Ahok Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Har slitt med en oljelekkasje over lengre tid på min TD5 (Discovery 2). Det har dryppet ned på parallellstaget og fordelt seg utover, og derfor ikke vært helt enkelt å se akkurat hvor det kommer fra. I forkant av PKK har jeg brukt masse tid over og under bilen med lommelykt og speil uten å finne kilden. Jeg har riktignok snevret inn området til venstre side (førersiden) av motoren slik at jeg fikk plassert en oljeabsorberende matte mellom venstre motorfeste og blokka. Det gjorde sitt til at bilen holdt seg tørr gjennom PKK. Status så langt: Rotorfilter: Tørt Oljefilter: Tørt Oljekjøler: Tørt (lekkasje her vil vel normalt også blande seg med kjølevæske) Turbo m/rør: Svetting fra returrøret, men ikke nok til å forklare mengden som lekker? Kan ikke se at det drypper når motor går på tomgang, men etter en kjøretur drypper det etter å ha rent langs blokka. Toppdekselpakning er byttet nylig, det samme er bunnpannepakning. Lekkasjen kan ikke være veldig mye høyere enn motorfestet. Antakeligvis lett å finne årsaken hvis jeg bare demonterer alt på venstre side av motoren, men jeg hadde håpet en enklere tilnærming. Jeg har demontert varmeskjoldet til turbo for å lettere kunne se uten hell. For å illustrere mengden, så klemmer jeg her på matta som har ligget mellom venstre motorfeste og blokka etter to dager med noen korte kjøreturer: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Pakning på braketten til rotorfilter kan også lekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Takk for innspillet! Det kan definitivt stemme med området lekkasjen må stamme fra. Kan det stemme at det er vanskelig å bekrefte visuelt uten demontering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Oljen slynges rundt av viften så vanskelig å se ja. Har braketten vært løsnet i forbindelse med vannpumpebytte kan det fort bli lekkasje fordi stålpakningen mister spennet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Husker ikke helt om jeg løsnet braketten for å gjennomføre vannpumpebyttet, men lekkasjen har jeg hatt en stund (dog ikke like ille) og kan jo ha oppstått i forbindelse med byttet. Skal sjekkes ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Det er så utrolig vanskelig å få sett ordentlig. Det er blankt der, men henger ingen dråper... synes det burde vært mer åpenbart når vi snakker om såpass mengder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Oljerørledningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Fra hvor til hvor? Til og fra turbo ser ut til å være greie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 De ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Er det ikke et returrør fra braketten til rotorfilter og ned til bunnpanne også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Ja. Pakningen mellom oljekjøler og blokk, ca umulig å se hvor det lekker. Det lekker kun olje. Alt av pakninger rundt om her koster et par hundre kroner, en kvelds jobb og det blir tett og tørt. Bytt den korte kjølevannslangen ut fra kjøleren også når du først er der og holder på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Endret 29. oktober 2017 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Number Product Item Price Quantity Total ERR6768.C8 ERR6768 Nkr8.59 2 Nkr17.18 ESR3737.C8 ESR3737 Nkr8.59 2 Nkr17.18 PNT100030.C8 PNT100030 Nkr8.59 2 Nkr17.18 ERR7220.C8 ERR7220 Nkr43.26 2 Nkr86.52 ERR7098.C8 ERR7098 Nkr4.24 10 Nkr42.4 LRJ100000.C8 LRJ100000 Nkr13.04 2 Nkr26.08 LVH100230.C8 LVH100230 Nkr13.04 2 Nkr26.08 Dette er dobbelt opp av hva du trenger. Kjølevannslangen kommer i tilegg, jeg brukte en bit 20mm silikonslange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 30. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2017 Supert! Da får jeg ta en kveld i vinter og skifte rund baut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avdem Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Same problem på min, O-ringen på braketten var syndaren, problemet kom som følge av at eg løsna den ved vannpumpeskifte. Umogleg å sjå kvar det kjem ifrå...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 30. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2017 Ser ut som det passer fint å fikse eksosmanifolden samtidig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Ja, passer bra det. Tar noen timer med fil og øyemål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.