Gå til innhold

P38 retting av karosseri


Skogsmatros

Anbefalte innlegg

Ja så gikk det åt skogen. Akkurat ferdig med bilen etter måneder med oppshining! På første kjøretur så smeller det inn fra høyre en Toyota rett i siden så P38-en snurrer 180 grader og blir stående i motsatt kjøreretning. Pokker! Det verste av alt er at det nok er min egen feil. Nå var den akkurat feilfri og rustfri!!!

Men når den verste skuffelsen har lagt seg kommer selvsagt motet sigende tilbake.

Er det noen som har erfaring med å rette karosseri på P38? Ramme er helt fin. Det er bare begge dørene på høyre side som er skadet. men stolpe og kanaler er trykket ca 70-80 mm inn i nedre kant.

20171026_150207.jpg

Er dette plutselig blitt delebil?

 

Setter pris på om noen klarer å få muntre meg opp til å starte på denne jobben.

20171026_150238.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å rette en stor takk til minim her på forumet for en fantastisk tråd i Endelig P38 Nye utfordringer.

Hadde vannlekkasjer både foran og bak og gikk løs på dette etter å ha fått inspirasjon fra ovenfornevnte tråd. Tette dreneringer framme på begge sider. Fulle av granbar og rester etter skumfilter! Vannstanden var dermed så høy at det rant over kanten på filterholdere på begge sider. Bak var drenering begge sider fra takluke "krympet" ut av gummigjennomgangen ut til innerskjermen. Vannet rant da fritt ned i reservehjulsbrønnen. Etter denne jobben lot jeg bilen stå ute i det verste regnværet vi har hatt på lenge og den er 100% tørr og fin. 

Uendelig glad og imponert over tråden din minim!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det var noe dritt. Føler med deg. Hvis det er noen oppmuntrende ord du trenger: Får du bilen din på veien igjen har du hvertfall sørget for en stk mindre Toyota, og det er jo positivt.

 

Fra spøk til revolver hadde jeg konsultert noen bilopprettere. Ikke sikkert det er så mye jobb å jekke ting tilbake. Hadde kjøpt brukte dører enten fra en norsk delebil eller eventuelt på eBay.uk hvis noen ønsker å sende. Da kan du sikkert få tak i grønne dører så slipper du å lakkere også.

 

Mvh Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere muligheter her.

 

Du får kjøpt B-post repair channel partnr: ALR7418 koster da ca £300, men som nevnt over er det kanskje bedre å skaffe en delebil og flytte over de ødelagte delene. 

En slik sveisejobb på B stolpen kan selvsagt være krevende og må nesten utføres av fagfolk.

På bildet ser det ut som om du har skadet metallet ved høyre bakre hjulbue også. Også ett sted som krever sveisejobb.

 

Så om du vil berge bilen din er den eneste økonomiske fornuftige løsningen å skaffe deg en donor bil og så alliere deg med ett karosseri verksted eller en dyktig fagmann og starte overflytting av deler. Kapp ved de originale sveiseskjøtene og gjør det helt likt. Takst ved en slik omfattende karroseri skade ville nok uansett endt i kondemnering med økonomiske hensyn.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte på sleggevarianten samt en palle med tec-7! Men da bilen ellers er så bra så frister det å legge litt mer i den. Ser at ALR7418 vil løse det meste av skaden. Jeg er på løsningen med to brukte dører og ny B-post evt. kutte ut  en på en bil som skal vrakes. Tommy 62, jeg sender deg en PM ang. dørene! Jeg skal demontere litt i morgen for å se hvor ille det er under tepper og deksler. Der ser dere! Det hjelper veldig på motivasjonen å få noen trøstens ord i mørke stunder.:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har restaurert bil tidligere og sveiset rust. Det du kan gjøre er å kjøpe nye panel. På Wurth får du kjøpt spesialbor til å borre ut punktsveisene. Dette borret er laget sånn at du ikke borrer gjennom underliggende plate. Når du har borret ut alle sveisene får du løsnet panelet. På det nye panelet borrer du hull langs kanten der punktsveisene normalt er. Deretter fester du det nye panelet sammen med det gamle med en tvinge eller tang og fyller hullene med sveis. Kalles pluggsveising. Er en del jobb, men ikke så vanskelig. Det er tilpasningene som tar tid. Se i tråden her så skjønner du hva jeg mener. 

 

https://www.2cvforum.no/index.php?topic=2298.0

 

Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag. Nå fikk jeg sett litt på det i dag. Kjørte ned ruta i bakdøra og to spenntak og bøyde vindusramma slik at døra tetta 100%!

Det ser ikke helt forj.... ut. Prøver i utgangspunktet å finne en grønn bil til å loppe for deler fra. 

Er blitt så glad i denne bilen at det er den vi kjører med mest selv om vi også har en 211 e-klasse 320 cdi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedmanualen sier at alle hjernen må kobles fra og selvsagt batteri. Du må lokalisere de 7 ( tror det er sju ) hjernene og koble bort el - tilkoblinger og de respektive jordingene til bilen.

Mange vil nok si at det ikke er helt nødvendig, men det er jo ett elektronisk mareritt å feilsøke potensielle følgeskader etter sveisingen om ett halvår frem itid.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 den 10.31, Skogsmatros skrev:

Glemte å rette en stor takk til minim her på forumet for en fantastisk tråd i Endelig P38 Nye utfordringer.

Hadde vannlekkasjer både foran og bak og gikk løs på dette etter å ha fått inspirasjon fra ovenfornevnte tråd. Tette dreneringer framme på begge sider. Fulle av granbar og rester etter skumfilter! Vannstanden var dermed så høy at det rant over kanten på filterholdere på begge sider. Bak var drenering begge sider fra takluke "krympet" ut av gummigjennomgangen ut til innerskjermen. Vannet rant da fritt ned i reservehjulsbrønnen. Etter denne jobben lot jeg bilen stå ute i det verste regnværet vi har hatt på lenge og den er 100% tørr og fin. 

Uendelig glad og imponert over tråden din minim!:D

 

Så bra at det var til hjelp. Artig at det helt tydelig er gjengangere på disse bilene. Har sett at nøyaktig de samme tingene går igjen og igjen. Sliter nok med dårlig design på en del

 

kjedelig med det karroseriarbeidet. Men nå selges det jo P38 for «ingenting» på finn.no. Er det ikke et alternativ å høre med vegvesenet hvordan de stiller seg til et karroseribytte og bare flytte over ny hytte ferdig arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, IAS skrev:

Karosseribytte på P38? Da tror jeg det er mye enklere og raskere og rimeligere å sette på to nye dører og rette opp B-stolpen.... 

 

Ikke så mye arbeid å flytte over om det er som andre rammebiler, men ikke noe å gå på om man er arbeidssky nei :) er bare at sånne trøkker ofte gjør det vanskelig å få helt bra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WildRover skrev:

Er det ikke bare 6 skruer da? Og en haug med ledninger og slanger.

Så er det jo å flytte over alt som skal flyttes over selvsagt. En litt forlenget juleferie, så er man nesten i mål skulle man tro :D

 

Jo :D 

 

en langhelg så er nok mye gjort om ikke alt fra karroseriet må/skal flyttes over. Men det er nå et kost/nytte spørsmål. Kan sikkert i mange tilfeller være like greit å bare flytte over de gode bitene fra den skada bilen. 

 

Om den bare skal på veien igjen uten at kosmetikk er så nøye med kommer en langt med slegge og spett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok retting/bytting av B-stolpe og dører er endel enklere enn å bytte hele hytta. Alternativer er selvsagt å la den bli delebil og kjøpe en ny til 40 laken.

 

Det er kanskje det det ender med, men nå vil jeg gjøre forsøket på å rette opp bilen først. Har sett litt nærmere på skaden og gulvet rett innenfor "kabelgrøften" er ikke skadet.

Tror faktisk at det skal la seg gjøre å få rettet dette opp uten for store problemer. Nå skjærer jeg ut hele b_stolpen med kanaler fra delebilen og bruker det jeg må der det ikke lar seg gjøre å rette ut det som er. Jeg er i den situasjonen at jeg faktisk har god tid og liker å ha noe å gjøre.

Men kan ikke få sagt hvor viktig og støttende det er å få luftet ting her på forumet. Super gjeng altså!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...