Gå til innhold

Lukter ille og er trøtt på lavt turtall


tigergutt

Anbefalte innlegg

Har en 2001 TD5 med 285.000 på klokka.

Den er trimma en god del, med chip, stor turbo, stor IC og grenrør.

Den har gått som ei kule frem til for en måned siden, men nå er det ganske trøtt på lavt turtall (under 0,5/0,6 i ladetrykk) over det er det ganske solid ketsjupeffekt og den går veldig godt.

I tiillegg ryker det av og til ganske svart på tomgang (noen ganger er eksosen helt fin) og noen ganger (oftere og oftere) lukter det skikkelig ille av eksosen (da er den ikke svart)

 

Kjør debatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR problemer. Forutsatt at den ikke er blendet.

MAF/ MAP kan gi slike symptomer.

Minker kjølevæske nivået?

Om det er grå/hvit eksos som lukter ille kan det skyldes kjølevæske i eksos.

Da har du ett mer alvorlig problem. Gåen topp pakning evt. sprekk i topp.

 

En avlesning med diagnose apparat kan gi deg et bedre utgangspunkt til å fortsette feilsøkingen.

 

Bare mine betraktninger.

Noen voksne får komme med sine betraktninger, så får du nok fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR er veldig blendet (nytt grenrør)

MAP/MAF er byttet sammen med luftfilter (da jeg fikk tatt disse ble det litt bedre, men fortsatt ikke topp)

Kjølevæske minker ikke

 

Vi må få noen ansvarlige voksne på banen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en variabel Turbo så demonter for å sjekke om de interne delene i eksosen har grodd fast - det vil føre til dårlig lading ved lave turtall. Dårlig lading kan føre til overfueling ....   Sjekk også for slark i turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakum som styrer turboen? Er jo en klassiker at vakumslanger morkner sånn at det ikke vises og lager krøll, spesielt hvis det er sånne med "tøy" utenpå sånn at det ikke synes. Billig å bytte ut alle isåfall, om ikke annet så for å slippe fremtidige problemer.

Hvis vingene i turboen sitter fast skal du kunne kjenne det ved å dytte/dra i staget på turboen. Skal være litt motstand men fullt mulig å flytte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har åpnet eksosdelen av turboen noen ganger for å gjøre rent slik at de bevegelige delene beveger seg lett (noen ganger kan de henge "litt" eller av og til). Dette gjelder bare variabel turbo!  Vær særdeles forsiktig når de små boltene/mutrene skal løsnes - de brekker lett. Bruk kobberpasta når du setter sammen igjen. Forsiktighet med turbin og absolutt renslighet med olje inn i turboen er kritisk.  Som Kvasi nevner så kan du også sjekke vakuum slanger for sikkerhets skyld.    Og så kan det være mye annet som kan være feil ;-)  .  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...