Gå til innhold

Risting i understellet ved pådrag - kvalifisert gjetning ønskes. (FL2)


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Hva kan det være når bilen rister ved pådrag? Mest påtakelig ved høyere hastigheter og jevnish pådrag. 

Ikke ubalanse dekk - dette minner mer om periodisk påhengende bremseskive, men det forsvinner når man går av gassen og skivene er heller ikke varme.

 

Ristingen kjennes best under beina i passasjersetet, men forplanter seg hele bilen.

 

Gjetninger og hjelp til self-test mottas med stor taknemlighet.

(Har gått ca 172000, 2007modell, manuell.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivknuter på høyre side,vibrasjon veiv-demperen er på høyre side. Evt dårlig kryss i mellomakslingen kan forplante seg.

Dokker får ta det derfra.

 

Vibrasjon demperen på veiva blir ofte glemt ved reg reim bytte. Den er på høre side. 

Evt ubalanse i mulitreimstrammeren, mulitreim hjulet på dynamoen kan feile og da vil du også få vibrasjon. Men mest på lave turtall.

 

Min første mistenkte er drivknutene på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah & takk.

 

Da tror jeg vi har mer å bite i.

Multireimstrammeren er nyss byttet (selv om man ikke skal avskrive muligheten helt uansett), og problemet blir verre om man insisterer på å holde pådraget etter at "kastet har kommet i synk" (om det gir mening). Virker ikke å være turtallsavhengig som sådann, mer belastningsavhengig. Det hjelper kun å gå av gassen og så gi på igjen når vibrasjonene har kommet ut av den ekle takten.

 

På grunn av "forhistorie" er drivknute sterkt mistenkt. Kommer brått tilbake når vi har fått utredet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begynn å feilsøk på det enkle som drivknuter, hjullager osv. Det har vel vært noen historier om Haldex enheter som har forrårsaket vibrasjoner osv, men vil vel ikke tro at dette kommer uten videre. Mener å huske det var noe vibrasjon under pådrag på min og før jeg byttet bakdiff med påfølgende Haldex service i samme operasjon. Har du hatt service på Haldex som omfatter filter + oljeskift? Skal dette gjøres skikkelig så må haldex taes ned, filter og pumpe fjernes for så å ta en skikkelig vask i parafin/diesel. Du vil bli overasket over hvor mye "drit" det er i den. Husk at Haldex som oftest er deaktivert under jevn fart slik at bilen er kun FWD, men under pådrag vil denne aktiveres for å gi drift til alle hjul. 

Hvordan er dekka? er det mye slitasjeforskjell mellom fremme og bak, så vil en diameterforskjell gi utslag i ekstra belasting på Haldex. Prøvd med vinterdekka på?

 

Er du rådløs, så send en mail til bell engineering i uk, han er desidert den største eksperten på drivlinjeproblematikk i FL2: http://www.bellengineering.co.uk 

 

P.S.

Kan dette høres kjent ut?: http://www.freel2.com/forum/topic16728.html?highlight=vibration+acceleration 

 

P.S.2

Et triks for å eliminere Haldex/diff som feilkilde, er å ta ut sikring FB6 som du finner i sikringsboksen ved reservehjulet. Da er Haldex "død" og bilen går kun som FWD. Er vibrasjonene da borte, så er det Haldex/diff/drivknter bak som må feilsøkes nærmere. Problemet kan også ligge i IRD/PTU (transfer box). Det som er sikkert, er at slike feil har en tendens til å øke på med tiden og det vil da være lettere å finne synderen :)

 

P.S.3

Her har du litt av min erfaring: http://www.freel2.com/forum/topic28803.html 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange spørsmål og råd siden sist :) ...  la meg komme med litt forhistorie og antakelser så tenker jeg at dere blir enige med med i at indre CVledd iallfall skal sjekkes først

1) Det ble oppdaget mansjettsprekk på det ene indre leddet i fjor vinter da vi byttet endeledd og bærearmer.

Leddet så greit ut, så det ble renset, fikk nytt fett og ny mansjett.

2) Den ene mansjetten ble inspisert og funnet tørr igjen under registerkjedebytte på seinsommeren. Antakelig hadde ikke hobbymekanikeren klart å stramme låseringen godt nok. -sånt skjer.  Da så det fremdeles reddbart ut, så det fikk ny mansjett og nytt fett.
Vi har ikke fått bekreftet at det gjelder samme side, men mistenker jo det.

I så fall er det iallfall stor sannsynlighet for at problemet kan ligge der.


Har sett litt på dette

https://itstillruns.com/test-inner-cv-joint-7653747.html

 

Vet ikke hvor gode de symptomsjekkerne som er oppgitt der er? Iallfall er jeg helt sikker på at det ikke likner "ytre CVledd/drivknuter" sånn som jeg har erfart dem før, siden denne vibrasjonen kommer under pådrag rett fram, og ikke klankklank i krapp sving. 

Det virker som at vibrasjonene er verre når det er mer last i bilen.

 

Tedinor - dekkene er riktignok ikke nye og nå godt slitt (og med en marginal ubalanse på den siden, og skal kasseres nå til høsten uansett), men dette har kommet relativt raskt, og virker å eskalere ganske fort også.

 

Mr. Rover -

Vet at dekkene er slitt, og at bilen normalt sliter mer foran, men har ikke sett etter slitasjeforskjeller. Det skal jeg gjøre. Vinterdekkene skal uansett på straks og de er så godt som nye.

 

Nei, det som er beskrevet i den tråden virker heldigvis ikke kjent. Vibrasjonene er distinkt foran, men ikke bak, og heller ingen lyd som vi kan si kommer bakfra. (Heldigvis.) Jeg fant dog en en annen tråd der som liknet mye mer og som pekte på indre... http://www.freel2.com/forum/post92670.html

 

Hadex har fått ny olje, men ikke filterbytte. Tror dog ikke at haldexen på Mr. Free er så ille (som på mer uheldige FL2'ere). Oljen så ny ut, selv om det var litt lite av den i fht spec. Da byttet vi 2,5 år etter den kom i vårt eie - så selv om den ble byttet hos bruktbilforhandler (og det tviler jeg på!) så burde den vel ha vært mørk dersom det var noe på gang der. (Bakdiffen er en annen historie, men så lenge den går, så ... går den - og den hyler ikke ennå.)

 

Takker for sikringstips. Sånt er kjekt å vite. Det skal brukes for å frikjenne mulige syndere. :) 

 

 

Det jeg leser om symptomene på indre CV-ledd og det som sies i denne videoen stemmer egenlig ganske perfekt med det vi opplever.

 

Ja, og så har bilen blitt noe "nervøs" på rattet. Overstyrt? Kan det henge sammen med CVledd, eller kan det være slitasje utover mot endeledd (som følge av slark lenger inne???). Endeleddene ble byttet i fjor vinter, men om det var kvalitetsdeler er jo vanskelig å si...

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, så peker historikk mot CV leddet. Jeg har opplevd flere ganger at de har fått seg en varig knekk etter en sprukket mansjett selvom de har blitt rengjort og smurt opp på nytt :) Et godt sted å begynne.

Ellers så er sjekk av alle ledd et must hvis bilen er nervøs på rattet, og muligens en 4 hjuls kontroll med justering hvis ingenting fornuftig er funnet.

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Mr Rover 75 said:

Som du selv sier, så peker historikk mot CV leddet. Jeg har opplevd flere ganger at de har fått seg en varig knekk etter en sprukket mansjett selvom de har blitt rengjort og smurt opp på nytt :) Et godt sted å begynne.

Ellers så er sjekk av alle ledd et must hvis bilen er nervøs på rattet, og muligens en 4 hjuls kontroll med justering hvis ingenting fornuftig er funnet.

 

Ja, det er der vi er vi også. Vet jo at fett og mansjetter bare er å strekke varigheten, ikke en fix med mindre man er VIRKELIG heldig og får tatt det asap etter sprekk.

 

4hjulskontroll var bestilt til denne uka, men ble avbestilt pga vibrasjonene og mistankene og at man må "rote med ting der uansett"... Bedre å ta den etterpå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yarnslayer skrev:

Ja, det er der vi er vi også. Vet jo at fett og mansjetter bare er å strekke varigheten, ikke en fix med mindre man er VIRKELIG heldig og får tatt det asap etter sprekk.

 

4hjulskontroll var bestilt til denne uka, men ble avbestilt pga vibrasjonene og mistankene og at man må "rote med ting der uansett"... Bedre å ta den etterpå. :P

Det kan være en god ide å sjekke at eksenterboltene på bakakselen faktisk lar seg løsne og justere før du skal inn til kontroll, ellers så er det bortkastet om de ikke klarer å justere noe fordi disse sitter fast. 

Jeg jobber med mine i disse dager da jeg har nervøs bil og skeivslitte dekk og måtte avbestille kontroll akkuratt pga disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Slik er luxus :D

 

Kommer helt an på om man er den som skal "grave frem" bolter og muttere fra et tjukt lag med lanolin det. Og om man har blitt opplyst om at det ble levert en flaske for å fjerne lanolinet da bilen ble behandlet... ¤mumle mumle¤ :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært oppe og "man" har tittet under. De drivakslene/leddene har fått  litt forskjellig juling - i omganger.

 

Det viste seg at étt indre ledd har vært tørt, det andre indre leddet har hatt sprukken mansjett og nå viste det seg at ringen på den ytre mansjetten på det ene leddet også hadde tatt en tur på egen hånd.

 

Og han som kjente etter sa at det var mer bevegelse enn nødvendig, ja - det bekreftet også en kjøretur i ren forhjulsdrift. Så summen tilsier at Mr Free nok må få iallfall LR062665 og LR062660... (høyre og venstre drivaksel m/"begge ledd", foran).

Trenger vi noe mer da (smådeler) til dette?

 

Se også gjerne den andre tråden http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/89238-drivaksler-foran-hvilket-merke-bør-jeg-kjøpe/ og fortell meg hvilken produsent jeg bør velge, også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er Freelanderen atter stabil og fin igjen. Takket være god hjelp fra det store internettet og ikke minst fr Mr Rover og Ragnar her, så viste det seg at diagnosen med slitne CV-ledd var spot on.

 

Noe bannskap blir det selvsagt. Særlig når det man får av vanlige avdragere egentlig er litt knappe i størrelse selv for en "liten" Freelander. Men det gikk nå av, med lettere hjerteinfarkt når det løsnet. Utover det så gikk det såpass greit at man er litt bekymret for at det gikk litt for lett. Noe man har glemt? Eller har bilen en annen stygg overraskelse?

 

Noen mil med prøvekjøring er unnagjort. Ingen ulyder og ingen vibrasjoner. Fornøyd hobbymekaniker, fornøyd husfrue og fornøyd bil. Nå skal mekanikeren nyte en iskald en før han finner dusjen og tar på seg kokkelua. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden at en reparasjon lar seg gjennomføre
- uten behov for deler som ikke ble bestilt i første omgang
- uten å ødelegge noe mer

- uten å avdekke andre feil

- og faktisk reparerer alt det som man forventet ... OG litt til.

(Hadde ikke forventet at gåne indre drivledd, passasjerside, skulle gjøre bilen så "nervøs" på rattet - eller at dette skulle forsvinne med nye deler.)

 

Derimot så gikk det dritt med ledningsskiftet jeg gjorde på oljeovnen i garasjen samtidig. (Den hadde en  sukkerbitskjøt sånn halvveis ut på ledningen utført av en hobbyeletriker/x-sambo tidligere ... og tok av og til sikringene.) Ved åpning så jeg også at jord var klippet...  Ledningen ble byttet greit, men da vi kom tilbake etter prøveturen hadde sikringene i garasjen gått. Så den ovnen går nok på fyllinga sammen med de gamle bildelene.

 

Moralen i historien er at man nok altid bør gjøre en eller annen mindre alvorlig "lynavledningsreparasjon" samtidig med bilrearasjonen, sånn at gremelinsene/Lucas har et sted å flytte. Og da fortrinnsvis utenfor bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "Happy endings" får meg til å tenke på han kjenningen som var på thaimasasje med samboeren. Hun lå fire stoffavlukker lenger nede da massøren hans insisterte på "Big boy, Happy Ending, Yes?" :D

 

Det er fort gjort å gå i den fella "at man sitter igjen med dobbelt opp av både det som var riktig og det som var galt" for en hobbymekaniker, ja. Kunsten er å finne ut mest mulig det IKKE kan være før man bestiller. Denne gangen hadde vi flaks.

 

Det ble LR062660G/LR062665G GKN (oem) kjøpt fra brit-car. (Prøvde først å få tak i dem fra Island 4x4, men etter å omsider ha fått kommet igjennom på telefon etter først å ha ventet på mailsvar i 3 dager, så har jeg lært at jeg ikke kommer til å lete deler hos dem flere ganger.) Hos Brit-car kjøpte jeg  unødvendige pakingsringer til akslingene, men det var vel på den nette sum av en pils på Aker brygge, så det har lite å si i den store sammenhengen.

(Verre at Posten tilsynelatende tror de skal ha dobbel fortolling på delene, men antar at de kommer til å gi seg på det etterhvert.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med parcelforce. Men det hjelper ikke når tollbehandleren = posten sentralt/Bring har det så travelt med å få inn tollpenger at de ikke har tid til å sjekke om tollbehandlingen ble betalt ved utlevering først .... Har fått bekreftet fra Bring nå at jeg ikke skal betale én gang til.

Sånt ordner seg som regel, men er irriterende mens det står på.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 11/13/2017 at 2:57 PM, yarnslayer said:

Heisann,

Jeg har en 07 fl2 3,2 (140 000km), og har samme problem som du har beskrevet her i trpden, med vibrasjoner v pådrag. spm, skiftet du cv joint på begge sidene samtidig? og var det en krevende operasjon?

h

1 minute ago, haa said:
On 11/13/2017 at 2:57 PM, yarnslayer said:

Heisann,

Jeg har en 07 fl2 3,2 (140 000km), og har samme problem som du har beskrevet her i trpden, med vibrasjoner v pådrag. spm, skiftet du cv joint på begge sidene samtidig? og var det en krevende operasjon?

h

Sorry, leste over nå at du skiftet begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er helt åpenbart hvorfor ett er slitt (sjekk under bilen og se en mansjettene er hele på begge) så er parvis bytte å foretrekke - om enn ikke nødvendig dersom man gjør jobben selv. 

Skal man betale både delepris og timepris for jobben blir vurderingen noe annerledes, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...