Gå til innhold

Ingenium-motorer og diesel i motorolja


ESPO

Anbefalte innlegg

Har vært en del greier i UK angående behov for hyppigere motoroljebytte på Ingenium-dieselmotorene pga. fortynning av oljen med diesel ved autoregenerering av dieselpartikkelfilteret. Det pøses da på med diesel for å øke forbrenninga, men med resultat at mer uforbrent diesel entrer motorolja. Dette har med kjøremønster å gjøre. Melding om service skal bli gitt i displayet basert på innput om kjøremønster. Uansett tenker jeg at oljebytteintervallet på 2 år eller over 30 000 km er relativt drøyt!

 

Mye greier med sinte kunder som mener de blir snytt for fordelen med lange oljeskiftintervaller. Også varierende grad av oppfølging fra verksteder, men ser ut til at de bytter olje gratis iallfall for de med serviceplan hvis olja har mer enn 6% diesel. Men også ulikt hvordan dette håndteres og informeres om av JLR rundt om i verden. 

 

Spørsmålet er jo motorslitasje pga drastisk reduksjon av viskositet til olja hvis bytte ikke blir gjort i tide. 

 

Gjelder både DS og D5 (både 2 og 3 literen tror jeg) og mulig også andre JLR produkter med Ingenium. 

 

Ikke sett noe ang 2,2 literen på DS når det gjelder dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 14.11, ESPO skrev:

Gjelder både DS og D5 (både 2 og 3 literen tror jeg) og mulig også andre JLR produkter med Ingenium. 

 

 

Treliteren er ingen Ingenium, men gode gamle SDV6 som i D5 plutselig heter TD6...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...