Gå til innhold

Det blir jo bare ikke godt nok!


tore109

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tragisk - Fikk overtalt kona til at Disco 3 var rette bilen for å trekke hestehenger og være "den sterke bilen" på gården. Har hatt 109 og Disco 2 før, som har vært mine leketøy uten å være i nærheten av å være driftsikre og brukende for vanlige folk. Så skjer det pinadø med 2008/9 modellen også - Engine system fault, mest sansynlig pga elektrisk feil på anlegg mot tilhenger. Er det mulig? Lage et elektrisk anlegg som ikke har integritet mot henger, og som gir feil alarmer og driftsstans. 

Jeg måtte reise fra jobb og redde hestehenger og hest med Ford Rangeren, som vi skal levere tilbake etter leasing. Det er jo 1950 teknologi, men virker gjør driten.....

 

Nå er det rett før jeg gir opp Land Rover. Bilene er topp når de virker, men det er bare for dårlig kvalitet... Hvorfor holder vi på med dette?

 

Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalltipset mitt til deg da er og kjøpe deg en 110 fra mellom 1984 og 1998.. Klarer du ikke og holde en av disse i gang til daglige gjøremål er det bare og gi opp.. Ha gjerne en 109'' på lur i tilfelle... Og aldri gi opp..  Jeg byttet topper og topp pakninger så ørene stod rett ut på td motoren  i 90'' min, og var der du er nå.. satt i en 200 tdi fra en disco 1 og har kjørt uten problemer siden og det var i 2004. Har og har hatt Land Rovere serie 1,2 ,3 da med serie 3, 110 '' 90'' pluss disco 1 som daglige kjøretøy og ingen av disse har dårligere kvalitet enn mye annet som ruller rundt..Hvorfor vi holder på med dette?? Personlig har jeg Land Rover i blodet, jo eldre jo bedre og ingen andre biler er i nærheten på godt og vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tore109 skrev:

Nå er det rett før jeg gir opp Land Rover. Bilene er topp når de virker, men det er bare for dårlig kvalitet... Hvorfor holder vi på med dette?

Jeg tror du spør på feil forum.
Jeg har tidvis hatt både 2 og 3LR, men har bilen i profilbildet mitt på lur, om jeg faktisk MÅ kjøre en dag......

 

Problemet er ikke nødvendigvis allokert til den elendige kvaliteten i seg selv, men kompleksiteten i løsningene som er valg, kombinert med ettermarkedsdeler som regelrett har en helt grusom kvalitet, er ikke bra i det hele tatt. Da er man igang, med hjullagerbytte hver 15ende mnd, bremsecalipere som henger seg, lekker eller bare slutter virke, ABS sensorer som er laget av finslepent russisk kvalitetsstål, fabrikert i Kina og en rekke andre store og små gleder i hverdagen ! :)

 

Når det er sagt, er det mye morsomme og trivelige folk som KJØRER LR da. Og det er jo hyggelig ha noe å samle seg over et åpent motorpanser...... om ikke annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle løsninger er ofte driftsikre, men godfølelsen uteblir.

 

Jeg må si jeg synes både min D3 og nåværende L322 har levert eierglede, kjøreglede og komfort som ingen andre biler kan. Av og til blir det noe tull, men egentlig ikke så ofte.

 

D3 er en bil som gir fantastisk kjørekomfort, relativt gode kjøreegenskaper og balanse på vei samtidig som den kan forsere rimelig røft terreng. Det er imponerende, men det blir jo noen kompromisser, slik som foringer og kuler med kortere levetid enn normalt.

 

Luftfjæringen likeså. En komplisert løsning som gir god landeveiskomfort samtidig som den hjelper til i terrenget (siden bilen ikke har stive aksler).

 

LR gaper over mye, og da hender det at noe av maten faller ut igjen. Av og til faller det midt på slipset...

 

Uansett: Engine Fault er en rar effekt av tilhengertilkobling, så der lurer jeg på om det er ettermontert? Alternativt tror jeg at motor og gir får en litt annen styring når du kobler inn henger. Gjort for at du skal få en effektiv og fin kjørefølelse selv med tung henger...

 

For å forstå alt som skjer i bilen anbefaler jeg en feilkodeleser. Den kommer godt med før eller siden. Og kan gi deg indikasjoner på om det er noe alvorlig eller ikke. Samtidig kan du slette feilkoder og se om de kommer tilbake. Veldig hendig. Jeg anbefaler Black-Box. Brukte fault-mate på D3 med suksess.

 

Jaja, jeg føler med deg, uansett. Veldig irriterende med slike feil når man egentlig holder på med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tore109 skrev:

- Engine system fault, mest sansynlig pga elektrisk feil på anlegg mot tilhenger. Er det mulig? Lage et elektrisk anlegg som ikke har integritet mot henger, og som gir feil alarmer og driftsstans.

 

Full forståelse for frustrasjonen din, men det er nok løsbart dette også :-) Fikk trulig samme feil på ferie i sommer, plutselig manglet det mins 200hk (D4) og varseltrekant med informasjon om redusert motorytelse. Resulterte i en frue og barn som ikke var noe serlig blid på turens første dag. Men det var en enkel fiks, og kostet bare 12 kr. Den ene skiltlyspæren var defekt, og skapte en feil i systemet som bilen ikke likte. 

 

Kan det være at det er en feil på henger, eller irr og drit i hengerkontakt som skaper tull i systemet. Ble det bra når hengeren ble koblet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde en eldre Porsche Cayenne i prosessen mot å finne ny bil. Klart den hadde vært mye bedre - hadde helt sikkert virket uten problemer, slik jeg kjenner det bilmerket - kast hva du vil på det og den bare virker... Problemet med Cayenne er imaget - du er og blir et "rauhol" med den bilen.

 

Så tilbake til dette Land Rover greiene da. Samme gamle historie, bytt ditt og bytt datt. Vi er vel egentlig en seig gjeng av godtroende super optimister, som ler og smiler på "feil sted" - kanskje er det det som til syvende og sist gjør oss til vinnere - imaget! Men kona går ikke på den dessverre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid bilprodusentene jobber for at vi skal bytte ut bilene oftere regner jeg en 5-6 åring for å ha gått ut på dato når det gjelder pålitelighet.

Likevel kjører jeg biler fra 15 år og eldre.Mye eldre også.:D

Når det er sagt må det nevnes at jo fler trebokstavers duppeditter og andre dingsbomser, som øker både komfort og sikkerhet,

bilen er utstyrt med,jo mere feilmuligheter blir det.

 

Godt vedlikeholdt seriebil  gir lite feilkilder. Men krever varmedress,isskrape og god tid.:rolleyes:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhengerkontakt =problemer. Bruker den minst mulig da det fort kan slå ut nyere biler. Noe annet med en gammel hiace der det eneste elektriske er lys, varmeapparat og radio. 

Merkelig att ei lyspære kan slå ut hele bilen som flere har vært ute for. 

Største feilen vi gjør er att vi ei gang satte oss i en LR/RR. Vi blir som en "narkoman" må bare ha det og gjerne enda mer. Så når LR sprøyta er satt så er vi solgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje noko bedre med f.eks Toyota L**d C*****r 120 heller - litt irr i hengerkontakten + forsøk på hengerkjøring har gitt mange desperate tråder på facebookgruppa til NLCK. 

 

Terrain Response som kom med D3 betyr at ABS og bremsesystemet er sentralen i nesten alt av sensorer knytta til framdrift og bremsing av den. Øydelagt bremselys kan gi feilmelding på alt, samme med bremselysbryter. Fordi ABS sentralen då ikkje får summen av sensorverdier til å gå opp og det gir då ein rekke med feilmld - på motor, girkasse og yu name it.  Godt mulig også dårlig kontakt eller ødelagt pære på henger kan gi dette også.  

 

Skal du være skikkeleg ufin med ein D3 eiger så napper du ut mulitpluggen til ABS sentralen under panseret. Og så venter du nokre timer før du fortell om spøken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jschille skrev:

er ikkje noko bedre med f.eks Toyota L**d C*****r 120 heller - litt irr i hengerkontakten + forsøk på hengerkjøring har gitt mange desperate tråder på facebookgruppa til NLCK. 

 

Terrain Response som kom med D3 betyr at ABS og bremsesystemet er sentralen i nesten alt av sensorer knytta til framdrift og bremsing av den. Øydelagt bremselys kan gi feilmelding på alt, samme med bremselysbryter. Fordi ABS sentralen då ikkje får summen av sensorverdier til å gå opp og det gir då ein rekke med feilmld - på motor, girkasse og yu name it.  Godt mulig også dårlig kontakt eller ødelagt pære på henger kan gi dette også.  

 

Skal du være skikkeleg ufin med ein D3 eiger så napper du ut mulitpluggen til ABS sentralen under panseret. Og så venter du nokre timer før du fortell om spøken... 

God info om Terrain response og grunn til problemer med ødelagt bremselys :)

Ta bilde av pluggen, det kan vi få mye gøy med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: hehe!

For to år sidan hadde eg eit hel**** med å finne ut av ein feil. Gjekk runden med bremselyspærer, bremselysbrytar og fant ut det måtte være kabelbrudd ein plass. Hadde også ut ABS multipluggen i motorrommet for å sjekke kva ledningar som gjekk kvar og om dei funka. Første sjekken etter at eg hadde funnet bruddet og lagt opp ny kabel stemte ingenting. Fekk fleire feilmld enn noken gong. Det var nokre VELDIG fortvilte minutt der før eg kom på at pluggen i motorrommet ikkje var satt i :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har verkstedet funnet feilen. Det var visst en EGR feil. Heldigvis har vi et verksted som heter "Sandnes Bilverksted" her borte.  Nå er det bare å håpe at kona får tilliten tilbake til den britiske tanksen. Er jo ikke så greit å stå en mørk kveld med hest i hengeren og bil som ikke vil... Men hun tok det fint, og liker vel egentlig bilen (sprøyta virket :-)

 

Takk for biltrøst for denne gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 og 300 tdi er ok bare kos v8 med thor opp til 03 ok alt annet er ikke så bra sikkert mange som sier noe annet ,,men har set og opplevd mye rart og uforståelig ting som skjer men ikke gji opp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...