Gå til innhold

Batteri eller alternator feil


motom

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode forslag for hvordan finne ut om det er alternator eller batteri som er årsaken til lav spenning?

 

Bilen fikk M+S lys her en morgen og først tenkte jeg at dette blir et h"#¤& å feilsøke for feilmeldingen sa bare "can bus timeout" og jeg er relativt sikker på at XYZ bryter og kabelmatte er i orden, samt at den røde pluggen er sjekket for olje. Byttet engine-harness for kanskje 2 år siden og ikke antydning til olje forresten.

 

Kom så på at jeg kanskje burde sjekke spenning og Nanocom viste 13.1 eller var det 11.3 volt!! Det rare var at jeg ikke har fått opp noe lys om dårlig lading og det har ikke vært spesielt kaldt her (+ grader). Fikk som sagt bare M+S, så motorlampen, vann i diesel lampen, glødelampen og så hostet motoren før den stoppet... heldigvis utenfor naboens oppkjørsel. Fikk ladet batteriet over natten og i ettermiddag når jeg startet den opp gikk den som normalt og jeg fikk kjørt den hjem uten problemer eller lys i dashen.

 

Så, målte 12,4V på det nyladete batteriet før start og så 14.8V ved tomgang på kald motor (hovedlys på). I garasjen var den vel på 14.7V med det var bare etter noen 100m med kjøring.

 

Har lest litt om dette men ingen av verdiene virker veldig feil. Nå skal det sies at jeg har hatt litt olje rundt alternatoren en god stund og medforumister har nevnt at dette ikke er så lurt men jeg har nå ikke gjort noe med det før nylig, da fikk jeg fikset dryppet. Det store spørsmålet er vel om alternator har tatt skade av det og om det har tatt med seg batteriet.

 

Noen tanker???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenning ( med motor igang) er bra 14,7V  ( Bør være over 14,0 Volt).

Men Batteri fulladet bør være 12,8v eller mer( uten motor igang).

Når du starter motor belastet batteri og spenning faller ned Men helst ikke under 12,0 V.

Dårlig batteri vil falle ned under 12V ved belastning og ha spenning på under 12,6 V når det er fullladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gautes skrev:

Rus opp motoren med færrest mulig forbrukere på.

Drar lading over 14,6-8 overlader dynamoen og knekker batteriet etterhvert.

Noen batterier tåler litt mer enn andre.

Hadde selv dynamohavari for snart året siden. Før havari og med ny dynamo så lader den med rundt 14,7V på alle turtall og med og uten forbrukere. Byttet batteriet i samme slengen og nytt batteri synker kort tid under 12V ved start.

 

Er ikke ladingen sofwarestyrt? Ser at etter start trappes ladespenningen opp, først noe over 12V, så 13,8V og så opp til 14,7V.

Finnes det oppdateringer til denne sofwaren?

Forresten AMG-batteri om det betyr noe.

 

Til info så hadde jeg en uling som kom og gikk fra dynamoen før den havarerte, men den ladet selv om ulingen var der.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke batteriet vært så utladet hadde jeg nok ikke fokusert så mye på batteri og alternator. Etter at jeg fjernet ACE og byttet til kortere multireim så fikk jeg noe uling i reimen men tenkte det bare var fordi det var ny reim. Når jeg i tillegg har hatt mye olje på alternatoren så tror jeg det er like greit å bytte den. Mulig batteriet er gåent også men får ta det med ett sted de kan sjekke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det spørsmål om hvilken temperatur batteriet har. Seriøse spenningsregulatorer har temperaturføler som er koblet til batteriet, og justerer spenningen ut ifra det. Og det er evt snakk om langtidslagring/lading av batteriene. Når bilen er i bruk, så er det mange variabler.

- Varmen fra motorrommet

- Varmen som kommer fra strømmen som lader batteriet

- Avkjøling av luften som finner vei gjennom motorrommet.

 

Tror med andre ord at vi kan bruke tommelfingerregelen om 14.4 volt med standard oppsett når batteriet ikke belastes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alternator byttet og bilen prøvekjørt. Startet opp helt greit og kjørte til jobben i dag uten problemer men før jeg stoppet sjekket jeg Nanocom og ble litt overrasket når jeg så 10.3V!! Da jeg stoppet motoren spratt den opp til 12.5V

 

Etter monteringen viste batteriet 12.5V på multimeter rett på polene, og 14.8V på tomgang (kald motor). Nanocom viste vel 14.8V med motor i gang også.

 

Veldig usikker på hva dette betyr. Er det batteriet som ikke klarer å levere nok strøm under belastning? Synes det er rart hvis det viser 12.5V.

I tillegg ville jeg vel fått M+S lys igjen hvis batteriet faktisk bare ga 10.x volt, det er i hvert fall veldig nærme det som gir canbus problemer??

 

Sitter laderegulatoren på Disco2 på alternatoren eller styres den av software? 

 

fra det ewikran sier så kan det kanskje være batteriet mitt som også har tatt kvelden??

 

Tar gjerne imot innspill :)

 

(Skal også sjekke jordingen som sitter under alternatoren da det var en del olje rundt feste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som det er dårlig kontakt ett sted mellom Dynamo/batteri/ecu. Regner med det er endel annet også som stoppet når du skrudde av motor. Høres ut som du må måle endel punkter mens det er belastning, for å finne syndere. Mål med multimeter med motor igang. Du trenger tynne prober så du kan måle direkte på kontaktene mens bilen er i drift.

Fra Dynamo går vel + til sikringsboks i motorrommet, så derfra til batteriet. Husker ikke hvor ecu får spenning fra. Men jording er også verdt å sjekke. Hva med olje i kontakten til ECU ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket det først, ingen olje i kontakten til ECU :)

 

Har nå byttet batteri men får fortsatt P1843 "canbus timeout" feilmeldingen og den forsvinner ikke. Rart, for jeg kjørte som sagt til jobb forrige uke uten problemer. Får feilsøke litt til men usikker på hvor jeg skal begynne. Lurer litt på om jeg bør sjekke ledningen til girkassen igjen, selv om den har vært byttet tidligere. XYZ bryteren ser ut til å vise riktige verdier. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt å veldig mye klokere, dvs feilen forsvant mens jeg drev og feilsøkte XYZ-bryteren og kabelmatten til girkassen. P1843 feilen vedvarte selv etter at jeg var borti ledningene som er under bilen og XYZ bryteren har hele tiden vist riktig i dashen. Når jeg kom til girvelgeren og sjekket kontaktene som går videre inni bilen, da sluttet plutselig M+S lysene å blinke. Er litt usikker på når det skjedde selv om jeg prøvde å sjekke en ting av gangen og så slette feilkoden for å se om den forsvant... Har ikke klart å framprovosere noe så får sette alt sammen igjen og se hvordan det går :)

 

Ledningene der de kommer gjennom karosseriet. Koblet jeg fra de to hvite kontaktene så fikk jeg P0705 feil - position switch monitoring - når jeg koblet dem sammen igjen.

canbussjekk (1).jpg

 

Nytt feste for ledningene. Hadde stripset den fast til den øverste bolten men det var neppe den lureste måten å feste den på. Det originale feste har tidligere eier fjernet når XYZ bryteren ble byttet rundt 2009/10 

canbussjekk (2).jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...