Gå til innhold

1997 Defender 110 "TTT prosjekt"


Mrvikan

Anbefalte innlegg

Det er med klump i halsen jeg skriver dette...! Vår kjære Defender søker herved nytt hjem. :unsure:

 

Vi venter som sagt tilskudd til familien, ei lita frøken som har planlagt sin ankomst 30 april. Dette gjør at vi har bestemt oss for å selge å vurderer å anskaffe en annen (nyere) Land Rover (selvfølgelig)! 

 

Bilen er ikke klar for salg helt enda.. Den skal få ny olje på girkasse å ellers i drivverket. Det siste baksetet skal monteres å bilen skal gåes litt over! Skal selge med god samvittighet.. (selv om dette medfører en kald dusj i fosterstilling med dertilhørende hulking) 

 

Om det ikke har kommet frem i tråden min:

1997mod 

300tdi

270xxxkm (50000km av meg) 

påkoster masse (mer enn fruen vet om) 

7 seter

Sist EU OK 15.02.2018

Nye dekk: 33"x12,5-15" Full seipet BF AT

Nye ekstralys(3stk på bil, 1 reserve)

 

Regelmessig service å rep som feks, 

vammpumpe, P-pakning, kryss, reim, filtre, klarglass lamper, Egr delete, boost ring, boost pin, 2,5" eksos (hele veien), egt gauge, nytt AGM batteri, LED ryggelys å masse mer jeg ikke kommer på i farten.. 

 

Kan å få laget nye plater som kan følge med til å kle igjen vinduene bak om ønskelig! 

 

Kommer en egen salgsannonsen etterhvert med mer info å mange bilder! 

Blir lagt ut her på forumet først.. 

 

Har ikke helt bestemt meg for pris enda men har en pekepinn. Det er IKKE lett å prissette en Defender..!! Spesielt ikke en bil man er glad i! 

 

Men rundt 140.000kr i første omgang. 

Kan vurdere en seriebil til ca 20-35k som delbetaling. Må jo ha noe morro til far mens mor denger unger:rolleyes:

 

Skulle noen være intr så er det bare å ta kontakt så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre. PM eller 9789 to tre 11. 

Bilen befinner seg i Hønefoss. 

 

752731B4-A0BE-4734-9E9E-696930D14CDF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff det var leit :huh:    Er sikker på at mange vil overta denne .

 Er jo en Kjempekul bil :)  Lykke til med salg og "snusing" på ny Land Rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Har ikke de bakerste setene montert . Er tatt ut for å få litt bedre plass. Fant heller ikke noen bilder av denne seteraden på min forrige D2.

Sjekket litt på nett:

 

Image result for discovery 2 seven seater

 

Image result for discovery 2 seven seater

 

Image result for discovery 2 se7

 

2001 Land Rover Discovery 2 *TD5 7* SEATER Great spec LEATHER etc SOLD (picture 5 of 5

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hadde jeg brukt 10sek på å tenke selv burde jeg vell klart å Google det:rolleyes: 

Hehe.. 

Nuvell.. Takk igjen.! Ingen av bilene på Finn som gir noe særlig inntrykk av plassen bakerst med setene oppe. Men det ser jo absolutt ikke ille ut. 

 

Heeeelt enig @gautes! Hadde vært konge å kunne cruise rundt uten tak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at D2 er en tung bil ca 2,2 T men den er ikke så allverdens stor

inni, etter min mening. Akselavstanden er jo også bare 100 tommer på disse.

Lasterommet bakider or OK.    / seter Cab hadde vært kult  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har også fire små, og hatt D2 med alle seter i bruk, og har nå D3. Bakerste rad på D2 er kun beregnet på barn. Lite plass til bena. Får klemt en liten handlepose bak bakerste rad. I tillegg synes jeg D2 var kronglete med barneseter i 2.raden også. Utformingen på seteputen / hjulkassen gjør at du liksom aldri får festet setet ideelt. Kan glemme tre barneseter i bredden i baksetet.

 

D3 er en helt annen bil plassmessig. Der er det relativt komfortabelt for voksne på 3.rad. Men ikke veldig mye plass bak 3.rad der heller, blir en liten "brønn" bak når setene er i bruk som gir noen liter ekstra. Med riktig barneseter går det greit med 3 seter i bredden på 2.rad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @EspenV, akkurat slike erfaringer jeg er på jakt etter! Det gjorde egentlig at D2 faller litt ut når det skal handles på nytt nå.. Fruen mener bestemt at D3 er veien å gå! Men er å inneforstått med at den trenger gadets, som stige, takgrind osv osv.. Heldigvis^_^ Så dette ser lyst ut. 

 

Er litt skeptisk da man hører å leser mye skummelt om disse bilene! Men trøster meg litt med at det jeg evt får erfare har noen før meg erfart å kan evt bistå vis dette magiske forumet! Kan ikke få rost dere nok!! 

En (av flere) ting jeg har lest som er en dyr gjennganger er hev/senk systemet. Belger, kompressor osv.. 

Ser det selges KIT som erstatter dette med "vanlige" fjører å dempere. Må jo være lurt? Bare ha bilen i offroadmodus hele tiden.. 

 

Ble vitne til at en eldre herremann dro ut i snøfonna i dag. Var såpeglatt å snøen har lavet ned i dag! (Før jeg dro hjemmefra tok jeg ut stroppen av kassen å hengte den på bilen fordi jeg hadde en følelse av at en eller annen kom til å stå fast:rolleyes: )

Fikk nappet bilen opp på 2 forsøk å en meget takknemmelig mann kom seg videre på sine erend. Ingen skader skjedd! 

Dagens gode gjerning ;)

 

Ble å en aldri så liten vellykket sammparkering på kiwi.. 

8D3E3EA7-7956-4366-AFE3-69EC158B454B.jpeg

6FBE6868-CA0B-4F22-A1F3-B30F80313DA0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 17.18, Mrvikan skrev:

Takk @EspenV, akkurat slike erfaringer jeg er på jakt etter! Det gjorde egentlig at D2 faller litt ut når det skal handles på nytt nå.. Fruen mener bestemt at D3 er veien å gå! Men er å inneforstått med at den trenger gadets, som stige, takgrind osv osv..

 

D3 er en super bil. Har ikke hatt D3 men RRS som i bunn og grunn er samme bil.

Kjøper du nyere enn 2006 mod kan du ikke blende EGR. da må du i tilfelle programmere vekk funksjonen i ECU før blending.

Til og med 2006 kan man blende sånn uten videre.  Å bytte EGR ventiler er trangt, meget trangt,

Feil på luftfjæring kommer også etterhvert. Være seg sliten kompressor (vanlig) ,luftbeger og sensorer.

Så er det den elektriske håndbrekkmodulen/aktuatoren som sitter over bakakselen den kommer også.

Fult mulig å bytte , men trangt som fy. Så har vi følgehjulet til kamreima som sitter på oljepumpehuset,

her har det kommet forsterket utgave. Godset rundt bolten kan gi seg og hjulet ramler ned.

Kanskje spesielt etter et kamreimbytte. Glødepluggene kan også være vrange å få ut (kjent problem)

Det var mye skremsel. Ikke sånn ment men ser man etter en slik bil, gjør det ikke noe om det er gjort noe med fleste av disse tinga. 

Lykke til med bilsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk @sondre b

Var et par ting der jeg ikke har fått med meg av "normale" feil.. Veldig godt å kunne vite hva man skal se etter før man bare handler, så slike tips er gull verdt! 

Skremt? Ja litt.. Alt nytt er skummelt! 

 

Har tidligere hatt nyere Volvo, Audi og bmw så trangt og knot er jeg godt kjent med! Bytte lyspære tar fort 1-2 timer siden man må av med ratt å hengerfestet :lol:

 

Jeg tar meg i å argumentere mot meg selv hver dag på dette temaet! Fruen er på grensen til lei føler jeg.. Merker at jeg utsetter å klargjøre bilen for salg! (Godt fruen ikke leser dette) :rolleyes: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 22.18, Land Rover for alle penga skrev:

Hvorfor selge? Har ikke du bygd om te flere seter og alt mulig? 

Syntes igrunn unga dine burde få en spennende oppvekst i en Defender.... Disco er itte helt det samma der gitt :P

 

 

Så enig Mikal, så enig! Hadde det kun vært for setene så.. Men lista er lang.. Skal sies at Ingenting er 100% avgjort enda da! ;)

 

I dag fikk jeg erfare hvorfor man ikke vasker en iskald bil (-17) med skum!!! Det hvite fine laget stivna å ble ett mareritt å få av.. :wacko: "skulle bare" spyle av bilen før jeg skulle inn i varm Garage å drive litt kos. Tok ca 40min å vaske bil denne gangen.. 

Tok motoren fordi en slangeklemme røk å det ble litt mye gris med kjøleveske ALLE steder..! Nå er den gullanes rein OG tørr.

 

Var så heldig at jeg fikk bli med Steffen H å stå inne i en varm å deilig "garage".. Han bytter dysetettinger å koser seg med det. 

Jeg fikk omsider byttet olje på diffene, sinnsykt stor forskjell på oljen bak å forran! Fikk dårlig samvittighet for at dette ikke var gjort førblush I morgen blir det glødeplugger, transfer å girkasse olje (riktig olje til kassen er kjøpt hos EWS) Får bli Biltema på resten.. Kryss skal fettes opp å bilen skal bli klar til kjettingtreff på Lampeland! Sånn at jeg kan sette enda mer pris på at jeg eier en så flott bil:wub:

 

Ps. Fikk å slengt på stigtrinn så innstegning for den gravide skal bli enklere.. 

 

 

E2CDC4B9-2B7F-409A-8097-78F8A4D2CC64.jpeg

5E93432E-90B5-401D-82AC-8D4FAA5FAB7B.jpeg

7EEAA80B-A070-4419-AC9F-09BF7CD7B5DD.jpeg

5BCA4AB9-47F9-46AC-9F95-5B26809F540A.jpeg

437A5452-EAA1-4E01-9687-CB4FDD1D5150.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alle oljer byttet! Herlig herlig:wub:

 

Det var nok spon på pluggene, så føltes meget godt å få dette gjort! Finnes det noen anbefaling på hvor ofte dette bør byttes? 

 

Poppet plutselig frem en blå liten skatt fra nabo porten! Vi er visst fler entusiaster i byen enn jeg hadde trodd.;) 

67CC89CD-7D20-47C6-92F4-23F1A66FCDEB.jpeg

87A00ECB-E738-40DB-BEC1-FD0A92CC2D7D.jpeg

461E0B7D-9C5C-45B3-A45B-A1D8F8299D4A.jpeg

4C18DF34-AE47-4B43-8831-3828D5A04BB3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten, Mats;) Tok litt tid før jeg fikk lest meg opp på tråden din her. Håper du finner en god bil-løsning ift familieforøkelsen. Sikkerhet er viktig. 

Kjøreglede er også viktig.. Valgets kvaler. 

Ser frem til å følge med på tråden din videre, Mats..., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 22.07, Paal Helge skrev:

Gratulerer med graviditeten, Mats;) Tok litt tid før jeg fikk lest meg opp på tråden din her. Håper du finner en god bil-løsning ift familieforøkelsen. Sikkerhet er viktig. 

Kjøreglede er også viktig.. Valgets kvaler. 

Ser frem til å følge med på tråden din videre, Mats..., 

 

Mange takk for det:) 

Vi grubler fælt om dagen, men med litt kjedelig budsjett er det ikke mye å velge i.. Så Defenderen blir ikke stresset ut på markedet riktig enda.. Da har man ihvertfall kjøregleden enn så lenge! ;) 

Skal prøve å holde like godt liv i tråden, er hyggelig å lese andre sine så håper min er til humor for dere.. 

 

I helgen ble det masse morsom kjøring på Lampeland! Helt fantastisk morsomt.. 

Der stilte det opp en exmill med kjetting x4 å vinsj forran å bak! Makan til geit.. Ustoppelig maskin. 

Skal ikke klage selv da jeg fulgte etter uten problemer (ja han lagde vei så jeg jukset litt:D

 

Kom hjem å parkerte bilen å der sto den urørt fra lørdag kveld til i dag, mandag. Ut å børste av snøen å merket da at det ikke blåste mer enn 10% ut av varmeapparatet!?! Alle vaieren går fint å vifta reagere på hastighetene når jeg velger mellom av -1-2. Men det er akkurat som om noe stenger for luften! Uansett hva jeg gjør blåser det kun 10% med luft selvom vifta går for fullt.. Har regelmessig smurt alt av bevegelige deler å har aldri hatt noe problem.. Nå dugger det fort for å si det mildt:blink:

 

Hvor skal jeg begynne??? 

C5AF1925-03AD-4CC1-840E-A76D3E7382EA.jpeg

283A8BD5-1CE4-491B-8790-8A5E325A9BD3.jpeg

8FB23935-733C-450D-B7BB-B72184EB10BA.jpeg

DEA756E4-7652-4932-8DCE-2829BDE44268.jpeg

AACC54AC-46BF-4E7B-BBDD-6775C26FF7C9.jpeg

9CFC4695-850A-4EBF-9F5D-9925D11270A8.jpeg

5234A127-BF26-4318-948C-01105CBA42B0.jpeg

89220437-5F8A-4A6C-B759-42610035194E.jpeg

89CEEBDF-6BAE-4C4B-BF0D-6B993B295055.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, gautes skrev:

Snø og is i luftinntak til varmeapparatet?

 

Det er det store muligheter for ja! Har snowcowl montert, men jeg startet bilen før jeg fjernet snø. Å da var ALT helt tildekket av snø.. Dratt den full av snø??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Snø...! Snowcowl’n var helt tett.. Rart hvordan man alltid tenker det verste først<_< 

Nå fungerer alt som det skal igjen! 

 

Har fundert på de der @lafterolf men samtidig vet jeg ikke helt om de er verdt det? Faktisk laget en egen Facebook gruppe hvor alle med feil kan diskutere det.. 

Diesel, varme, Kina,brenner, billig... Skeptisk.. 

 

Disse som kobles på vannet til motoren, selges i Norge av anerkjent produsent. Blir ikke varm før kjøreturen men viktigere at hele bilen blir varm under kjøreturen! Hyggelig pris å 10kw. Men er det da godt nok å trekke rør under bilen å isolere de? 

8BD21094-7AB4-494C-8D68-98BB57FC4472.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke isolere gummislanger under bilen. 

 

Jeg kjenner ikke kvaliteten på kinavarmerne, regner med det er en blåkopi av Eber. 

På youtube ligger det brukererfaringer. Mye positivt å lese.

Bruker man lampeolje/parafin unngår man soting slik diesel kan gjøre. Det burde forlenge levetiden. 

Uansett hvilken type man velger bør man ta luft fra bilens utside for å unngå varm fuktig luft. Bruker du luftinntak feks fra serie 3 ser det ikke galt ut heller. 

 

En vannvarmer vil jeg tro blir enklere å regulere tempraturen på. Uten at jeg vet vil jeg tro dieselvarmeren kobler inn og ut med termostat istedet for å regulere vifte og eller tempratur.

 

Dieselvarmeren har fjernstyring og varmer umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man trenger/bør hente luft fra utsiden om man bruker vannvarmer å? Prøvde å søke på serie 3 luftinntak men fant ikke noe annet enn luftfilter bokser å snorkler..? 

 

Du har nok et poeng ja, alt er til syvende å sist laget i Kina.. Men jeg har webasto thermo top C i bilen, som ikke funker. Tenkte å se over den til sommeren men tror da at en vannvarmer er veien å gå for å supplere bak. Men skal youtube litt å se på den linken du sendte. Takk:)

 

Omsider ble det levelig temp ute, -10 er jo rene sommeren mot -25! Så da ble det glødeplugg bytte.. Syntes den har vært vrang å starte lenge nok nå!

Har vært å kikket nedi motorrommet mange ganger å klart å overse ledningsbrudd mellom plugg 3 og 4.. Lå skjult bak rør å skit! Det forklarer en hel del. De gamle så ikke bra ut, samtlige hadde store hakk å sår! De kom forsåvidt skremmende enkelt ut å ble erstattet med Bearmach plugger. Ledningen ble byttet å jeg skal snart ut å teste om dette hjalp.;)

EC87774D-F538-4CDF-A9EC-BB11375CE139.jpeg

D86EC471-14BB-4C22-980B-FE27F93481CA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er annonsen lagt ut på Finn å jeg gruer meg til første person tar kontakt.. Men, det er en tid for alt! :unsure:

 

Jeg fikk tatt en siste skikkelig tur med gamla og henger i helgen som var. Hønefoss-husnes-Hønefoss i et jag. 950km å 17.5time.. Det snødde i ett kjør fra start til slutt med stiv kuling over Hardangervidda.. (alt for å hente sofa:lol:

Men en skikkelig tur for å poengtere hvor fantastisk bilen er.. 

Ble noen kule bilder av turen så slenger de med. De havna i hulter å bulter ser jeg.. 

Men en ting, jeg var overlykkelig for at jeg ikke har LED lykter! Da kunne jeg ha droppet hele turen.. 

 

Ikke heng dere opp i at bilen står litt utenfor veien, det var en glipp.. Men måtte dokumenteres :rolleyes: Ingen skade skjedd annet enn mitt eget ego! 

D18C4D28-7E9D-4653-AF57-8017DE12FC3B.jpeg

B9F1BF98-0434-4859-A2A3-578CC4BBA49D.jpeg

21C134E0-2ED1-459F-9F1B-A1C49E5284E8.jpeg

FDBE8219-D946-402D-94F1-4508C923BA7B.jpeg

9B807F94-E9AC-4A80-99F0-8F44500762F8.jpeg

AF7C4987-2F95-4032-A456-A12154169BEC.jpeg

4B4997AD-3FDA-462F-9258-B56435987E92.jpeg

6A415E8E-3E4D-43DD-B2A0-13DD159DC0EA.jpeg

B0327AF0-4DA6-43DA-9C01-24B559E10184.jpeg

9B80A7FB-4945-4AE1-9261-235B10BCFB32.jpeg

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...