Gå til innhold

Skiftet dieselpumpe P38


jacobm

Anbefalte innlegg

Har akkurat skiftet pumpe på motoren, tror jeg har funnet riktig hull for TDC (Top Dead Center), men aldri helt sikker.

Stilt timingen på pumpa, slik den skal være hvis det er riktig TDC jeg har funnet.

Nå får jeg diesel ut på dyse 2, men ingen av de andre.


Noen ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Aldri dra motoren mot dreierettningen, da hopper tannkjedet over ett eller flere hakk.

 

TDC hullet kan ha ett annet noen få cm før i omdreiningsrettningen (dette er litt rommere enn det rette hullet), når du har det rette hullet med rett pinne i så kan du rugge en eller to mm på veivakslingen, ikke mere.

Det er også ett merke på nedre skive på veivakselen, men dette er meget vanskelig å se og ikke minst om du ikke har rensket motoren for alt i framkant.

Da er det kammene på sylinder 1 som gir deg riktig slag. (med holderen på plass)

Du er sikker på at kilen på pumpe akslingen satt i? Ellers mister du timingen.

Pumpa kan vel også settes inn 180 grader feil om jeg ikke husker alt for galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kilen sitter i, men skal skru av toppdekselet og sett på holderen for å være sikker på at jeg har funnet TDC.

Leste på et eller annet forum at man kan se det gjennom oljepåfyllinga, og når jeg får pinnen på plass stemmer stillingen på kammen sånn ca riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med dekselet, du ser for dårlig gjennom oljehullet. Samt at du får satt på holderen så du er sikker.

Det er ikke luft i pumpa? Kjør diesel føde pumpa med å laske over pumpe releet. Da vil du se at det kommer diesel gjennom den transparente slangen. Og kan lufte med koblinga inn til pumpa.

Annen mulig feilkilde er veivaksel føleren, om den ikke gir signal vil du ikke få innsprøytning. Om den har vært ute må den settes på plass med ett spesielt verktøy, ellers går den enten sund eller sitter slik at du ikke får signaler til pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...