Thoma_s Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hei Trenger feilsøking tips. Problem: motoren starter ikke. Historikk: Den stoppet før swapmeet i fjor. Kom meg til Evje men der var den helt død. På Evje ble den gamle stift tenninga satt tilbake i bilen og den har gått fint helt til nå. Altså det er to system ute å går. Lucas 25 stift tenning og en Powerspark elektronisk tenning. Hendelseforløp: Den begynte å fuske på 2500 rpm med stifte oppsettet. Tenkte da at det var å justere stift åpning og pusse vekk oppbygd irr på stift. Dette hjalp ikke. Byttet da plugger-pluggledninger-fordelerlokk samt coil Nå var den helt dø! Ingen tenning ved start. Bestillte nye deler til å fikse defekt? elektronisk tenning. Satte i fullt sett Powerspark. Stilte inn motor på TDC og byttet fordeler. Det beste jeg får til nå er å få motoren til å etter tenne i eksos røret. Har sjekket kompresjon på kald motor. Ligger litt spredt i resultater men ikker langt fra spec. Har og sett på ventiler, bare innsug men de følger fint. Komp test indikerer og tett sylinder. Har og prøvd to forgassere. Begge har vært i drift i bilen lengre tid. Den ene litt mager og den andre absolutt ikke mager.. Hva annet kan sjekkes? Litt oppgitt nå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Ledning mellom coil og fordeler. Den tynneste av dem. Min hadde brudd, og da var alt dødt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Den er ny i forbindelse med ny fordeler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Har du tenningslampe? Det første jeg tenker er tenningstidspunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Har teningslampe men det funker vel ikke uten start på motoren? Sylinder 1 er satt i fordeler lokk med motor på TDC. Resten følger teningsrekkefølgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Vet ikke helt om du får lest av noe med tenningslampe uten motor i gang, MEN, du kan i hvertfall sjekke om det er gnist. Hvis tenningslampa ikke blinker, så er det ingen gnist. Da får man jo sjekket med alle pluggene montert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Skal ut i kveld å teste på ny. Kan være smart å stoppe, tenke og prøve på nytt. Går litt lei når en står der i regnet og ingen ting virker. Har vært veldig delt i meningen om stift eller elektronisk. Søk på nettet gir like mange meninger som treff.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Har du sjekket om du har både gnist og at den får bensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Clockwise og anticlockwise er jo greit å ha styr på... Jeg klarte å snu plugg rekkefølge når jeg holdt på. Da er det start på motoren. Den gikk men ikke bra. Satte tenninga med lampen. Byttet forgasser og den gikk mye bedre. Må nok måle avgass å justere blanding. Nå prøvetur. I utgangspunktet var det nok stift opplegget som startet problemet men det ble ikke bedre med feil rekkefølge.. Nå blir det å prøve elektronisk tenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 A pusse stifter er ikke en reparasjon. Kun en nødløsning. Nå er platinabelegget så tynt at du pusser det fort vekk og da funker ikke stiften over tid. Har vært veldig fornøyd med eltenning de litt dyrere leverandører selv. Tenningslampe kan fint brukes når motor bare dras på starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 6 timer siden, gautes skrev: Tenningslampe kan fint brukes når motor bare dras på starter. Klarer man å lese tenningstidspunkt når man drar motoren rundt på stafetten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Bra nok til å få grovinnstilt tidspunktet. Men så kan kvaliteten på tenningslampa rote det til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Hadde ikke tenkt å prøve med bare starteren. Som sagt tidligere var det nok både feil på fordeler og forgasser. Tok forgasseren ut og plukket den delvis ned. Satte den i grunn innstilling og monterte den tilbake. Nå går den igjen som en god rekkesekser. Det neste blir å finne utav blanding på luft bensin. Den gikk veldig magert tidligere. Finnes det en amatør måte å måle på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Når stiften er frisk og tenningstidspunktet er 100 kan man justere forgasser. Skru opp tomgangen til 11-1200 rpm.Sjekk at choke og gassoverføring påvirker gasspjeldet. Strup bensintilførselen til motorens turtall synker litt og så en flate eller to tilbake igjen på mutteren. Beste til slutt er en tur innom noen med CO-måler. For mager blanding over tid gir lett brente eksosventiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.