Mrvikan Skrevet 17. november 2018 Forfatter Del Skrevet 17. november 2018 (endret) @SiggenRRC ja det går så og si rett bak etter den bøyen! Med de hullene jeg har PR i dag så er det nok garantert lyddemper... Godstog er nesten snillt å kalle det Bilen får uten tvil mer/nok diesel, ryker latterlig mye mer ved pådrag . Så den er nok grei! Sitter dog å lurer på om den får nok luft inn via snorkelen? Lest litt ymse om at det kan være lurt å fjerne denne... EGT måler er bestilt å kommer strax, så sammen med større eksos å renset intercooler tror jeg dette blir bra. Obsobs... Så nå at jeg har buttet 10000visninger i tråden min Ikke ille det på 1 års tid... Kanskje det er noe i det fruen sier... "du sitter bare inne på bloggen din du" feirer den med en iskald øl! Skål..! Men, det er mye takket være dette forumet at jeg har kommet dit jeg er med bilen min! Evig takknemlig for all hjelp å alle positive tilbakemeldinger jeg har fått.. #VBF Endret 17. november 2018 av Mrvikan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Har du mye røyk kan det være at pumpa er justert i bakkant der hvor dieselrørene kommer ut. Det ender vanligvis med svartrøyk, gjerne med en diger svartrøykpoff når du starter motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) 31 minutter siden, lafterolf skrev: Har du mye røyk kan det være at pumpa er justert i bakkant der hvor dieselrørene kommer ut. Det ender vanligvis med svartrøyk, gjerne med en diger svartrøykpoff når du starter motoren. Spørs når røyken er der, om det er konstant er det for mye diesel, men kun ved pådrag, altså før turboen begynner å jobbe mener jeg personlig den er OK justert Har disse pumpene en vakuum-sak (i mangel av bedre ord) som gir mer diesel med økt vakuum / turbotrykk? Endret 17. november 2018 av SiggenRRC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 På toppen på pumpa har du en membran som justerer høyden på pådragspinnen når trykket øker. Helt overst er det et lite lokk. Vipp det opp og du finner en settmutter under. Justerer du pinnen nedover øker mengden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 17. november 2018 Forfatter Del Skrevet 17. november 2018 (endret) Alltid vært litt røyk under oppstart, å det ble ikke noe mer nå. Men under belastning ble det vesentlig forskjell! Skal prøve å filme det i morgen.. Noen formening om snorkelen "struper" tilførselen av luft? Nå er det ikke akkurat store inntaket fra før av, men 1meter med rør kan da umulig hjelpe? Kanskje bytte toppen filmen med inntaket fremover? Endret 17. november 2018 av Mrvikan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 21 minutter siden, Mrvikan skrev: Noen formening om snorkelen "struper" tilførselen av luft? Ja, helt udiskutabelt. Hvor stor effekt det har, avhenger av en lang rekke faktorer, men at det gir en restriktor-effekt på tilførsel-siden av motoren, er helt udiskutabelt. Om det kan måles, hvor mye det utgjør, hva som skjer mv er en helt annen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Struper luften?? Den halvmeteren med ekstra rør kan ikke ha mye og si.. Kjører du der du trenger snorkel uten snorkel har mer og si... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Det er helt elementært både innen luftbevegelse og væskebevegelse, at bend, gjennomføringer, overganger mv gir tap.Dette lar det seg helt fint regne på, om man ønsker det. Et 90 grader bend gir gjerne effekt som 10xrørdiameter i tap, fler tette 90grader bend øker effekten. Lufta bremses ikke bare av antall meter rør, men den " endringen av retning " man får i div bend og overganger, gir turbulens, som øker tapet Er røret dimensjonert godt nok, har det ingen betydning, eller rettere sagt, det er likevel god nok tilgang på luft. Om lufta er den begrensende faktor, da blir saken en helt annen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 (endret) Trykkfallet/strupingen kan enkelt måles, u-rør med vann og en linjal. Finnes også flere gode online kalkulatorer. Veldig røft beregnet, et 1meter langt 75mm pvc-rør uten noen bend med helt glatt innside som skal mate en 2,5 turbodiesel på tomgang vil ha et trykkfall på ca 0,05bar. Legg til to bend og effekten skjøter så dobles dette. For å gi et veldig enkelt bilde, 2,5liter per omdreining x 750rpm og vips-1,9kubikkmeter luft per minutt. Sånn for ordens skyld-sier ikke at snorkelen er skyld i røyken her, bare at effekten av snorkelen er målbar.i Endret 17. november 2018 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Da må en vel øke diameter på røret tilsvarende.. Har ikke fin regnet på det , men ikke sett det som et problem heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 3 minutter siden, county skrev: Da må en vel øke diameter på røret tilsvarende.. Har ikke fin regnet på det , men ikke sett det som et problem heller Jepp. Om ikke røret allerede ER grovt nok. Det vites ikke. Er problemet svartrøyk, så prøv å ta av koblinga mellom snorkel og luftfilterboksen. Lenge siden luftfilter ble byttet forresten ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 3 timer siden, lafterolf skrev: svartrøykpoff når du starter motoren. Det puffet med start er vel på alle TDI. Hva gjorde du når du rotet med boost pin? Hvis du ikke rørte skruen i bakkant av pumpa måtte du gjort noe annet som gjorde for stort utfall. Jeg fikk ikke mer røyk etter jeg holdt på med boost pin. Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 3 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev: Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. Joda, får motoren nok luft, så får den nok luft. . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Takk Joker.. Det var egentlig det jeg ville fram til med snorkel eller uten snorkel... Fløy rundt med et KN filter rett på turboen en stund.. Gikk fint det helt til jeg blåste igjennom ''nesten'' et gjørmehull i Modalen for noen år siden.. Det er det flateste KN filteret jeg har sett noensinne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 20 timer siden, Land Rover for alle penga skrev: Det puffet med start er vel på alle TDI. Hva gjorde du når du rotet med boost pin? Hvis du ikke rørte skruen i bakkant av pumpa måtte du gjort noe annet som gjorde for stort utfall. Jeg fikk ikke mer røyk etter jeg holdt på med boost pin. Hvis snorkel bremser mengden luft inn til motor, vil ikke det oppveies med at det blir så stort lufttrykk når du kjører i rundt 80 at det presser på? Hvis du har tuten riktig veien såklart. Gjorde ingenting annet enn å bytte fra orginal pin til boost pin! Skal visst ha en annen vinkel enn orginal.. Ingen skruer annet enn de 4 som holder lokket. Men, jeg satt inn en boost ring! Merker det veldig godt når turboen begynner å lade at det har skjedd noe der.. Skal kjøpe en turbotrykksmåler å sjekke hvilken trykk jeg har nå! Snorkelen min kan ikke settes feil vei, har sånn sopp! Skal ta den av i morgen å se om det er noe merkbar forskjell på kjøringen. @JokerS30 Luftfiltert ble byttet rett før ferien, så det er 4 måneder ish siden! Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot røyk, bare syntes overgangen ble litt voldsom.. Ser mange kjører med 3" rustfrie snorkler, må jo være en grunn for at folk betaler så mye ekstra for slikt gildet.. 6000kr var en pris jeg fant! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Turbotrykket er uforandret. Wastegate åpner når den skal upåvirket av påstillt dieselpumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 3 minutter siden, lafterolf skrev: Turbotrykket er uforandret. Wastegate åpner når den skal upåvirket av påstillt dieselpumpe. Aha.. Kjennes virkelig ut som trykket har økt!? Eller blir den sånn kun av å få mer diesel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Den får mer diesel tidligere og dermed mer trekkraft. Øker du turbotrykket øker du kraften over 2000omdr fordi ventilen åpner omtrent der. Kanskje enda tidligere siden den får mer diesel tidligere. Den bygger hurtigere opp trykket nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 har du noen flere bilder av skuffen du har laget bak, tenker litt på størrelse og innredningen..`? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 18. november 2018 Forfatter Del Skrevet 18. november 2018 Takk @lafterolf hvor mye kan jeg evt justere trykket opp på denne? Uten at det påvirker påliteligheten... Det har jeg dessverre ikke @jope, den er demontert å kassert! Må vike for seter.. Fjernet teppene å bygget det så stort jeg kunne for å romme mest mulig. Høyden ble så jeg kunne legge en stor plate oppå hjulkassene. bredden på skuffen ble litt amputert pga at jeg dro den helt ut mot døra å hengslen der, men da ble det til gjenngjeld laget en luke for lengre last på siden. Inv i skuffen delte jeg den inn så de tingene jeg hadde skulle ligge fast å ha egen plass. Tror jeg tok vare på veggen mellom bagasjerom å seter om du vil ha mål å bildet av den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Tror 1,2 nærmer seg maks. Jo høyere trykk jo mer futt på turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Det knekkes plater for å kunne montere seter på den riktige måten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 Olje + filter byttet i dag, godt å ha gjort! Så ble EGT’n montert så jeg kan ha kontroll på tempen. Ble provisorisk montering da jeg drømmer om raptor dash en gang i fremtiden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Siden jeg er en forvirra sjel har jeg montert tilbake den gamle fangeren... Så om noen er intr er den «nye» til salgs.. Jeg kappet så et stooooort hull i bilen!!! Satt dypt men nå er det gjort. Den største platen er knekt hos en blikkenslager, mens hjørnene ble knekt/slått til på ei skrustikke. Aluminium er morsomt å jobbe med. Får dessverre ikke sveiset delene sammen, men de blir limt å poppet, som resten av doningen. Virker veldig solid! Setene passer nå perfekt inn så nær orginalt som mulig å undersiden blir forsterket så de sitter godt fast. I morgen går jeg løs på neste side å da blir det klart for seter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Ser riktig så bra ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.