Gå til innhold

Intercooler -oljelekasje D3


paaljt

Anbefalte innlegg

Skiftet dekk, og la merke til mye oljesøl.

 

Se bilde.

 

Hvor kommer oljen fra? dette er jo på 'ut' røret til intercooleren på passasjersiden, så hvis oljen kommer fra turbo så må det være mye olje inne i intercooleren? Eller hvor kommer oljen fra? Det skal jo bare være luft som går i det systemet? IC slangen ble byttet i fjor, og hadde ingen sprekk (ifg Strømmen bil i juni) ingen feilmldinger via IIDtool

 

Strammet ringen rundt slangen og tørket bort oljen så får jeg se om det lekker mer. håper ikke på sprekk i området.

IMG_3985.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. lester på uk forum at det er normalt med olje i systemet pga EGR teknologien (sølet) fordi det resirk luften med litt oljedamp blir flytende ved nedkjøling gjennom IC.

 

for et griseri..

 

https://www.google.no/search?q=disco3.co.uk+oil+from+intercooler&oq=disco3.co.uk+oil+from+intercooler&gs_l=psy-ab.3...5102.13670.0.14004.15.15.0.0.0.0.100.1162.13j2.15.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.TJjVsFvAzOo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERG kommer jo inn på innsugsida rett før insugsmanifoild, så den forårsaker nok ikke dette sølet. Men ERG er noe forbasket tull ja som griser til insugsmanifoild, topp og faktisk også stempel. 

 

Jeg har nettopp åpna en tdv6, og det var tykt med karbon belegg helt fra hvor det kommer inn og helt inn til stempel. Den øverste cm av stempel (alt over øvre ring) hadde karbon belegg. Også i sporet til øverste ring var delvis fylt med karbon. Helvetes jobb å fjerne...

 

Din oljelekkasje kommer nok fra enten turbo som lekker, evt veivhusventilasjon som tilfører olje. Veivhusventilasjon kan du (om du er slangemenneske) koble av og føre til ei flaske med små luftehull eksempelvis, dog vanskelig å komme til...

 

Kommer dette fra veivhusventilasjon har du i overkant stor gjennomblåsing i motor (stempelringer slipper på kompresjonen) og kan merke go luftstrøm fra oljepeilepinnerør når motor går og pinne er borte..

 

men er nok turbo tenker jeg som lekker i lagret, tipper turbo har snurra opp mot 200", da er ikke dette unormalt.

 

Turbo kan også ha mange mil igjen, mener slangen du viser er et bunnpunkt, en del olje vil mulig stoppe her. Ta av slange, kommer det ikke en strøm av olje ville jeg bare hekta på slangen å kjørt videre;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

jaja. selvfølgelig, ikke EGR.. men fra veivhusventilasjonen.. ! :) 

 

turbo snurret ca 220' .. så er nok det.

 

Kommer oljen til turbo fra en "buffertank" eller er det et på en måte et konstant 'trykk fra nivået i motor blokken, så det er tilføring derfra?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

for de som lurer:

 

A tapping at the rear RH side of the cylinder block, below the RH cylinder head, connects a pipe to the turbocharger by
means of a banjo connection. Oil is supplied, under pressure, via this tapping, from the oil pump to provide lubrication for
the turbocharger bearings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2017 den 21.49, paaljt skrev:

Takker for svar.

 

jaja. selvfølgelig, ikke EGR.. men fra veivhusventilasjonen.. ! :) 

 

turbo snurret ca 220' .. så er nok det.

 

Kommer oljen til turbo fra en "buffertank" eller er det et på en måte et konstant 'trykk fra nivået i motor blokken, så det er tilføring derfra?

 

 

 

Turbo er koplet på smøresystemet til motoren. Trykk fra oljepumpe og retur til bunnpanna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...