Gå til innhold

1997 Defender 110 "TTT prosjekt"


Mrvikan

Anbefalte innlegg

@SiggenRRC ja det går så og si rett bak etter den bøyen! Med de hullene jeg har PR i dag så er det nok garantert lyddemper... Godstog er nesten snillt å kalle det:P 

 

Bilen får uten tvil mer/nok diesel, ryker latterlig mye mer ved pådrag . Så den er nok grei! Sitter dog å lurer på om den får nok luft inn via snorkelen? Lest litt ymse om at det kan være lurt å fjerne denne... 

EGT måler er bestilt å kommer strax, så sammen med større eksos å renset intercooler tror jeg dette blir bra. 

 

 

Obsobs...

Så nå at jeg har buttet 10000visninger i tråden min:D Ikke ille det på 1 års tid... Kanskje det er noe i det fruen sier... 

"du sitter bare inne på bloggen din du":lol: 

feirer den med en iskald øl! Skål..! 

 

Men, det er mye takket være dette forumet at jeg har kommet dit jeg er med bilen min! 

Evig takknemlig for all hjelp å alle positive tilbakemeldinger jeg har fått.. 

 

#VBF

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du mye røyk kan det være at pumpa er justert i bakkant der hvor dieselrørene kommer ut. Det ender vanligvis med svartrøyk, gjerne med en diger svartrøykpoff når du starter motoren.

 

Spørs når røyken er der, om det er konstant er det for mye diesel, men kun ved pådrag, altså før turboen begynner å jobbe mener jeg personlig den er OK justert :)

 

Har disse pumpene en vakuum-sak (i mangel av bedre ord) som gir mer diesel med økt vakuum / turbotrykk? 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært litt røyk under oppstart, å det ble ikke noe mer nå. Men under belastning ble det vesentlig forskjell! Skal prøve å filme det i morgen.. 

 

Noen formening om snorkelen "struper" tilførselen av luft? Nå er det ikke akkurat store inntaket fra før av, men 1meter med rør kan da umulig hjelpe? 

Kanskje bytte toppen filmen med inntaket fremover? 

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mrvikan skrev:

Noen formening om snorkelen "struper" tilførselen av luft?

Ja, helt udiskutabelt.

Hvor stor effekt det har, avhenger av en lang rekke faktorer, men at det gir en restriktor-effekt på tilførsel-siden av motoren, er helt udiskutabelt.

Om det kan måles, hvor mye det utgjør, hva som skjer mv er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt elementært både innen luftbevegelse og væskebevegelse, at bend, gjennomføringer, overganger mv gir tap.Dette lar det seg helt fint regne på, om man ønsker det.  Et 90 grader bend gir gjerne effekt som 10xrørdiameter i tap, fler tette 90grader bend øker effekten.
Lufta bremses ikke bare av antall meter rør, men den " endringen av retning " man får i div bend og overganger, gir turbulens, som øker tapet


Er røret dimensjonert godt nok, har det ingen betydning, eller rettere sagt, det er likevel god nok tilgang på luft. Om lufta er den begrensende faktor, da blir saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkfallet/strupingen kan enkelt måles, u-rør med vann og en linjal.

Finnes også flere gode online kalkulatorer.

Veldig røft beregnet, et 1meter langt 75mm pvc-rør uten noen bend med helt glatt innside som skal mate en 2,5 turbodiesel på tomgang vil ha et trykkfall på ca 0,05bar. Legg til to bend og effekten skjøter så dobles dette.

For å gi et veldig enkelt bilde, 2,5liter per omdreining x 750rpm og vips-1,9kubikkmeter luft per minutt.

 

Sånn for ordens skyld-sier ikke at snorkelen er skyld i røyken her, bare at effekten av snorkelen er målbar.i

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, county skrev:

Da må en vel øke diameter på røret tilsvarende.. Har ikke fin regnet på det , men ikke sett det som et problem heller

 

Jepp.
Om ikke røret allerede ER grovt nok. 
Det vites ikke. Er problemet svartrøyk, så prøv å ta av koblinga mellom snorkel og luftfilterboksen.
Lenge siden luftfilter ble byttet forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

 svartrøykpoff når du starter motoren.

Det puffet med start er vel på alle TDI. 

 

Hva gjorde du når du rotet med boost pin? Hvis du ikke rørte skruen i bakkant av pumpa måtte du gjort noe annet som gjorde for stort utfall. 

Jeg fikk ikke mer røyk etter jeg holdt på med boost pin. 

 

Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. 

Joda, får motoren nok luft, så får den nok luft. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk  Joker..  Det var egentlig det jeg ville fram til med snorkel eller uten snorkel... :) Fløy rundt med et KN filter rett på turboen en stund..  Gikk fint det helt til jeg blåste igjennom ''nesten'' et gjørmehull i Modalen for noen år siden.. Det er det flateste KN filteret jeg har sett noensinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Det puffet med start er vel på alle TDI. 

 

Hva gjorde du når du rotet med boost pin? Hvis du ikke rørte skruen i bakkant av pumpa måtte du gjort noe annet som gjorde for stort utfall. 

Jeg fikk ikke mer røyk etter jeg holdt på med boost pin. 

 

Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. 

 

Gjorde ingenting annet enn å bytte fra orginal pin til boost pin! Skal visst ha en annen vinkel enn orginal.. Ingen skruer annet enn de 4 som holder lokket. 

Men, jeg satt inn en boost ring! Merker det veldig godt når turboen begynner å lade at det har skjedd noe der.. Skal kjøpe en turbotrykksmåler å sjekke hvilken trykk jeg har nå!

 

Snorkelen min kan ikke settes feil vei, har sånn sopp! Skal ta den av i morgen å se om det er noe merkbar forskjell på kjøringen. 

 

 

 

@JokerS30 Luftfiltert ble byttet rett før ferien, så det er 4 måneder ish siden! Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot røyk, bare syntes overgangen ble litt voldsom.. 

Ser mange kjører med 3" rustfrie snorkler, må jo være en grunn for at folk betaler så mye ekstra for slikt gildet.. 6000kr var en pris jeg fant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Turbotrykket er uforandret. Wastegate åpner når den skal upåvirket av påstillt dieselpumpe.

 

Aha.. Kjennes virkelig ut som trykket har økt!? Eller blir den sånn kun av å få mer diesel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @lafterolf hvor mye kan jeg evt justere trykket opp på denne? Uten at det påvirker påliteligheten... 

 

Det har jeg dessverre ikke @jope, den er demontert å kassert! Må vike for seter.. 

Fjernet teppene å bygget det så stort jeg kunne for å romme mest mulig. Høyden ble så jeg kunne legge en stor plate oppå hjulkassene. bredden på skuffen ble litt amputert pga at jeg dro den helt ut mot døra å hengslen der, men da ble det til gjenngjeld laget en luke for lengre last på siden. Inv i skuffen delte jeg den inn så de tingene jeg hadde skulle ligge fast å ha egen plass. Tror jeg tok vare på veggen mellom bagasjerom å seter om du vil ha mål å bildet av den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden jeg er en forvirra sjel har jeg montert tilbake den gamle fangeren... Så om noen er intr er den «nye» til salgs.. :rolleyes: 

 

Jeg kappet så et stooooort hull i bilen!!! Satt dypt men nå er det gjort. 

Den største platen er knekt hos en blikkenslager, mens hjørnene ble knekt/slått til på ei skrustikke. Aluminium er morsomt å jobbe med. 

Får dessverre ikke sveiset delene sammen, men de blir limt å poppet, som resten av doningen. Virker veldig solid! 

Setene passer nå perfekt inn så nær orginalt som mulig å undersiden blir forsterket så de sitter godt fast. 

 

I morgen går jeg løs på neste side å da blir det klart for seter:D 

4949D7BC-C301-457E-A086-4EA362346423.jpeg

DFD24DE7-56B0-47F0-A0B3-8B6E92BA639E.jpeg

83BBBE37-C289-497C-8FFF-05CB16108B2B.jpeg

319D5F74-7C50-427E-90BB-EC69B6D0D6DC.jpeg

09892FDC-9821-4C39-A41D-D187894379A1.jpeg

0B19C30C-F11E-410A-8056-22C20926ECBE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...