Gå til innhold

Hjælp... D2 med ett sært problem


Klodrik78

Anbefalte innlegg

D2 2000 td5 skrur på varselblink. Skrur av varselblink, men varselblink skrur seg ikke av. Skal låse bilen. Da tuter den som at en dør eller noe er åpent. Allt er lukket. Bilen vill låse men tuter. Varselblink blinker konstant. Får ikke skrudd av. Noen som vet noe? Er ei lei knipe her nå når 2 LR produkter ikke vill som jeg vil og jeg skal jobbe i ett bryllup imorgen å trenger bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja frakobla den og det hjalp ikke. Er det sånn at bryteren på dørene sitter i dørlåsen assa? Har virkelig engelskfolkene vært så utadvendte på den tiden? 

 

Førerdøre henger litt på hengslene så kan slite med å få den lukket. Kanskje dette er grunnen hvis den har tatt kvelden. Skal sjekke opp i dette imorgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sensor/bryter sitter i låsen.

 

I hvert fall på tail gate/bakluken kan du «lukke» låsen med en skrutrekker. Kanskje du kan gjøre det på alle? Fordelen er at du da kan se at låsene er «lukket». Hvis da bilen ikke skjønner det, så er det høyst sannsynlig bryteren i en av låsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man tatt en skikkelig runde på bilen. 

Sjekket allt av sikringer, feilsøkt med data slettet feilmeldinger. Sletting av feilmeldinger funker i nøysktig 10 sekunder eller etter hvor lang tid jeg bruker på å koble pcen fra bilen.  

 

Sjekket 12v uttak bak i bilen. 

 

Panserbryteren er en mikrobryter og fungerer slik at når panseret er oppe så er det en stang inni hele bryterhuset som trykker på en knapp på mikrobryteren. Når du lukker panseret frigjør du den knappen. Om den åpner eller lukker mikrobryteren med den knappen har jeg ikke klart å finne ut. 

 

Har koblet forbi Inertia Switchen.

 

Av og på med batteri flere ganger og over lengre tid. 

 

Imorgen blir det å sjekke styrestrøm til IS bryteren og evt ned med takteekk for å sjekke om det er fukt på alarmboksen i taket. 

 

Bilen blinker fremdeles. Jeg får startet bilen og den stopper ikke. Er noe rart ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panserbryteren har vært koblet både ut og inn. På og av med kontakt. Er tydligvis ikke her feilen ligger. 

Idag var det slikt et vakkert vær så det ble brukt på sofaen. Håper på dårligere vær imorgen så kanskje jeg kan ta turen ut å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 18.48, Klodrik78 skrev:

D2 2000 td5 skrur på varselblink. Skrur av varselblink, men varselblink skrur seg ikke av. Skal låse bilen. Da tuter den som at en dør eller noe er åpent. Allt er lukket. Bilen vill låse men tuter. Varselblink blinker konstant. Får ikke skrudd av. Noen som vet noe? Er ei lei knipe her nå når 2 LR produkter ikke vill som jeg vil og jeg skal jobbe i ett bryllup imorgen å trenger bil :P

 

Da er det bare en løsning. Du må kjøpe en Land Rover til, slik at du har tre. Alle gode ting skal visst være det, så da har du kanskje en som samarbeider mens de to andre krangler.

 

lykke til.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg feilsøkt med pcn og alle brytere funker. Men kan se ut som at panserbryteren er defekt da pcen ikke vil registrere når jeg lukker panseret. Og da er det ikke rart at varselblink ikke vil skru seg av, da panseret MÅ være lukket for å skru det av. Ifølge verkstedhåndboka. 

 

Nå skal jeg prøve å simulere at panseret er igjen så får vi se. Hvis det funker fant jeg feilen.

 

Det har forsåvidt ikke blitt trigget noen feilkoder på dette problemet så trur dette er en feil som ikke sitter i noen styringsenhet men en elektrisk feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke signal inn når du lasket? Kanskje dårlig kontakt et sted på veien da? Har du sett i Rave hvor mange kontaktpunkt den har på veien inn til styreenhet. p38 er har noen trøblete kontakter som er gjenganger fordi folk ikke tetter vann lekkasjer. Kanskje det er noe lignende på D2? 

 

Jeg ville prøvd å teste rett på inngang på ECU så er du sikker på at det ikke er noe ledningsnett tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn med diagnose. Bruker faultmate så har full frihet i bcu ecu og det jeg trenger. Når jeg går inn i bcu og leser av allt av brytere som er koblet gjennom alarmen så står det at panseret er åpent. Selvom det er lukket. Derfor trur jeg det kan være en feil der. Men det står ogaå at hazard lights er på selvom jeg har skrudd det av. 

 

Men skal som du sier "minim" ohme ledningene til kontakten og se hva jeg finner ut. Nå blir det frem med det elektriske kartoteket å lese seg frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Klodrik78 skrev:

Jeg kom inn med diagnose. Bruker faultmate så har full frihet i bcu ecu og det jeg trenger. Når jeg går inn i bcu og leser av allt av brytere som er koblet gjennom alarmen så står det at panseret er åpent. Selvom det er lukket. Derfor trur jeg det kan være en feil der. Men det står ogaå at hazard lights er på selvom jeg har skrudd det av. 

 

Men skal som du sier "minim" ohme ledningene til kontakten og se hva jeg finner ut. Nå blir det frem med det elektriske kartoteket å lese seg frem

 

Jeg kan sjekke skjema senere, men tipper du kan ta en ledning og legge mellom jord og ene pinnen på bcu for å sjekke at inngang er i orden.  

 

Verifiser dog i skjema for det kan være den er litt spessiell om den går via alarmsystemet. Alarmsystemer kan ha en motstand i kretsen for å verifisere at den er sluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt etter dagens omgang så her oommer problemstillingen med hva jeg har fått funnet ut. 

 

Får ikke skrudd av varselblink etter at bilen har stått med det. 

Åpner panser og lukker igjen men ikke noe skjer. Tar så av batteripolene. Etter dette så sier bilen bipp når jeg låser (varsler at noe ikke er lukket/i lås) men låser bilen uansett. Bilen starter og kan kjøres

 

Etter masse frem og tilbake med feilsøking med og uten pc (pc viser at panser er oppe uten at det er det).

 

Nå er det slik at varselblink ikke blinker lenger, men har heller ikke blinklys når jeg kjører bilen. 

Ifølge PC er panser åpent og varselblink på. Bilen sier fremdeles bipp når jeg låser. 

 

Da er min teori at det enten er ledningsbrudd til panserbryter (da og simulere den ikke fungerer) ett sted fra bcu til bryter. 

 

Har liten tru på varselblink bryteren da hvis bilen har panser åpent så vil man ikke kunne skru av varselblink før panser er lukket. Og i og med at feilsøking med pc forteller at panseret er åpent uten at det er det så mener jeg feilen må ligge der. 

 

Er dere enige?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kontakt til panserbryteren hadde løsnet og jeg merket ingen forskjell. Vet ikke hva nanocom viser da jeg ikke har sjekket.

 

Ingen ekspert på dette men høres jo litt ut som ledningsbrudd eller jordingsfeil. Er det noen måte å finne hvilke ledninger som kan forårsake at nødblink skrur seg på? 

 

Hvis bilen lager blip lyden når bilen låses så pleier det å være at en av dørene ikke er lukket ordentlig. Kan det være en av dørlåsene som er moden for utskifting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...