Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Michaelskare

Suspension Fault Normal Height Only, LR D3 04-05mod

Recommended Posts

Hei, er ny her på forumet og har akkurat handlet min første Land Rover Discovery. Fantastisk bil!

 

Men litt etter oppstart får jeg opp feilmeldingen Suspension fault normal height only. Når jeg starter opp fungerer det som det skal og jeg kan justere høyden som jeg vil, men etter en kort stund (1min maks) så får jeg ikke endret høyden lenger og feilmeldingen kommer opp. Discovery 3 04-05mod. Synker ikke om den står lenge. 

 

Noen tips her? 

 

Har også spm angående reg reim, den er ikke bytta på 6-7år, men har kun kjørt 40 000km, nødvendig å bytte? 

 

Setter veldig pris på svar :-) Ha en fin kveld! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Bytt reg.reg. Tid 7 år eller km. Tror km er ca 160.000 pr reim.

2) Les av feilkoder så får du en pekepinne hvor du skal starte, men det har vært noen biler med fuktighet under gulvmatter som har medført at kabler har irret. Tror de fleste av disse har hatt soltak (vet ikke om din har det).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar, bestilt diagnose imorgen så får vi se da :-) Har ikke soltak. 

 

Ja er vel bare å bytte regreim, bilen har gått 180 000km, men måtte spørre da den kun er gått 40 000km siden forrige regreim skift, men er jo noen år siden.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan også høre her inne om det er noen i nærheten av der du bor som har diagnoseverktøy for å lese av feilkoder, så slipper du å bruke penger på verksted før det er nødvendig. Det finnes ganske mange der ute med slikt verktøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skift reg reim som engebo skriver. 

Setter du den på verksted sp kan det fort koste skjorta da de begynner fort å lete i blinde. Hvis du setter den på verksted så sørg for att de har god kunnskap om disse bilene. 

Det er altid masse hjelpsomme folk her inne på forumet. Legg området du holder til i og om noen kunne bistå med å lese av feilkoder. 

Hvis du skal kjøpe diagnoseutstyr så er Nanocom og IIDTool å anbefale av folk her inne! 

Kan fort bare være en bagatell som ett ledningsbrud eller noe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg heller altid mot advancedfactors.uk da jeg bare har hatt super god service der og de sender via DHL. Prøv å få samme kompressor som står i, hvis ikke må du oppgradere softwaren 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Michaelskare skrev:

Ok :) Har hatt diagnose idag og funnet ut at kompressoren er gåen.

Hvor anbefaler dere å handle kompressor? 

 

Og det var alt du fikk beskjed om, de oppga ingen feilkoder?

Skeptisk, hvis kompressoren ikke greier å gi luft, trodde jeg andre feilmeldinger ville komme enn de du har fått.

Be om å få feilmeldingene og søk de opp på internett. Er det LR-verksted du har hatt den på, kan det være korrekt, men hvis det ikke er det, kan det hende du fortsatt har feilen(e) liggende inne og det kan være de som sliter på kompressoren.

Det er sikkert noen voksne her inne (som noen kaller det), som vil korrigere meg eller verkstedet :rolleyes:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, engebo skrev:

 

Og det var alt du fikk beskjed om, de oppga ingen feilkoder?

Skeptisk, hvis kompressoren ikke greier å gi luft, trodde jeg andre feilmeldinger ville komme enn de du har fått.

Be om å få feilmeldingene og søk de opp på internett. Er det LR-verksted du har hatt den på, kan det være korrekt, men hvis det ikke er det, kan det hende du fortsatt har feilen(e) liggende inne og det kan være de som sliter på kompressoren.

Det er sikkert noen voksne her inne (som noen kaller det), som vil korrigere meg eller verkstedet :rolleyes:

 

 

Amen til det. En defekt høydesensor kan ta knekken på en kompressor ganske raskt. I tillegg så er det ikke nødvendigvis slik at ny kompressor er eneste løsning heller. Det er fullt mulig å overhale disse. Finnes ferdige overhalingssett å få kjøpt. Om kompressoren går, så bør det være mulig å fikse den. Gjør du det selv så kan det hende at du slipper unna med 6-700 kr, i stedet for flere tusen for en ny kompressor.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, engebo skrev:

 

Og det var alt du fikk beskjed om, de oppga ingen feilkoder?

Skeptisk, hvis kompressoren ikke greier å gi luft, trodde jeg andre feilmeldinger ville komme enn de du har fått.

Be om å få feilmeldingene og søk de opp på internett. Er det LR-verksted du har hatt den på, kan det være korrekt, men hvis det ikke er det, kan det hende du fortsatt har feilen(e) liggende inne og det kan være de som sliter på kompressoren.

Det er sikkert noen voksne her inne (som noen kaller det), som vil korrigere meg eller verkstedet :rolleyes:

 

 

14 timer siden, trondshj skrev:

 

Amen til det. En defekt høydesensor kan ta knekken på en kompressor ganske raskt. I tillegg så er det ikke nødvendigvis slik at ny kompressor er eneste løsning heller. Det er fullt mulig å overhale disse. Finnes ferdige overhalingssett å få kjøpt. Om kompressoren går, så bør det være mulig å fikse den. Gjør du det selv så kan det hende at du slipper unna med 6-700 kr, i stedet for flere tusen for en ny kompressor.

 

 

 

 

Takk for svar igjen, jeg blir litt og litt klokere på disse bilene :-) Da skal jeg få feilkodene når jeg henter bilen etterpå :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, knikeren skrev:

Jeg heller altid mot advancedfactors.uk da jeg bare har hatt super god service der og de sender via DHL. Prøv å få samme kompressor som står i, hvis ikke må du oppgradere softwaren 

Supert, da skal jeg besøke denne siden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luftfjæringen er absolutt ikke rakettvitenskap, men det kan virke som om den egentlig fungerer ved hjelp av sort magi frem til man får hode og hale på dyret... Det er ganske mange faktorer som kan gi feil, og det handler egentlig bare om å luke ut alt det _ikke_ kan være. Vi har sett noen eksempler på følgefeil her inne. "Defekt kompressor" er en av de... (og jeg er en av de som har opplevd det)

Lykke til videre, og hold oss oppdatert. Også når feilen er funnet og rettet. Det øker kunnskapen til alle her inne, og gjør at man kanskje raskt kan hjelpe noen andre en annen gang. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutter siden, trondshj skrev:

Luftfjæringen er absolutt ikke rakettvitenskap, men det kan virke som om den egentlig fungerer ved hjelp av sort magi frem til man får hode og hale på dyret... Det er ganske mange faktorer som kan gi feil, og det handler egentlig bare om å luke ut alt det _ikke_ kan være. Vi har sett noen eksempler på følgefeil her inne. "Defekt kompressor" er en av de... (og jeg er en av de som har opplevd det)

Lykke til videre, og hold oss oppdatert. Også når feilen er funnet og rettet. Det øker kunnskapen til alle her inne, og gjør at man kanskje raskt kan hjelpe noen andre en annen gang. :)

 

 

Det skal jeg, et forum med så mye kjappe svar og bra kunnskap har jeg ikke vært borti før! :) 

Feilkodene har jeg fått, og jeg har googlet alle sammen, og de fleste virker å komme tilbake til kompressoren... Var forøvrig ganske mange feilkoder, men sånn er det jo med eldre biler, målet er å få alt på stell :-) 

Legger ved bilder: B091B817-2114-4597-92E6-5772CB99743F.jpeg

BF07A5F3-04DA-418E-85FF-CCDC4D0FDF08.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det første jeg hadde sjekket er tilstanden på batteriet. (Egentlig en ting som gjelder "alle" feil som går på elektronikken på D3/D4). Feilmeldingene kan komme av at spenningen er litt lav.

 

Når det gjelder feilmeldingen på kompressoren, så er det typisk "sliten" kompressor - særlig siden du sier at bilen ikke siger når den står over tid.

 

Kompressoren har en lufttørke. Denne inneholder et tørkemiddel (ikke ulikt silicagel) som blir utslitt med årene. Det som da skjer er at perlene (som er brunaktige når de er nye) blir hvite, og deretter går de i oppløsning. Dette skaper et hvitt pulver som tetter filtrene i lufttørkeren. Dermed blir kompressoren tungpustet og klarer ikke å produsere så mye luft som den burde.

 

Du har vel egentlig tre valg. Du kan bytte hele kompressoren (dyrest), du kan overhale hele kompressoren (Ikke veldig dyrt, men litt jobb), eller du kan bare bytte tørkemiddel og filtre (lite jobb).

 

For en overhaling så må kompressoren tas av bilen. For overhalingen så holder det å koble fra to slanger, skru ut en skrue og ta av lufttørkeren. Det kan selvsagt være noe verre, men sistnevnte er ikke veldig mye jobb, og koster ikke mye. Jeg hadde forsøkt å bytte tørkemiddel og filtre. Så får du se om du kjøper et komplett overhalingskit og tar resten når det passer seg. ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeg skjønner :) Jeg er ikke veldig rutinert når det kommer til skruing, men bytte filtre og tørkemiddel? :) 

Høres forresten veldig logisk ut når du sier det! Den begynner nok å bli sliten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle kjøpte kompressor, er det da det samme hvilken av de jeg bestiller? Når jeg går inn på for eksempel Advancedfactors.uk så er det flere under kategorien Discover 3. 

For eksempel: https://www.advancedfactors.co.uk/lr045251r-amk-replacement-air-suspension-compressor-kit-lr072537-1081980-p.asp og https://www.advancedfactors.co.uk/kit433-lr023964-lr011837-air-suspension-compressor--installation-parts---to-replace-original-hitachi-type-will-not-replace-later-amk-unit-941193-p.asp 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regner med at det er orginalkompressoren som sitter i bilen din, og da er det Hitatchi-erstatningen du skal ha. :)

 

...og om du har lyst til å prøve deg på en overhaling, så finnes det flere kit.

 

Jeg brukte dette:

https://x8r.co.uk/products/land-rover/air-suspension-repair/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi-end-cap

 

Om du går på "Instructions" på den siden, så ligger det en youtubevideo som viser prosedyren.

 

...og man kan kjøpe mindre kit som hvor man i all hovedsak bare bytter ut tørkemiddel og filtre...

Edited by trondshj

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutter siden, trondshj skrev:

Regner med at det er orginalkompressoren som sitter i bilen din, og da er det Hitatchi-erstatningen du skal ha. :)

 

...og om du har lyst til å prøve deg på en overhaling, så finnes det flere kit.

 

Jeg brukte dette:

https://x8r.co.uk/products/land-rover/air-suspension-repair/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi-end-cap

 

Om du går på "Instructions" på den siden, så ligger det en youtubevideo som viser prosedyren.

 

...og man kan kjøpe mindre kit som hvor man i all hovedsak bare bytter ut tørkemiddel og filtre...

Supert, får se litt nærmere på det etter jobb!

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, Michaelskare skrev:

Holder til i Hønefoss :-) 

Sende du meg mld på 91727445, holder til på Ask, så kan vi ta kafi en dag :-)

Har diagnose utstyr du kan få låne neste gang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, Jan Oskar skrev:

Sende du meg mld på 91727445, holder til på Ask, så kan vi ta kafi en dag :-)

Har diagnose utstyr du kan få låne neste gang. 

Det er dette som gjør dette til det beste forumet. godt vi kan hjelpe hverandre med å ta diagnose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...