Gå til innhold

Disco2 2000 td5 motorstopp NÅ!


ando

Anbefalte innlegg

10 timer siden, ando skrev:

Jeg hadde tatt av den elektriske kontakten fra pumpen - og målte inni kontakten. 

 

Det er vel den mest klassiske feilen å gjøre når man feilsøker på elektrisk utstyr som ikke går - man må alltid ha belastningen på plass om man skal kunne "se" feilen. Du er ikke den første, og definitivt ikke den siste som blir lurt av dette :)

 

en forenklet forklaring, om man ønsker det da, etter å ha funnet feilen:

Oppførselen er veldig lik ett vannrør, med en struping på veien (dårlig kontakt) og en kran i enden (pluggen ved pumpa). Når du plugger ut så stenger du krana - og trykket vil bli likt i hele røret. Om du plugger pumpen til (åpner krana) så blir det gjennomstrømning, og trykket detter plutselig kraftig ved krana. Nå vil du ha fullt trykk foran strupingen, men dårlig trykk lenger ute..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, leiohel skrev:

Helt riktig i følge oversikt på Google .

 

Loh

 

Hvor finner jeg den oversikten? Da får jeg flytte det defekte relleet til en annen plass - til jeg får kjøpt nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Camarogeddon skrev:

 

Det er vel den mest klassiske feilen å gjøre når man feilsøker på elektrisk utstyr som ikke går - man må alltid ha belastningen på plass om man skal kunne "se" feilen. 

 

 

Yess! Skjønner!! Det er notert - til neste gang........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ando skrev:

Jeg hadde tatt av den elektriske kontakten fra pumpen - og målte inni kontakten. 

Dvs at du måler uten belastning. Med belastning vil det sannsynligvis være mye lavere spenning, fordi det er dårlig kontakt, sannsynligvis ved releer. Har du forsøkt å bytte tilbake til det opprinnelige releet? Det kan ha vært dårlig kontakt som ble «bedre» av at du tok ut releet og satt en igjen (ett annet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, finnarne skrev:

Har du forsøkt å bytte tilbake til det opprinnelige releet? Det kan ha vært dårlig kontakt som ble «bedre» av at du tok ut releet og satt en igjen (ett annet). 

Jeg skal gjøre det i morgen - og kjøpe nye releer etterpå......for å være sikker på at problemet ikke dukker opp igjen.

MEN i instruksjonsboken side 167 står det; Eieren bør ikke selv ta bort eller bytte ut komponentene som er markert R1 - R14 eller FL1 - FL13. Om noen av disse skulle gå i stykker bør feilen undersøkes av nærmeste Land Rover verksted.

Hvorfor stresses det slik med dette? Om sikringer eller releer stadig vekk går i stykker skjønner jeg...., men ligger det noe mer bak den teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, LANDreas skrev:

Husker ikke, men er ikke dette standardreléer, i litt annen innpakning. I så fall kan du vel bruke hva som helst med samme kontakter og funksjon. Biltema?

Flott. Da sjekker jeg i morgen på Biltema eller Mekonomen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Eller hos noen som hugger landrover. Samme rele på D1, defender osv.

Kanskje....... hva er det som skjer med disse releene etterhvert? Blir de slitne med alderen så jeg plukker ut et slitt rele - eller er de gode som nye fra en huggebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På YouTube var det en video som ga svar på MYE når det gjelder releer:

1; Ikke stol på nye releer - heller........ - selv om du hører "klikket" når det monteres.

2; Reparer releet (om det ikke er brent): åpne det og skrap det rent for karbon + linjér kontaktene best mulig + sjekk ohm via multimeter - at kontaktene fungerer.

 

 

YouTube: Range Rover P38 - Never trust a relay

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Yess LANDreas! Jeg åpnet et rele i går og tok "service" på det - og nå stoler jeg faktisk mer på dette enn et nytt rele......

Det var ganske enkelt:

Åpnet releet ved å sette 4 tynne skrutrekkere mellom den gule plasten og releet - for å kunne trekke releet ut av den gule plasten.

Sjekket:

1; Brent? Nei, men litt sot inni det ene hjørnet i den gule plasten.

2; Er det strømgjennomgang når jeg presser de 2 kontaktene mot hverandre? Ja - det ble sjekket med et multimeter på ohm - via kontaktene 87 og 30.

3; Løsnet den ene kontakten og pusset begge kontaktflatene med et fint smergelpapir.

4; Monterte den løse kontakten igjen. Det er ikke nødvendig her å sjekke om begge kontaktene står in-line med hverandre - da den løse kontakten er en stor flate - som virker som kontakt.

5; Sjekket om det var strømgjennomgang - når jeg presser de 2 kontaktene mot hverandre - igjen.

6; Klikker det når jeg monterer releet i bilen? Nei…, men tenningen må kanskje være på? Sjekk om motoren for respektive rele starter!

rele1.jpg

rele2.jpg

rele3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har fått samme problem som du beskrev i 2017. Først varsellampe om kondens (6 uker siden fra sprengkulde til sol), fylte tank + dieseltilsetning og varsel forsvant. I går stoppet bilen med innslag av alarm og blinkende M+S. Null lyd fra dieselpumpe. GIkk rett på det som ble løsnngen for deg og skiftet om på releene 1 og 2.....uten at det ga samme positive resultat. Ingen reaksjon. M + S blinker i posijon 2. Tenkte litt over det at du byttet 1 og 2 og likevel fikk start på bilen (startmotoren slo inn) - det betyr vel at begge releene var intakte? Start motor virket på begge releene når jeg byttet, så R1 er vel da inntakt?

What to do?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pmj skrev:

Har fått samme problem som du beskrev i 2017. Først varsellampe om kondens (6 uker siden fra sprengkulde til sol), fylte tank + dieseltilsetning og varsel forsvant. I går stoppet bilen med innslag av alarm og blinkende M+S. Null lyd fra dieselpumpe. GIkk rett på det som ble løsnngen for deg og skiftet om på releene 1 og 2.....uten at det ga samme positive resultat. Ingen reaksjon. M + S blinker i posijon 2. Tenkte litt over det at du byttet 1 og 2 og likevel fikk start på bilen (startmotoren slo inn) - det betyr vel at begge releene var intakte? Start motor virket på begge releene når jeg byttet, så R1 er vel da inntakt?

What to do?!

Har du målt spenning på batteriet? Det tappes fort hvis du har prøvd å starte en del ganger. Lav spenning og d2 er dårlig kombo. 

Sjekk sikringer til dieselpumpa. 

Er det helt stille bak i tanken, sikring og rele ok, så har kanskje pumpa tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "vann i diesel" lampen du fikk så kan det være relatert til andre ting også. På min 2000 modell så fikk jeg det samtidig som jeg hadde olje i den røde kontakten på ECU. (Jeg hadde ikke noe problem med start av motor og når den gikk så gikk den helt rent, men den fusket og døde pga oljen som skapte kortslutning i ecu kontakten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...