Gå til innhold

Feste taktelt på originalt takstativ


Espenfer

Anbefalte innlegg

Mye mas fra meg om dagen, håper dere tilgir meg:rolleyes:

 

Har kjøpt meg et taktelt, også ble jeg plutselig i tvil om jeg kan benytte takstativet som sitter der originalt? Bilen er en 2011 modell om det skulle bety noe!

 

Takstativet har innvendig bredde på ca 141cm

Takteltet har følgende dimensjoner sammenpakket: 170 X 130 X 36cm

 

Ser for meg følgende alternativer:

 

1. Bruke takstativet som sitter der, og montere tre Thule-bars på toppen, og feste teltet der. Om det er mulig!?!

 

2. Modifisere, les skjære vekk deler av takstativet for å få plass til teltet så nært taket som mulig.

 

3. Bytte til et takstativ som er laget spesielt til taktelt?

 

4. Andre muligheter?

 

Lurer også på hvordan dere som er drevne her, har montert teltet. Bretter dere ut til høyre, venstre eller bakover. Hva er best mulig løsning?

 

mvh

Espen

 

 

 

50666AE3-17AB-4017-AD89-5CFFE45F4849.jpeg

Endret av Espenfer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 2 er kanskje det rimligste. Åpner du bakover så får du tak over bakdøra hvor det kanskje tilbringes noe tid. Framover over panseret tar campen liten plass....

Ellers er det litt smak og behag samt litt avhengig av annet utstyr som fortelt og markise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ikke prøvd å montere mitt taktelt på defenderen enda, men har neste lik grind som deg å Mine tanker var å modifisere/kappe bort "rekkverket" fra midten ca å bakover. 

Erfaringer fra tidligere bruk av telt på en hilux er at om teltet slår bakover krever det stor plass. Du blir fort 2meter lengre med stigen ute. Fordelen er at du får tak over bakdøra di. Jeg endte opp med å brette teltet til venstre, men da pga måten jeg hadde bygd opp kjøkken osv. 

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dan-Ove skrev:

Alternativ 2 er kanskje det rimligste. Åpner du bakover så får du tak over bakdøra hvor det kanskje tilbringes noe tid. Framover over panseret tar campen liten plass....

Ellers er det litt smak og behag samt litt avhengig av annet utstyr som fortelt og markise. 

Har også kjøpt et fortelt som er tenkt bruk, og tørr inngang til bakdøren høres jo fristende ut, men ser at det kan ta litt plass. Må jeg uansett kjøpe Thule-bars, eller kan teltet festes rett på takstativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mrvikan skrev:

Hei. Har ikke prøvd å montere mitt taktelt på defenderen enda, men har neste lik grind som deg å Mine tanker var å modifisere/kappe bort "rekkverket" fra midten ca å bakover. 

Erfaringer fra tidligere bruk av telt på en hilux er at om teltet slår bakover krever det stor plass. Du blir fort 2meter lengre med stigen ute. Fordelen er at du får tak over bakdøra di. Jeg endte opp med å brette teltet til venstre, men da pga måten jeg hadde bygd opp kjøkken osv. 

Vil du gå så langt å anbefale å ikke la den brette ut bakover?  Blir vel kanskje også mindre modifikasjoner på takstativet hvis jeg velger sideåpning, da holder det kanskje å bare fjerne «rekkverket» på den siden hvor åpningen skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, avhengig av hvor du tenker å farte mest kanskje. Jeg har prøvd alt fra campingplasser til langt oppi skog å fjell å kom vell fram til at å slå til siden var det enkleste sånn plass messig. 

 

Grunnen til at jeg tenker å fjerne alt av rekkverk bak er fordi det skal være enklest mulig å åpne/lukke glidelåsen når man pakker inn å ut teltet. Samt man har enkel mulighet til å snu teltet for å evt prøve en annen vei. 

 

Når det kommer til feste av teltet så har jeg boltet det rett fast i en plantopp en gang, har hatt det på vanlige firkant rør fra thule, rør på et gammelt takstativ,  hatt festet i thule sitt T-spor stativ på an Audi A6... Mao, du kan feste det til hva som helst.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har samme takgrind. 

Jeg skar bort rekkverket på en side, bøyde til 27mm rør og sveiste på for å få en avslutning på rekkverket som passet med grinden.

IMG_20170810_131412.jpg

 

IMG_20170810_134255.jpg

 

Desverre er denne takgrinden laget av blikkrør, og den trenger forsterkning under teltet. Rørene som er brukt er tynne, og det er trangt mellom grind og tak, så det var vanskelig å skru fast taltet uten at skruene tok borti biltaket.

 

Det beste er om du finner noen aluprofiler/rør som du legger på grinden og gjør fast teltet i dem. De kan gjerne gå fra side til side slik at de bærer større last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lafterolf skrev:

Min datter har samme takgrind. 

Jeg skar bort rekkverket på en side, bøyde til 27mm rør og sveiste på for å få en avslutning på rekkverket som passet med grinden.

IMG_20170810_131412.jpg

 

IMG_20170810_134255.jpg

 

Desverre er denne takgrinden laget av blikkrør, og den trenger forsterkning under teltet. Rørene som er brukt er tynne, og det er trangt mellom grind og tak, så det var vanskelig å skru fast taltet uten at skruene tok borti biltaket.

 

Det beste er om du finner noen aluprofiler/rør som du legger på grinden og gjør fast teltet i dem. De kan gjerne gå fra side til side slik at de bærer større last.

Det der må jeg kopiere, hvis jeg får lov:D Fjernet du «rekkverket» på begge sider, eller kun på åpningssiden? Kunne f.eks tre Thule-bars festet med lave føtter løst problemet med innfestingen og behovet for avstivning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Neverluren skrev:

Jeg har samme løsninga som deg OJG. Enkelt og greit. Vinsjer det av og på bilen fra drageren i garasjen. 

Kan hende at det blir at maggiolina telt etterhvert, men har startet med en litt billigere løsning nå. Må rett og slett sjekke om dette er noe for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

må nesten le. Blir dyre døgn om dette ikke blir brukt... Telt til 20, takstativ til 15. Men, dette er en hobby så vi får regne litt anderledes på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si det samme om mye. Hytter feks, eller de med alt for stort hus osv.

 

Og synes du det er dyrt kan du trekke fra salgsverdien, taktelt er utrolig ettertraktet og har stabil salgsverdi.

 

Jeg har reist så mye at jeg vet hva hotell og annen overnatting koster også, og om man skal på treff er sjeldent de er lagt til bysentrum med hotellmuligheter. Da er taktelt, med ordentlig madrass gull verdt skal jeg si deg.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg har reist så mye at jeg vet hva hotell og annen overnatting koster også, og om man skal på treff er sjeldent de er lagt til bysentrum med hotellmuligheter. Da er taktelt, med ordentlig madrass gull verdt skal jeg si deg.

Eller som mange andre, som har bodd så mye på hotell, at man spyr av selve tanken.


Jeg kunne ALDRI, ALDRI,ALDRI tenke meg tilbringe ferien på hotell. Da jobber jeg heller.

 

Men jeg trives heller ingen steder så godt som i campingvogna. Det måtte i så fall være i camperen, parkert 3-4 timer fra nærmeste mobildekning :)

DSC_0804.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hotell er fort kjedelig. Og med barn er det jo helt forferdelig. Enig med alle om at bilcamping er tingen.!

ville ikke fornærme noen med det jeg skrev! 

200 overnattinger på en sesong? Dette kan umulig stemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er inne på sesong 3, og det er nå vi passerer 200 døgn :)

Vi er som regel 3-4personer. 

2 voksne, og 1 eller 2tenåringer på tur. 

3 stykker sover greit i teltet, men bli vi flere stikker ungdommen ned en etasje. 

 

Teltet står på Thule firkantrør i HD-versjon. Dette festes på ulike vis til de forskjellige kjøretøyene vi innehar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på hva slags jobb du hadde... 

Så gøy dette høres ut! Har bare prøvd lavvo og telt når vi har vært på bilcamping. Det er jo supert bare det! 

Går ut fra dere trives best på taket siden dere har så mange døgn der oppe. 

Hva er best med taktelt? Ulemper? Ser unektelig bra ut da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er fordelene:

*Raskt å sette opp/ta ned

*Vi har skikkelig tak ved regnvær

*Isolering, ikke som vanlig telt der man "dør" når sola står opp. 

*Slipper fukt fra bakken

*Stødig i vind

*Skikkelig madrass = tempur

*God lufting om det behøves

*Er alltid med og ferdig oppredd, trenger ikke å planlegge. 

*Lite dyr (maur, edderkopper osv)

Og sikkert noe mere man har glemt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...