Gå til innhold

Bytte endelokk på tørker til kompressor D3 06 mod


josda

Anbefalte innlegg

Hadde en sjekk av kompressoren, der eg sprutet på "leak finder" på lutfkoblinger rundt kompressoren og lufttanken her en dag, og såg da at det lakk på endelokket til tørkeren, det lakk mellom dei to tilkoblingene og det såg ut til å være sprukket der. Har nå bestillt nytt endelokk og tørkemedie (silicagel).

Det eg lurer på er om det er noen forholdsregler eg må ta når eg skal bytte dette? Vil bilen sige ned?

Regner med eg må blø av all luft på tanken eller?

Tenninga vil være avslått, er det nok eller må batteriet kobles av når kompressoren demonteres?

Må kompressoren demonteres for å gjøre denne jobben?

Er det noe eg må være obs på ved denne jobben, og ved oppstart av kompressor etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trykk på tørka så lenge kompressoren ikke går. Normalt sett skal ikke bilen sige når man kobler fra disse slangene heller, men sett bilen på bukker før du legger deg under der.

 

Nå er det oftest lurt å koble fra batteriet når man skal skru på bilen, men om du bare skal ta ut tørka så burde det ikke være nødvendig. Skal du ta ned hele kompressoren så kan det hende at det er lurt å koble fra. Nå skal det jo normalt sett ikke gå strøm der når tenningen er av men... Jeg hadde koblet av batteriet, men det er meg. Man har jo etter hvert lært at man ofte gjør rabiat dumme feil når man blir sliten nok, så da blir man litt ekstra glad i å forsøke å sikre at man ikke gjør slike dumme feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er nok lurt å sette den på bukker og koble fra batteriet ja, men er litt skeptisk til å koble fra batteriet, etter at en kjenning av meg fikk problemer med oppstart etter at batteriet ble koblet til igjen, kjenner ikke til hvilke problemer det var, men mulig han bare var uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta sikringene til luft systemet .enklere det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men om det bare er lokket som skal byttes, så kobler du bare fra luftslangene på tørka, også kan den vris 1/4 omdrening omtrent, og trekkes av. Å skru ned hele kompressoren er litt jobb, da den ene bolten er vanskelig å komme til. I tillegg bør du ha nye festeklips tilgjengelig, da de ofte tar kvelden når man tar ut boltene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Ny feil kommer.

 

Det er også en skrue på tørka som må løsnes før du får vridd den. Håper at denne er tilgjengelig uten at kompressoren må tas ned. Du får ta en god titt. Fikk brått litt bange anelser her jeg satt, så jeg måtte ut i garasjen og sjekke - og ganske riktig, der var det et lite øye for en festeskrue også... Men om du får ut denne så burde det bare være å vri den litt og trekke den av.

 

Med forbehold om alzheimers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering :-) Da har eg byttet endelokk og innmat i tørka, dette gikk fint uten å ta ned hele kompressoren, gjorde som "trondshj" sa og løsnet en skrue for så å vri den litt og trekke den ut. Måtte løsne hele kompressoren for å få nok plass for å komme til den ene skruen, men alt i alt gikk denne jobben veldig greit.

Det var nok sikkert på tide å gjøre dette da det var begynnt å bli pulver av kulene.

 

Fant også en lekkasje på tanken når eg låg under bilen, så da blir det tankbytte når den kommer i posten en av dagene...

 

Takker for gode og hjelpsomme svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det gikk sånn høvelig greit.

 

Og tusen takk for at du tok deg tid til å fortelle om hvordan du gjorde ting, og om resultatet. Det er slike ting som gjør at vi alle lærer litt av hverandre, og ikke minst gjør at andre som måtte søke i forumet ved senere anledninger kan finne svar uten å måtte spørre på nytt.

 

Håper at kompressoren din har blitt lettpustet, slik at den får komprimere lenge i landet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, josda skrev:

En liten oppdatering :-) Da har eg byttet endelokk og innmat i tørka, dette gikk fint uten å ta ned hele kompressoren, gjorde som "trondshj" sa og løsnet en skrue for så å vri den litt og trekke den ut. Måtte løsne hele kompressoren for å få nok plass for å komme til den ene skruen, men alt i alt gikk denne jobben veldig greit.

Det var nok sikkert på tide å gjøre dette da det var begynnt å bli pulver av kulene.

 

Fant også en lekkasje på tanken når eg låg under bilen, så da blir det tankbytte når den kommer i posten en av dagene...

 

Takker for gode og hjelpsomme svar :D

 

.....og gjerne legg inn en oppdatering når tanken har kommet på plass og luften holder seg der den skal være :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering :) Da er ny lufttank montert. En grei jobb der det vanskeligste var faktisk lufttilkoblingen som var litt vanskelig å komme til, men med litt tolmodighet så gikk det fint. Sprayet på luftkoblinger med "leak finder" og det ser tett ut.  Monterte tanken i går og  startet bilen slik at kompressoren fikk trykket opp tanken. Når eg startet bilen i dag, startet kompressoren i ca 10 sek, og det er jo mye kortere gange enn det har vært siste uka, så noe har hvertfall blitt bedre :D 

Ny tank bestillte jeg fra. EWS Import. Originaldel til en grei pris, og kjapt levert,  jeg kommer nok helt sikkert til å handle mere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...