Gå til innhold

Portåpning for late


krokansjefen

Anbefalte innlegg

Ærede forum.

 

Nå har det seg sånn at jeg av og til når det er lite å finne på (les: kjeder meg på jobb), så begynner tankene å vandre.

 

Dagens tankesett er at jeg skal lage meg automatisk portåpner på porten(e) min(e). Pr. nå så er de egentlig kun over-mekaniserte, flyttbare gjerde-biter, da jeg ikke gidder å åpne og lukke dem hver gang jeg skal inn og ut. :rolleyes:

 

Har ikke lyst til å kjøpe ferdig vare, da jeg; 1 er gnien, og 2 liker å fikse det (tilnærmet):D selv.

 

Jeg har kommet frem til at jeg kan skaffe såkalte linear aktuator's fra kina, og der selger de også fjernkontroller. Men hvordan i himmelens navn skal jeg koble disse fjernkontrollene og hvor mange kanaler trenger jeg og, og, og, og.......?:huh::unsure::wacko:

Jeg fikk 6 i elektronikk på maskin og mekk, men det tror jeg var fordi jeg kun ga meg selv støt èn gang (i motsetning til flere klassekamerater):blink:

Planen er å bygge det i 12v, og få naboen (elektriker må vite) til å koble det på 220v -anlegget. Så alt fra omformeren trenger jeg hjelp til.

 

Porten(e) skal svinge èn vei (og forhåpentligvis tilbake igjen også). Trekkes åpne, og dyttes igjen, om det har noen betydning. 

 

Er det noen der ute med kontroll på sine elektroner som kan gi en hjelpende hånd? Gjerne med linker til hva jeg bør kjøpe. I-bai, wish og swush og hva de nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis og jeg laget en meget primitiv en for mange år siden.

Port med riktig skjevhet så den lukket seg selv.

 

Pussermotor,ledning,ringeklokketrykker fra Friedland,fjørløsning,sykkelkjeder og drev fra en krank og et batteri.

Vekket oppsikt i gata og batteriet ble tømt ganske fort da alle drittungene skulle trykke.

Synes å huske ringekokkeeieren kom på banen også.

Men mulig det var en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro å lage det av noe sånt, har vært inne på tanken med pussermotor, jekk ++

Men jeg tror ikke ØKH hadde akseptert en slik løsning.. Det finnes jo ferdige aktuatorer for formålet, jeg må bare få noen til å skissere en kontrollenhet til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg å holde inne en knapp helt til porten er åpen/stengt?

Eller skal du bare trykke én gang og porten går av seg selv?

Sistnevnte kompliserer jo litt, må ha sensorer for endestopp og helst en form for klemsikring i tilfelle noe(n) skulle komme i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KethilF Reodor felgen hadde vært gøy, men antageligvis ikke akseptert.

 

@WildRover Jeg hadde foretrukket en "trykk-en-gang-løsning", men ser det kan komplisere det litt ja. Trykk-og-hold-metoden vil også fungere fint her jeg bor.

 

@oggioffshore Du er ikke alene om å ha den betraktningen nei..

 

Har sett litt på denne her: Linear Actuator

 

Burde ikke den fungere til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den burde være sterk nok, men du må finne ut av hvordan du skal hindre at noen blir klemt fast/ihjel av porten.  En eller annen form for kraftbegrensning trenger du, og helst noe som får porten til å åpnes igjen hvis noe eller noen blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...