Gå til innhold

Bytte servoolje på D3 06 mod.


josda

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte servoolje, og lurer da på om det bare er å drenere ned slanger og tannstang etter beste evne, og deretter fylle opp igjen systemet med ny olje? Noen som kjenner til om det finnes det en prosedyre på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop gjort dette selv på min D3. Så på nettet flere fremgangsmetoder for å få dette gjort. Jeg tok den minst grisete, dog minst skikkelige løsningen. Jeg sugde tom beholderen og toppet med ny olje, startet opp og rattet lock til lock 4-5 ganger, og repeterte dette en 4 - 5 ganger. På tredje runden var allerede oljen som ble sugd opp relativt grønn og fin igjen, og ikke brunlig som når jeg begynte. Den siste gangen jeg sugde opp oljen klarte jeg ikke se forskjell på gammel og ny. Gikk med ca. 1,5liter om jeg ikke hukser feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte samme metode som totveit, og brukte ca 2 liter. 

 

Korrekt prosedyre for flushing (i følge verkstedhånboka for D4 - skrevet etter hva jeg husker) er å koble fra returslangen, og sørge for at den går ned i ei bøtte eller annen beholder. Deretter fyller man fortløpende på olje i beholderen mens noen kjører fullt rattutslag fra side til side, frem til man har brukt opp 6 liter servoolje (mener jeg det var). Viktig å ikke kjøre beholderen tom for olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette på den ‘skikkelige’ måten etter bytte av servopumpen. 

 

1 - du må plugge returen i beholderen 

2 - beholderen blir veldig fort tømt for olje. Man klarer så vidt å holde nivået om man tømmer 1 liters flaske rett i beholderen. Tror nesten det er bedre å rigge til med en ny stor beholder som pumpesuget kobles til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, knikeren said:

Har dere noen linker til disse prosssedyrene? 

Hvor ofte er det nødvendig å gjøre dette og er det noen spesiell type servo olje vi skal bruke? 

Har en D3 07 som sikkert kunne ha trengt en skift 

Jeg har kjøpt inn 2 L med: Ravenol SSF olje, håper det holder. Vet ikke hvor ofte dette skal gjøres, men sikkert lurt å gjøre det en sjelden gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er servoolje byttet. Jeg sugde tom beholderen, koblet fra beholder og sugde tom slangen fra oljekjøleren, deretter rattet jeg en gang til hver side og da kom det ca 1 dl til ut, jeg fikk ut litt under 1 liter til sammen. Jeg gjorde dette to ganger og da var oljen ganske ren og fin. I tillegg gjorde jeg ren beholderen som var ganske skitten innvendig, skyllte den flere ganger i diesel og brukte en tynn børste til rengjøring innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bør man bytte servo oljen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm . Må kikke ned i tanken tenker eg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...