Gå til innhold

Oljelekkasje TD5 - trenger innspill


Ahok

Anbefalte innlegg

Har slitt med en oljelekkasje over lengre tid på min TD5 (Discovery 2).

Det har dryppet ned på parallellstaget og fordelt seg utover, og derfor ikke vært helt enkelt å se akkurat hvor det kommer fra. I forkant av PKK har jeg brukt masse tid over og under bilen med lommelykt og speil uten å finne kilden. Jeg har riktignok snevret inn området til venstre side (førersiden) av motoren slik at jeg fikk plassert en oljeabsorberende matte mellom venstre motorfeste og blokka. Det gjorde sitt til at bilen holdt seg tørr gjennom PKK.

 

Status så langt:

Rotorfilter: Tørt

Oljefilter: Tørt

Oljekjøler: Tørt (lekkasje her vil vel normalt også blande seg med kjølevæske)

Turbo m/rør: Svetting fra returrøret, men ikke nok til å forklare mengden som lekker?

 

Kan ikke se at det drypper når motor går på tomgang, men etter en kjøretur drypper det etter å ha rent langs blokka. Toppdekselpakning er byttet nylig, det samme er bunnpannepakning. Lekkasjen kan ikke være veldig mye høyere enn motorfestet.

Antakeligvis lett å finne årsaken hvis jeg bare demonterer alt på venstre side av motoren, men jeg hadde håpet en enklere tilnærming. Jeg har demontert varmeskjoldet til turbo for å lettere kunne se uten hell.

 

For å illustrere mengden, så klemmer jeg her på matta som har ligget mellom venstre motorfeste og blokka etter to dager med noen korte kjøreturer:

 

 

IMG_0070.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt om jeg løsnet braketten for å gjennomføre vannpumpebyttet, men lekkasjen har jeg hatt en stund (dog ikke like ille) og kan jo ha oppstått i forbindelse med byttet. Skal sjekkes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Pakningen mellom oljekjøler og blokk, ca umulig å se hvor det lekker. Det lekker kun olje.

Alt av pakninger rundt om her koster et par hundre kroner, en kvelds jobb og det blir tett og tørt.

Bytt den korte kjølevannslangen ut fra kjøleren også når du først er der og holder på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Number Product Item Price Quantity Total
ERR6768.C8 ERR6768 Nkr8.59   2 Nkr17.18
ESR3737.C8 ESR3737 Nkr8.59   2 Nkr17.18
PNT100030.C8 PNT100030 Nkr8.59   2 Nkr17.18
ERR7220.C8 ERR7220 Nkr43.26   2 Nkr86.52
ERR7098.C8 ERR7098 Nkr4.24   10 Nkr42.4
LRJ100000.C8 LRJ100000 Nkr13.04   2 Nkr26.08
LVH100230.C8 LVH100230 Nkr13.04   2 Nkr26.08
          
 

 

Dette er dobbelt opp av hva du trenger. 

Kjølevannslangen kommer i tilegg, jeg brukte en bit 20mm silikonslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...