra dette! Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik. 

Hvor kjøper du kvalitetsdeler? 

Er famousfours et OK sted?

 

Vi kommer nok til å kjøpe en high torque kam. Vi har sett på en fra Kent Cams, men skal sjekke ut dem du nevner. Dessuten kommer vi nok til å montere et moderne injectionsystem.

Planen er at en kamerat måler ut veivaksel, ventiler og ventilseter, så får vi ta en vurdering av hva som må byttes.

 

Hva gir performance toppene? Mer ytelse på høye turtall?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yann skrev:

Takk for svar Erik. 

Hvor kjøper du kvalitetsdeler? 

Er famousfours et OK sted?

 

 

Hva gir performance toppene? Mer ytelse på høye turtall?

 

Jeg brukte Famous Four til alt på min classic, og det fungerte flott. De gir også stor hjelp om det er noen endringer på chassisnummer slik at du alltid får rett deler. Registerkjede og drev var av bra kvalitet. Søk opp britpart-kjede i youtube så vil du se at det nye kjedet kan være like slitt som ditt gamle. Litt kvalitetsforskjeller der altså. Selvfølgelig kan du være heldig. Finnes også forsterka kjeder, men jeg vet ikke om du må nærme deg 300 HK før det har noe å si... 

Ville egentlig vurdert å kjøpe motordelene fra de selskapene som kun driver med disse åtterne, men FF skaffer sikkert de kammene du vil ha også om du allerede skal ha deler fra dem. 

 

Performance toppene gir deg mer luft og større fyllingsgrad og vil gi deg mer krefter over hele registeret. Toppene fra 3.9 vil passe og har større ventiler????? Jeg er usikker...

Når kreftene kommer er det kammen som bestemmer. ;)

Er krefter hovedmålet ditt med motoren ville jeg stoppet nå og heller sett etter en 3.9 og gjort samme jobben på den. Da vil du kunne hente ut 220 HK og mye mer moment. Men det er kanskje ikke det som er poenget? ^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik!

 

Nei, det er ikke noe mål i seg å hente ut mer krefter.

Et mål er å overhale den motoren vi har slik at den går så pålitelig som mulig. I og med at vi uansett må bytte kamaksel, har vi tenkt at vi like godt gå for en high torque. Et annet mål er moderne injectionsystem, for å redusere forbruket noe.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Yann skrev:

Takk for svar Erik!

 

Nei, det er ikke noe mål i seg å hente ut mer krefter.

Et mål er å overhale den motoren vi har slik at den går så pålitelig som mulig. I og med at vi uansett må bytte kamaksel, har vi tenkt at vi like godt gå for en high torque. Et annet mål er moderne injectionsystem, for å redusere forbruket noe.

 

Høres ut som vi tenker likt du og jeg :)

Spennende med litt elektronifisering også. Regner med du går for noe ala megasquirt?! https://www.megasquirt-v8.co.uk/ms_what_do_i_need.php

De originale flapper og hotwire systemene på range rover fra 80-90 tallet er nok tvert motsatt av bensinbesparende og langt fra moderne... 

Får min til å gå på 1.1 liter mila på langkjøring med forgassere og overdrive. Tror nok jeg må legge på et par dl mila om jeg hadde hatt lucas injection. (EFI) :)

Egentlig synes jeg forbruket er levelig med forgasser. Det er jo uansett en kosebil! :)

Uansett hva du velger så blir dette bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi tenker nok ganske likt Erik.

 

Jeg vet ikke nok om injection til å delta så mye i valg av system. På det feltet lener jeg meg på min far som har kjøpt og satt opp et par slike (seinest på en 1600 Ford motor som sto i en Lotus Superseven byggesett bil).

 

Så vidt jeg har forstått på ham går tankene foreløpig til et system som fåes kjøpt hos Gasolin, med bredspektret lambdasonde. Det er er ligende system han har bygget med tidligere.

Vi får se om det kommer opp andre ideer og andre løsninger når vi går igang med å undersøke dette nærmere.

 

Vi har tilgang til en bremsebenk gjennom en bekjent av min far, så vi kommer til å bruke den når vi setter opp injection på motoren.

 

Når det gjelder gearkasse, som du og jeg har diskutert Erik, tar jeg sikte på å beholde den jeg har.

Etter å ha testet den ut langs E18 når bilen er på veien, kan det jo være jeg angrer meg. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra gårsdagen.

Det vi fikk gjort var at min far kappet ut for skifte av kanal på førersiden (gjenstår å ta ut noe mer inn imot fotbrønn).

Jeg grovrengjorde motorblokka. Den skal vaskes med sitrusrens, vaskes med Zalo og vann og så til sist spyles med varmt vann innen den er klar for maling. 

20171212_191942.jpg

20171212_191958.jpg

20171212_192159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...