Gå til innhold

Bryter til ekstralys


antz82

Anbefalte innlegg

 

På 6.11.2017 den 8.55, torke skrev:

Har du husket å legge en jording fra nr  4 på bryteren? 

Hvis du prøver å kun koble jording inn på 4 og minus fra relé inn på 1. 

Får du det til å virke da?

 

Nei, funker dårlig det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, GuttormG skrev:

Kjøp bryter YUF500150LNF og koble slik. Bruk knappen med symbol fra den bryteren du har.

 

Haster det veldig kan jeg få avgårde en bryter med posten torsdag mot at du bestiller en ny til meg.

yuf500150lnf.jpg

Ikke hastverk, prøvekoblet bryteren som tegningen over.

Men da jeg trykker inn bryteren og bruker fultlyset slokner instrumentlyset i selve bryteren....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, GuttormG skrev:

"from main beam switch" henter du fra + til fjernlys (iike i dashbord men fra kablen ut til pærene).

 

Ok, altså (87) på relé.

Bestiller en sånn bryter og bare bytter frontlokket tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket releet du har, at det er koblet rett. Det finnes vel i hovedsak 2 forskjellige løsninger på koblinger av rele. På biltema har de 42302 og 42305 (tidligere 42301?).

Sjekk pinneplassering her:

42-134_l_2.jpg

 

Pinne 85 og 86 styrer releet. Pinne 30 er normalt strøm inn, og 87 er normalt strøm ut når releet er koblet inn. 87a er enten koblet motsatt av 87(vekslende rele) , eller sammen med 87. Det er ingenting i veien for å kjøre strømmen motsatt vei gjennom releet, dvs +12volt inn på 87 (eller 87a)

 

Jeg ville i første omgang koblet meg utenom ekstralysbryteren, dvs koblet 85 til jord, og 86 til fjernlyset. Det er også lovlig om det er fjernlys du holder på med, de trenger ikke ha egen bryter.

Så ville jeg sjekket hva som skjer og hvordan bryteren er koblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dobbeltsjekker relet, relé er standar type.

Ønsker egentlig å kunne overstyre led fjernlysene, de har noen ganger virker blendende, (ved litt tåke, snøbyger, nye skilter langs veien), og kunn ha bare ha  vanlige fjernlys tent.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, antz82 skrev:

Har dobbeltsjekker relet, relé er standar type.

Ønsker egentlig å kunne overstyre led fjernlysene, de har noen ganger virker blendende, (ved litt tåke, snøbyger, nye skilter langs veien), og kunn ha bare ha  vanlige fjernlys tent.....

 

Skjønner den, men fungerer det nå uten bryter? Da er det bare å nappe sikringen så er det av. Inntil videre. Så må du begynne å feilsøke bryteren. Om det fungerer med rele og styrestrøm direkte fra fjernlyset, så kan du forsøke å koble fra 87 til pinne 5 på bryteren, og se om sikring holder, og om det lyser i dioden i bryteren når du setter på fjernlyset.(og ekstralysa)

Ryker sikringen, har du enten en annen type bryter, eller så er det feil på den.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...