Gå til innhold

Prosjekt Range Rover - Mrs. Ataraksia


Yann

Anbefalte innlegg

Endelig, etter 15 års med lengting, og en drøy bomtur til Norrland for å kjøpe et eksemplar for ca. 10 år siden, har jeg nå blitt stolt Land Rover eier.

 

Bilen er en 2-dørs RRC 1980 modell med V8er. Et tidligere rullende delelager som jeg kjøpte av medforumist Erik. 

 

Hans far Emil var så strålende hyggelig at han dro den fra Brumunddal til Porsgrunn på lørdag! Tusen takk for hjelpen!

Siden har vi plukket av noe karosserideler for å skaffe oss, det vil si undertegnede og hans pensjonerte far (min mann for sveisejobber) en oversikt over prosjektets omfang. Ut over det vi hadde sett under gjennomgang før kjøp.

 

Rammen ser så langt oppsiktsvekkende fin ut. Det kommer bilder av denne ASAP.

 

Det lille som er av rust, som ble avdekket før innkjøp, finnes rundt fotbrønner på begge sider og innerskjærmenes innfesting mot torpedo (brønnen og innerskjærmer kan beholdes, det er små hull), et hull i kanal i forkant av A-stolpe førereside og rundt påfyllingsrøret til tank. I tillegg er det nok noe vi må se nærmere på så snart søla er skrapt vekk i fester til karosseri på fremsiden av bakre hjulbuer.

 

Alt er ikke med på bildene under, men noe er vist.

 

Jeg har skrudd folkens, ikke drukket kaffe og fotografert!

 

Planen er å bygge bilen opp i sånn passe original stand, bortsett fra en løselig plan på å la motoren svive med et mer moderne elektronisk innsprøytningssystem.

20171104_172243.jpg

20171104_173930.jpg

20171104_172232.jpg

20171104_173930.jpg

20171105_112513.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Venstre bakskjerm ser veldig tørr og fin ut!

 

Hvis bare forrige eier hadde skjønt at det lakk inn vann rundt bensinpåfylling, hadde vel kanskje den siden sett penere ut den óg. 

 

Jeg vet, jeg vet, det dukker helt sikkert opp noen ubehagelige, utfordrende overraskelser. Men, foreløpig får vi si oss fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens!

 

Rusthullet er jo i forkant av B-stolpen - jeg skrev feil i første innlegget.

 

Under følger noen bilder av rammen, som ser veldig fin ut.

20171106_190712.jpg

20171106_190717.jpg

20171106_190729.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan det trekantete stykket i forkant av A-stolpen er festet til fotbrønner?

 

Er det punktsveiset i torpedovegg/fotbrønn?

 

Tips til hvor man eventuelt kan få kjøpt utsparing til tankpåfylling hadde også vært fint. Dvs. En erstatningsdel som skal sveises inn.

 

Jeg legger ved et bilde for å vise hva jeg mener selv om bildet er lagt ut tidligere.

20171106_114953.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer det bilder av rust som du har skrevet om?

 

Fra spøk til alvor, det er veldig lite rust på den bilen. Erik hadde rett når han skrev den bilen er verdt å ta vare på.

 

Lykke til med flott prosjekt.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med prosjektbil. Ser jo ikke ille ut det der. Trekanten du referer til er en del av fotbrønn, de kjøpte jeg ny fra Paddockspares. Hvis de ikke er så ille ville jeg reparert istede for å bytte komplett. Utsparring for påfyllingsrør fant jeg ikke, men gikk greit å reparere. Min manglet nesten hele nederste halvdel. Lykke til videre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Terje og RR-CLASSIC. Og takk for alle hyggelige lykkeønskninger!

 

Det ble til at vi bestilte fotbrønner, nye innerskjærmer + ytre og indre kanaler av paddockspares.

Min far, som er sveiseren av oss to, synes det er like greit å få det pent og rent når vi først tar fatt på jobben.

 

Det er noe rust ved karosserifestene under dørken ved bakfestet (de som er festet på karosseriet og ikke dem i rammen).

En helhetsvurdering gjorde at vi nå har bestilt for 5.000 i deler fra England. 

20171107_111117.jpg

20171107_111133.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra.

 

Men altså Yann, Mrs Ataraksia....wått???

Måtte google litt:

Ataraksia (gresk: Ἀταραξία) er et uttrykk som ble brukt av Pyrrhos og Epikur for frihet fra bekymring, altså at man ikke bekymrer seg for noen ting. Det kan sammenlignes med likegyldighet.

For stoikerne var ataraksia synonymt med den eneste sanne gleden som er mulig for et menneske.

 

Her er det litt å leve opp til.....

"Ikke bekymrer seg for noen ting", vel du har i alle fall en del å "tenke" på hva gjelder denne bilen!!

"Likgyldighet"...ift en gammel RRC så er det et ikketema. Her må det konses og fokuseres hele tiden!!

"Eneste sanne glede". Ja stemmer, en RRC og noen flere LR/RRer. Det skjønner du når dere er blitt hekta/virusbefengt dere også. Dette er som "første skudd" å regne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnevalget er litt kleint Terje! Akkurat det sa ikke du, men det er det jeg selv som sier!

 

Jeg var ivrig etter å starte en tråd, og hadde altså denne ideen til navn i hodet.

 

Det handler vel mest om at jeg trenger et konkret prosjekt nå som en del annet har tugla seg til. Og da likte jeg ordet sjelsro. Noen ganger er det fint "å bygge en vegg". Spesielt når jeg nå jobber med ganske lite konkrete ting til daglig.

 

Det du ellers nevner rundt viktigheten av å ikke forholde meg likegyldig til en RRC har du jo såklart helt rett i! Dette er alvorlig ment og en gryende, ekte kjærlighet!

Jeg er også er forberedt på å måtte jobbe for kjærlighetsforholdet. Når ting brekker, når store flotte tannhjul blir til metallspon osv.

 

Fint RR-CLASSIC! Da fikk jeg bekreftet at festene er med på de indre kanalene.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Yann. 

Gratulerer så mye. Det finnes jo ingen spørsmål om bilen har havnet til rett eier. Veldig moro å følge med pågangsmot og skruevne! :)

Jeg ser det lå en liten overraskelse i kanalfestene bak - men dette fikser du! B) 

Ser det nesten ut som det er blitt gjort en sveisejobb på venstre fotbrønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk Erik!

 

Det virker som at fremre del av kanal på førersiden og deler av fotbrønnen på samme side har vært byttet med nytt stål.

 

Det er også gjort et forsøk på å lappe sammen fotbrønnen på passasjersiden. Det er ganske lite stilig utført!

 

Kanalfestene bak må byttes ja. Det blir min far som tar seg av sveising! Jeg er ikke rette mannen til det. 

Skjønt jeg kan godt tenke meg lære å sveise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gratulerer med RRC - prosjekt og pågangsmot  :) 


Byttet kanaler på min for noen mnd siden og det var forsåvidt grei skuring. Mye mer jobb/tid enn jeg trodde men høvelig rett frem uansett. Og sånn i tilfelle det ikke er tenkt på, sveis inn forsterkninger mellom a, b og c-stolpene før dere kapper ut kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Og sånn i tilfelle det ikke er tenkt på, sveis inn forsterkninger mellom a, b og c-stolpene før dere kapper ut kanalene.

 

Hva mener du med det? Skal snart kappe vekk kanalen på min RR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jon71 skrev:

 

Hva mener du med det? Skal snart kappe vekk kanalen på min RR.

 

Kanalen bærer hele strukturen til bilen selv om/på tross av at den har ramme. Hvis du ikke stiver den opp før du går løs på kanalene blir det en plass mellom vanskelig og umulig å sette bilen sammen igjen. Hvis ikke døra passer i hullet etter sveising g rustjobb så var den bortkastet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Jon!

 

Ja, det har vært tenkt på. Men, det er fint med tips på hvordan å gjøre det.

 

Har du et bilde, alternativt en enkel skriftlig fremstilling av hvordan du gjorde det?

Jeg har sett igjennom din prosjekttråd. Jeg får dessverre ikke sett de relevante bildene verken på mobilen eller iPaden, uansett hvor hardt jeg prøver.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...