jakob Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) I disse dekkskiftetider, hvilket moment er anbefalt på en Disco 4? Ser litt forskjellig rundt om på nettet. En del av dem skriver 140 NM, men ser også opp til 180NM Endret 30. oktober 2017 av jakob Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btpe Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Owners manual sier 140Nm. Jeg bruker først momentstav på noe under denne verdien og strammer med momentnøkkel på 140Nm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakob Skrevet 30. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2017 2 minutter siden, btpe skrev: Owners manual sier 140Nm. Jeg bruker først momentstav på noe under denne verdien og strammer med momentnøkkel på 140Nm. Mulig dumt spørsmål, men hva er forskjellen på en momentstav og momentnøkkel, tenker ikke utseende :-)? Er den ene noe bedre eller mer nøyaktig enn den andre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btpe Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Momentstav benyttes på muttertrekker el.l. Jeg har disse fra hoffleverandøren Biltema : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentstaver-5-stk-2000028488/ På en momentnøkkel stiller du inn ønsket moment. Min ligner på denne : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-70-350-NM-2000030634/ Virker som en skralle , men klikker når innstilt moment er oppnådd. ---------- EDIT: Når jeg leser posten din er det kanskje ikke det du spør om. Nøyaktighet ? Usikker på om jeg får konsistent resultat når jeg trekker til med momentstav. Derfor bruker jeg først momentstav (med verdi litt i underkant) når jeg skrur på hjulet og etterstrammer med momentnøkkelen. Noen som kan forklare langsomt virkemåten til en momentstav? Er det torsjonsstivhet som gir en vridning som får muttertrekkeren til å slippe ? Endret 30. oktober 2017 av btpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Momentnøkkelen er mer nøyaktig måleinstrument, og du vil få nøyaktig det samme tiltrekningsmomentet hver gang. Med en momentstav vil avviket være større, dvs staven har en noe grovere tolleranse. Men brukes en stav av annerkjent fabrikat er det nøyaktig nok. Selv bruker jeg stav oppgitt til 130Nm og nøkkel på 140Nm. Som btpe skriver må stav kun benyttes på "slående" verktøy, hvis ikke er vitsen borte. Endret 30. oktober 2017 av hallvard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Og husk smører man boltene så skal du bruke mindre moment... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btpe Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) 17 minutter siden, qcnr skrev: Og husk smører man boltene så skal du bruke mindre moment... Å smøre gjenger på hjulbolter har jeg sluttet med etter at jeg nesten hadde Norges eneste tre-hjuls-Range-Rover for noen år siden. Fikk stoppet i tide og plukket nok hjulmutre i grøftekanten til at jeg kom meg trygt hjem. Nå tørker jeg skitt og støv av bolter og mutre med en ren fille og blåser ut av mutrene. Endret 30. oktober 2017 av btpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Skal man være pinlig nøyaktig ska følgende fremgangsmåte benyttes ved all tiltrekking med moment: 1. Trekk til med 1/3 (47Nm) av tiltenkt moment, trekk til i "stjernemønster" 2. Trekk til med 2/3 (94 Nm), også i "stjernemønster". 3. trekk til med 3/3 moment, i dette tilfellet 140Nm, fremdeles i "stjernemønster" 4. Trekk til alle en siste gang med/mot klokka i sirkel med fullt moment, 140Nm. Alle bolter skal være rengjort for smuss og lett oljet. WD40 eller tilsv. holder som smøremiddel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakob Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Her var mange gode svar med bra info. Takk alle sammen. Biltema får et besøk om litt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Husk å bruke 6kant pipe, hjulmuttrene på D4 tåler ikke 12kant pipe. Jeg bruker den originale verktøyet til å skru til hjulmuttrene, for da vet jeg at jeg greier å få de løs igjen ved en eventuell punktering. Aner ikke momentet, men de har ihvertfall aldri løsnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Stammer til 140 nm, så går jeg over etterpå og strammer til det er godt stramt med latmannsarm. Da pleier de å sitte. Har fått tilbakemelding fra dekkhotell at boltene var løse. Det var etter jeg kun hadde gått over med momentnøkkel satt til 140 nm. Er litt kjipt om hjulene faller av fordi man ikke har strammet nok... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hva er egentlig vitsen med momentnøkkel, dersom du strammer videre med latmannsarm? Kjipt med bolter som løsner, men det unngår man ved å kontrollere tiltrekningen etter man har kjørt en stund. Drar man til for hardt, strekker man boltene og man risikerer forstsatt å miste hjulene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Alle tiltrekkingsmoment for bolter forutsetter at de er smurte. Det er også ganske stor forskjell på smøremiddel, så for kritiske applikasjoner så spesifiseres det nøye. Er ikke boltene smurte, så har en i praksis ikke kontroll på forspenningen i bolten og worst case så har mesteparten av momentet gått tapt i gjengefriksjon og bolten er i praksis mer eller mindre løs. Nevnte momentstaver fungerer på hamrende verktøy og fungerer ved at staven svikter ved slaget og dermed begrenser momentet. Dette blir selvsagt ikke spesielt nøyaktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 (endret) Og så skal jeg også pirke litt og nevne at dekk ikke trenger moment overhodet. Hjul,evt.kun felg derimot. Endret 2. november 2017 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.