josda Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Hadde en sjekk av kompressoren, der eg sprutet på "leak finder" på lutfkoblinger rundt kompressoren og lufttanken her en dag, og såg da at det lakk på endelokket til tørkeren, det lakk mellom dei to tilkoblingene og det såg ut til å være sprukket der. Har nå bestillt nytt endelokk og tørkemedie (silicagel). Det eg lurer på er om det er noen forholdsregler eg må ta når eg skal bytte dette? Vil bilen sige ned? Regner med eg må blø av all luft på tanken eller? Tenninga vil være avslått, er det nok eller må batteriet kobles av når kompressoren demonteres? Må kompressoren demonteres for å gjøre denne jobben? Er det noe eg må være obs på ved denne jobben, og ved oppstart av kompressor etterpå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Det er ikke trykk på tørka så lenge kompressoren ikke går. Normalt sett skal ikke bilen sige når man kobler fra disse slangene heller, men sett bilen på bukker før du legger deg under der. Nå er det oftest lurt å koble fra batteriet når man skal skru på bilen, men om du bare skal ta ut tørka så burde det ikke være nødvendig. Skal du ta ned hele kompressoren så kan det hende at det er lurt å koble fra. Nå skal det jo normalt sett ikke gå strøm der når tenningen er av men... Jeg hadde koblet av batteriet, men det er meg. Man har jo etter hvert lært at man ofte gjør rabiat dumme feil når man blir sliten nok, så da blir man litt ekstra glad i å forsøke å sikre at man ikke gjør slike dumme feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2017 Takk for svar. Er nok lurt å sette den på bukker og koble fra batteriet ja, men er litt skeptisk til å koble fra batteriet, etter at en kjenning av meg fikk problemer med oppstart etter at batteriet ble koblet til igjen, kjenner ikke til hvilke problemer det var, men mulig han bare var uheldig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Ikke noe problem å koble fra batteriet. Bare åpne panseret og vent til datasystemet i bilen «sover» og det ikke er noe som lyser mer i dashen. Koble fra. Jeg bruker bare å ta av plusspolen og legge en kraftig gummibit under den.(gummisparkel fra Biltema) lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Ta sikringene til luft systemet .enklere det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 ...men om det bare er lokket som skal byttes, så kobler du bare fra luftslangene på tørka, også kan den vris 1/4 omdrening omtrent, og trekkes av. Å skru ned hele kompressoren er litt jobb, da den ene bolten er vanskelig å komme til. I tillegg bør du ha nye festeklips tilgjengelig, da de ofte tar kvelden når man tar ut boltene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Takker for gode svare her. Det er bare endelokket som skal byttes, så da tror jeg at jeg prøver å bare koble fra slangene og ta ned tørka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Rettelse: Ny feil kommer. Det er også en skrue på tørka som må løsnes før du får vridd den. Håper at denne er tilgjengelig uten at kompressoren må tas ned. Du får ta en god titt. Fikk brått litt bange anelser her jeg satt, så jeg måtte ut i garasjen og sjekke - og ganske riktig, der var det et lite øye for en festeskrue også... Men om du får ut denne så burde det bare være å vri den litt og trekke den av. Med forbehold om alzheimers... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Ok, fant en sprengskisse på nettet, ser den skruen ja :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 17. november 2017 Forfatter Del Skrevet 17. november 2017 En liten oppdatering :-) Da har eg byttet endelokk og innmat i tørka, dette gikk fint uten å ta ned hele kompressoren, gjorde som "trondshj" sa og løsnet en skrue for så å vri den litt og trekke den ut. Måtte løsne hele kompressoren for å få nok plass for å komme til den ene skruen, men alt i alt gikk denne jobben veldig greit. Det var nok sikkert på tide å gjøre dette da det var begynnt å bli pulver av kulene. Fant også en lekkasje på tanken når eg låg under bilen, så da blir det tankbytte når den kommer i posten en av dagene... Takker for gode og hjelpsomme svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 Godt å høre at det gikk sånn høvelig greit. Og tusen takk for at du tok deg tid til å fortelle om hvordan du gjorde ting, og om resultatet. Det er slike ting som gjør at vi alle lærer litt av hverandre, og ikke minst gjør at andre som måtte søke i forumet ved senere anledninger kan finne svar uten å måtte spørre på nytt. Håper at kompressoren din har blitt lettpustet, slik at den får komprimere lenge i landet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallvard Skrevet 17. november 2017 Del Skrevet 17. november 2017 2 timer siden, josda skrev: En liten oppdatering :-) Da har eg byttet endelokk og innmat i tørka, dette gikk fint uten å ta ned hele kompressoren, gjorde som "trondshj" sa og løsnet en skrue for så å vri den litt og trekke den ut. Måtte løsne hele kompressoren for å få nok plass for å komme til den ene skruen, men alt i alt gikk denne jobben veldig greit. Det var nok sikkert på tide å gjøre dette da det var begynnt å bli pulver av kulene. Fant også en lekkasje på tanken når eg låg under bilen, så da blir det tankbytte når den kommer i posten en av dagene... Takker for gode og hjelpsomme svar .....og gjerne legg inn en oppdatering når tanken har kommet på plass og luften holder seg der den skal være Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josda Skrevet 21. november 2017 Forfatter Del Skrevet 21. november 2017 Ny oppdatering Da er ny lufttank montert. En grei jobb der det vanskeligste var faktisk lufttilkoblingen som var litt vanskelig å komme til, men med litt tolmodighet så gikk det fint. Sprayet på luftkoblinger med "leak finder" og det ser tett ut. Monterte tanken i går og startet bilen slik at kompressoren fikk trykket opp tanken. Når eg startet bilen i dag, startet kompressoren i ca 10 sek, og det er jo mye kortere gange enn det har vært siste uka, så noe har hvertfall blitt bedre Ny tank bestillte jeg fra. EWS Import. Originaldel til en grei pris, og kjapt levert, jeg kommer nok helt sikkert til å handle mere der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.