Gå til innhold

external roll cage / utvendig rullebur


Lyng

Anbefalte innlegg

vi bygde ett i godkjent rør, dvs 48,3 x 2,6 i sømløse rør til en defender 90.. bygd på plassen og bøyd med en egnet bøyemaskin så fikk vi det ganske bra til. det var innvendig bur bak og utvendig foran.. dvs varebilvegg baki og lysbøyle bak.. skal bygge ett til, til en plokkopp 90.. 

IMG_0015.JPG

IMG_0020.JPG

IMG_0021.JPG

IMG_0093.JPG

IMG_0096.JPG

IMG_0097.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje huske å skrive godkjent i henhold til FIA/NBF-regler, og ikke i henhold til SVV ?

Varebilveggen, dvs veltebøyle blir nok godkjent hos SVV og tollvesenet når dere er ferdige, men det utvendige takstastivet/lastestativer vil de nok ikke godkjenne som veltebur.

 

Litt rart, når jeg ville godkjenne mitt, så henviste de til at det vanskeliggjorde redning om buret blir deformert. Men om et bur som er bygd etter reglene blir deformert etter en kollisjon og vanskeliggjør redningen, hva om det da ikke er bur ? Da vil det kanskje ikke være noe å redde ?

 

I svaret på min søknad om ombygging står det:

bur.png

 

Bøylen ble bygd, men den ble ikke skrevet inn i vognkortet. Jeg kommer til å lage et "lastestativ" som festes i bøylen på lasteplanet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til tullball. Burde forby Volvo XC90 da, fordi den er blant de mest trafikksikre kjøretøyene. Etter samme logikk burde også kollisjonsputer forbys. At det vanskeliggjør redning er også tull. Heller tvert om... Jeep Wrangler kommer med bur inne i bilen fra fabrikk.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søkte fikk jeg til svar at jeg måtte vedlegge dokumentasjon på innvendig sikkerhet. 

 

Jeg tolket det slik at utvendig er greit, innvendig må det dokumentasjon til, forståelig nok, for det ville vært dumt om passasjer skallet i røret og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det ikke å bruke henvisning til originalt veltebur som levert originalt fra Land Rover?

Det ble levert originalt på alle Defender 110 solgt i USA, nettopp for å bedre sikkerheten! De ble ikke godkjent der uten.

 

 

 

NAS110.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt oppegående produsenter har klart å lage biler som tåler en rundvelt i noen tiår. Som ikke trenger metallsløyd. Og som generelt oppnår noen stjerner i tester med krasj herfra og derfra :) Jeg venter på ny Defender, venter og venter. Tror egentlig ikke den kommer, produsenten har jo hatt god tid på seg....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 19.10.2017 den 16.56, truls skrev:

vi bygde ett i godkjent rør, dvs 48,3 x 2,6 i sømløse rør til en defender 90.. bygd på plassen og bøyd med en egnet bøyemaskin så fikk vi det ganske bra til. det var innvendig bur bak og utvendig foran.. dvs varebilvegg baki og lysbøyle bak.. skal bygge ett til, til en plokkopp 90.. 

IMG_0015.JPG

IMG_0020.JPG

IMG_0021.JPG

IMG_0093.JPG

IMG_0096.JPG

IMG_0097.JPG

Ser veldig bra ut! Hvor bor du? Moseidmoen?. Om det er greit vil jeg gjerne komme på besøk en dag for litt inspeksjon.... holder til på Evje.. oppe på heia mot Arendal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke innerburet forbundet med ytterburet? Har alltid trodd disse skulle bindes sammen med plater mot tak og bolter gjennom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...