Gå til innhold

Olje i ECU-Harness.. Def.99-TD5


TD5Saltdal

Anbefalte innlegg

Joda, skulle "bare".... Skifte dører, fant litt her og der som også måtte sjekkes/fikses. Og i mellomtiden blir det mer og mer deler i garasjen, og mindre og mindre på bilen :D

 

Da jeg fjernet gulvet på passasjersiden, (joda må jo erstattes av skikkelig alu-dørkplate) stusset jeg over all den oljen som lå rundt omkring. Svaret fant jeg da jeg fjernet passasjersetet og fikk sett godt i ECU-rommet.. Ikke mye rust å se der, alt var godt sauset inn i et tynt lag av olje. Tok ut ECU boksen, og fant endel olje i kontaktpunkt. Har ikke blitt plaget, men var såpass mye at dette nok er et tidspørsmål, og siden dette er et fjell/nytte kjøretøy skal alt være tipp toppers. :huh:

 

Skal bestille ny wire harness, dvs den som er i motoren.. MEN, er det noen som har gjort noe lurt for å fjerne årsaken? 

Slik jeg forstår det så migrerer oljen inni ledningene. Og et skifte er ikke en fiks av problemet. Men tar bort symptomene noen år. Noen foreslår t.o.m. å ha en ekstra "loom", på langtur..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen starter sin vandring i dysekabelmatta under toppdekselet.

Bytt den også. Visstnok forbedret,men jeg pleide å legge en klædd elektrisk silicon i kontakten for å stoppe evt. olje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette problemet også og verkstedet mente jeg måttte bytte kabelmatte for dysene samt hele den som går til ECU'en. Og det var mange kroner det skulle koste....så jeg gjorde slik i stedet:

 

  • Koblet fra kabelmatte fra ECU og dysematte.
  • Åpnet hver kabel for seg og smeltet inn loddetinn for å tette mellom de enkelte ledningstråder - oppe ved toppen og nede ved ECU
  • Viklet selv-vulkaniserende tape (den gjennomsiktige typen) rundt hver ledning
  • Boret ett hull i kabel kobleren nede ved ECU slik at olje kan renne ut.
  • Renset kobleren med CRC
  • Byttet dysekabelmatte

Jeg kan nå se om det lekker olje igjennom den gjennomsiktige tapen.

 

Etter 3 års kjøring er det nå tørt og fint og ingen problemer, og det kostet bare en brøkdel av verkstedet skulle ha for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/20/2017 den 20.21, LRowner skrev:

 

Dette var jo genialt!
Var også inne på tanken å borre et lite hull i koblingshylsen. Ser samtidig at hele rommet er sauset inn med olje, så et eller annet sted lekker det ut uansett.

 

Har nå bestilt både pakning og matte, samt endel andre ting, jeg ikke visste jeg bare måtte ha :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvor mye arbeide er det å skifte kabelbunten mellom motor og ECU-en? Regner med at det tar noen timer og er rimelig trangt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! 

Vi brukte en liten time på å dra ut den gamle ledningen, OG vi dro med en vanlig tråd(sporetråd),etter harnessledningen..

Den ble liggende igjen som ledetråd,så at den nye ledningen blir tredd nøyaktig samme vei tilbake,for å komme innom riktige kontakter på veien fra ECU under passasjer setet,og til toppdekselet,der den kobles til dyse matten.

Litt mer enn en time,for å tre denne nye ledningen tilbake.. 

 

Når vi tok ut den gamle ledningen og sammenlignet m ny harness ledning ,så vi at en av kontaktene som var midt på gamleledningen var annerledes enn den vi skulle montere på,så her måtte vi skifte over kontakt fra gammel ledning til ny,for at den skulle passe til riktig han/hun kobling.. 

Deretter tok vi sort tape over alle kontaktene på den nye vil skulle tre inn igjen. Slik at kontaktene ikke ble skadet,når ledningen ble tredd tilbake igjen.

 

To kompiser, tre klokketimer, og fire bokser brus, gikk med på ettermiddagen, som gammel harness ledning ble tatt ut,og ny tredd inn..

Overflytting av den ene kontakten og taping for å beskytte under tre-tilbake-jobben, tok en del av tiden...

 

Ingen spesielle vanskelige svinger men den skal jo over og rundt,et par steder,så sporings tråden vi hadde dratt med,hjalp veldig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at prisen på kabelmatta var ganske høy (8 - 10 tusen?) men er ikke sikker. Mener at det var en av grunnene til at jeg reparerte den selv fremfor å bytte den. Verkstedet hevdet også at gearkassa måte løsnes/senkes for å kunne koble fra/til, men av kommentaren ovenfor så virker det som det ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...