Gå til innhold

Moment på dekk til Disco 4


jakob

Anbefalte innlegg

I disse dekkskiftetider, hvilket moment er anbefalt på en Disco 4? Ser litt forskjellig rundt om på nettet. En del av dem skriver 140 NM, men ser også opp til 180NM

 

 

Endret av jakob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, btpe skrev:

Owners manual sier 140Nm. 

Jeg bruker først momentstav på noe under denne verdien og strammer med momentnøkkel på 140Nm. 

Mulig dumt spørsmål, men hva er forskjellen på en momentstav og momentnøkkel, tenker ikke utseende :-)? Er den ene noe bedre eller mer nøyaktig enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Momentstav benyttes på muttertrekker el.l.
Jeg har disse fra hoffleverandøren Biltema :  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentstaver-5-stk-2000028488/

 

På en momentnøkkel stiller du inn ønsket moment.
Min ligner på denne :  http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-70-350-NM-2000030634/

Virker som en skralle , men klikker når innstilt moment er oppnådd.

 

----------
EDIT: Når jeg leser posten din er det kanskje ikke det du spør  om.
Nøyaktighet ? Usikker på om jeg får konsistent resultat når jeg trekker til med momentstav.
Derfor bruker jeg først momentstav (med verdi litt i underkant) når jeg skrur på hjulet og etterstrammer med momentnøkkelen.

Noen som kan forklare langsomt virkemåten til en momentstav?  Er det torsjonsstivhet som gir en vridning som får muttertrekkeren til å slippe ?

 

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentnøkkelen er mer nøyaktig måleinstrument, og du vil få nøyaktig det samme tiltrekningsmomentet hver gang. Med en momentstav vil avviket være større, dvs staven har en noe grovere tolleranse. Men brukes en stav av annerkjent fabrikat er det nøyaktig nok. Selv bruker jeg stav oppgitt til 130Nm og nøkkel på 140Nm.

 

Som btpe skriver må stav kun benyttes på "slående" verktøy, hvis ikke er vitsen borte.

Endret av hallvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, qcnr skrev:

Og husk smører man boltene så skal du bruke mindre moment...

 

Å smøre gjenger på hjulbolter har jeg sluttet med etter at jeg nesten hadde Norges eneste tre-hjuls-Range-Rover for noen år siden. :o
Fikk stoppet i tide og plukket nok hjulmutre i grøftekanten til at jeg kom meg trygt hjem.

Nå tørker jeg skitt og støv av bolter og mutre med en ren fille og blåser ut av mutrene.

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være pinlig nøyaktig ska følgende fremgangsmåte benyttes ved all tiltrekking med moment:

 

1. Trekk til med 1/3 (47Nm) av tiltenkt moment, trekk til i "stjernemønster"

2. Trekk til med 2/3 (94 Nm), også i "stjernemønster".

3. trekk til med 3/3 moment, i dette tilfellet 140Nm, fremdeles i "stjernemønster"

4. Trekk til alle en siste gang med/mot klokka i sirkel med fullt moment, 140Nm.

 

Alle bolter skal være rengjort for smuss og lett oljet. WD40 eller tilsv. holder som smøremiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke 6kant pipe, hjulmuttrene på D4 tåler ikke 12kant pipe. 

 

Jeg bruker den originale verktøyet til å skru til hjulmuttrene, for da vet jeg at jeg greier å få de løs igjen ved en eventuell punktering. Aner ikke momentet, men de har ihvertfall aldri løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stammer til 140 nm, så går jeg over etterpå og strammer til det er godt stramt med latmannsarm. Da pleier de å sitte. Har fått tilbakemelding fra dekkhotell at boltene var løse. Det var etter jeg kun hadde gått over med momentnøkkel satt til 140 nm. Er litt kjipt om hjulene faller av fordi man ikke har strammet nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med momentnøkkel, dersom du strammer videre med latmannsarm?

Kjipt med bolter som løsner, men det unngår man ved å kontrollere tiltrekningen etter man har kjørt en stund. Drar man til for hardt, strekker man boltene og man risikerer forstsatt å miste hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tiltrekkingsmoment for bolter forutsetter at de er smurte. Det er også ganske stor forskjell på smøremiddel, så for kritiske applikasjoner så spesifiseres det nøye. Er ikke boltene smurte, så har en i praksis ikke kontroll på forspenningen i bolten og worst case så har mesteparten av momentet gått tapt i gjengefriksjon og bolten er i praksis mer eller mindre løs. 

Nevnte momentstaver fungerer på hamrende verktøy og fungerer ved at staven svikter ved slaget og dermed begrenser momentet. Dette blir selvsagt ikke spesielt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...