Gå til innhold

Bytte kule/endeledd på droparmen


telindnor

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte kula på drop armen. Det er jo egentlig et endeledd, men hele dingsen kan ikke byttes. Da har jeg to alternativ. Kjøpe ny drop arm, heter det det?, med nytt endeledd eller så finnes et kit med alt man trenger for å bytte bare kula. Da det er en god del alternative drop armer og jeg ikke er sikker på hvilken jeg skal ha har jeg sett på bytte-kitet. Er det noen som har gjort denne operasjonen? Finnes et verktøykit også å få kjøpt til dette. Må man ha noe spesialverktøy, eller kan man gjøre det med vanlig verktøy ispedd en slump nordnorske kraftuttrykk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette på classic'n, som er tilsvarende. 

Da bytta jeg kun kula. Lagde meg verktøy for å presse den ut av drop-arma. Slikt gjenge-pressverktøy har paddock mener jeg. Evt skift arma komplett, men den sitter ofte godt fast og styresnekka er ikke glad i varme. En løsning er vel å bytte til Disco 1 droparm og bruke et vanlig endeledd rett på den arma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Kanskje man bør sjekke ut det siste.

Er det ikke mulig å få av drop armen med et eller annet avdrager verktøy kanskje. Har egentlig tenkt at et verksted skal ta jobben. Rekker ikke over alt selv, og mekking i grusen er ikke veldig lystbetont for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta kule to ganger på defender. Første gangen med  britpart som var elendig kvalitet. Neste gangen Kjøpte jeg oem merket (hos Island 4x4tror jeg). Var så oem at små grease patroner var land rover merket. Brukte spesialverktøyet til å presse ut og inn, funker. Slåss lenge med droparmen før jeg ga opp den og byttet bare kula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette verktøyet som skal til? Virket ikke veldig sofistikert, men funker det er jeg happy. 

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=16266

Smørenippel. Kjenner jeg deg rett så er vel oppskriften.... å bare bore et hull, selvfølgelig på akkurat rette stedet, med rett diameter, gjenge opp med  rette utstyret,  og vipps, så har man smørenippe for kula på drop-armen.

Eller....oppskrift for dummies!! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanF skrev:

Har bytta kule to ganger på defender. Første gangen med  britpart som var elendig kvalitet. Neste gangen Kjøpte jeg oem merket (hos Island 4x4tror jeg). Var så oem at små grease patroner var land rover merket. Brukte spesialverktøyet til å presse ut og inn, funker. Slåss lenge med droparmen før jeg ga opp den og byttet bare kula.

 

Hva var trikset ditt ift byttet JanF?Spesialverktøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er ikke enkelt å presse opp lokket slik at man får låst med låseringen.

Jeg brukte et bremsekaliper som jeg bora hull og sveiste på en mutter slik at jeg fikk en ters.

 

 

PART_1484909954118.jpeg

 

Det ante meg noe spesialdesignet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Famous four link kittet jeg brukte. For å presse opp lokket for å få låseringen inn, brukte jeg jekk med en pipe eller forlenger mot lokket 1. gang. C-klamp gang 2, mener jeg. Lurt å slå låseringen litt rundt for å forsikre seg om at den er skikkelig i sporet. Plukka deler ut av grusen 1.gangen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanF skrev:

Famous four link kittet jeg brukte. For å presse opp lokket for å få låseringen inn, brukte jeg jekk med en pipe eller forlenger mot lokket 1. gang. C-klamp gang 2, mener jeg. Lurt å slå låseringen litt rundt for å forsikre seg om at den er skikkelig i sporet. Plukka deler ut av grusen 1.gangen, ja.

 

Oki. Takk for info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet både droparm og "kula". Definitivt enklere å bytte bare kula. Kjøpte et slikt verktøy som det ble linket til tidligere i tråden. Fungerte veldig bra. Godt tips å forsikre seg om at låseringen sitter godt i sporet sitt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at opplagringen av sektorakselen sitter et stykke opp i snekka ,

unna simringen,så enhver belastning blir litt større enn man tror. (kraft x arm.)

Da blir det fort slakk og simring lekker i vei.

Jeg har laget meg verktøy a la LafteRolf og kjøpesettet en gang i tiden,

men etter at jeg kjøpte meg ordentlig avdrager har jeg holdt meg til armskift.

(Valget er nok litt påvirket av kroppslige defekter også)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende et verktøy som jeg trodde skulle kunne brukes til å bytte. Husker ikke delenr, men det er lite og går i konvolutt. Har også liggende ny og ubrukt dropp-arm, og sikkert noen brukte styrestag også. Det går ikke i konvolutt. Har forsåvidt en komplett styresnekke, brukt,  med dropparm fra Disco300 liggende også. Den går definitivt ikke i konvolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, finnarne skrev:

Har liggende et verktøy som jeg trodde skulle kunne brukes til å bytte. Husker ikke delenr, men det er lite og går i konvolutt. Har også liggende ny og ubrukt dropp-arm, og sikkert noen brukte styrestag også. Det går ikke i konvolutt. Har forsåvidt en komplett styresnekke, brukt,  med dropparm fra Disco300 liggende også. Den går definitivt ikke i konvolutt.

 

Takk for input og tilbud. 

 

Jeg har måttet ty til profesjonell hjelp til Defenderen denne gangen. Rekker ikke over alt selv innser jeg. 

Skiveskift, klosser, tighte king bolt lager og bytte hjullager begge foran, bytte kula/endeleddet på drop armen og nye kryss på mellomaksel bak gjøres på Mekonomen verksted. De sier at de har gjort skiftet av bare kula før. Stoler på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...