Dag Lothe Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Temaet er ikke nytt og jeg har lest flere lenker om diagnoistisering og reparering. Likevel er det noen detaljer jeg skulle ha litt mer informasjon om fra dere som har gjort dette tidligere. Bilen er en 97'mod som har gått over 320.000 km. Alt er selfølgelig rustet fast og flere ting bør trolig skiftes når delene først er løsnet. Lidelseshistorien har vært lang og håpet er at dette er den siste store reparasjonen på en stund. For å få ut diff'en må stikkakslingene ut- i det minste et par tommer. For å få dette til må spindelen på begge sider demonteres. Jeg har startet på venstre side og er kommet noe på vei: - Bremsekalipper og bremseskive er kommet av. - Paralellstag er løsnet i den ene enden - 4 skruer som holder lagerhub'en er løsnet. --Men hva så? Jeg trode at det nå bare var å trekke lagerhub'en og stikkakselen ut. Men det går ikke. Sensoren til ABSen må ut. Den sitter dønn fast. Er der en låsing jeg ikke har funnet. Har lest et sted at det bare var å trekke den ut med fingrene (?). Den er ikke til å rikke - ikke engang med tang - Neste spørsmål er hvordan løsne lagerhubben. Må sentermutteren på akselen løsnes først, eller skal det være mulig å trekke lager, ledd og aksel av som en enhet? Takknemmelig for svar Endret 3. november 2017 av Dag Lothe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Her er noen svar - Du må få ut ABS sensoren. Hvis den sitter dønn fast, som den ofte gjør, så ender det ofte med at du må ha en ny. Den sitter i en kobber bushing, ikke noe låsing annet en det lille presset som bushingen skaper. men det er nok noe rust i hullet der nå. - Akselen kan du trekke ut fra diffen mens den ennå sitter i huben, altså du må ikke splitte hjul hub fra aksel om du ikke vil. - For å få løs hjulhub fra steering huset ( som sitter som fy om den aldri har vært av ), skru inn de 4 boltene igjen slik at de stikker ca 1 cm ut. Slå på boltene for å splitte hjulhub fra steering huset. Det er nok eneste måten. Pass på og ikke treffe CV ledd gummien i prosessen. Det skal litt kraft til for å få disse fra hverandre. - Når du monterer igjen, ha litt antiseize på denne konen, bruk nye oil seals til akselhuset. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lothe Skrevet 4. november 2017 Forfatter Del Skrevet 4. november 2017 Takk for det Brage! Skal bruke helgen på dette. Om ABS-senorene blir ødelagt (og det blir de sikkert) kan de skiftes senere. Hilsen --Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lothe Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Da var alt demontert og ny/brukt diff. montert - takket være gode råd fra Brage. Det var en kamp å få løs hjul-hubbene fra svinghusene. Som Brage skriver er teknikken å slå på de fire skruene til hubben løsner. Lærekurven var bratt. Et råd til andre er å bruke et mellomstykke å slå på for å spare gummibelgen over cv-leddet. Jeg brukte et stykke akslingstål Ø16 og ca. 60 mm langt som ble holdt med en vannpumpetang. Dette fant jeg ut etter å ha slått hull på den første gummibelgen. Hammeren bør være av den tygste typen. Det hører med til historien at en tann på kronhjulet var knekt. Trolig skjedde dette da et verksted la på ny dekk for noen år siden. Etter dekkskiftet oppsto en tap-tap-tap-lyd som ikke hadde vært før. Jeg trodde først det var en feil med dekkene, og hadde med en fra verkstedet på prøvetur. Det ble raskt konstater at det ikke var en dekk-lyd. Litt filosofisk har jeg tenkt at tannen knakk fordi de har de løsnet hjulboltene med framhjullet oppjekket. Momentet blir da på pinjongen og håndbrekken. Er det andre som kan ha en god forklaring? Hilsen Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Godt tenkt det. Hvis de brukte lang arm for å løsne hjulmuttere så belaster du voldsomt gjennom hele drivlinjen når hjulene henger fritt. Brukte de muttertrekker så er det litt annerledes. Vedlikeholdsboken sier selvfølgelig at du skal løsne mutterne før bilen løftes fra bakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.