Gå til innhold

Randonee utstyr til student. Tips og kjøp


telindnor

Anbefalte innlegg

Sønnen er folkehøgskole-student i Surnadal. Han ønsker seg Randonee utstyr. Vet det er noen turfolk her så prøver et skikkelig "langskudd". Han er 177 høy og ønsket er ski med rundt 100mm på midten. Vi vet lite ellers om hva vi bør se etter. Antagelig ski som er omtrent som høyden hans. Sko er sikkert lurt å kjøpe ubrukt for så å gå dem til. Men skia er ikke fullt så viktige...tror vi da. 

Noen som tilfeldigvis har noe for salg eller kan tipse om hvor man finner et veldig godt tilbud for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JokerS30 skrev:

PS-  gutta på TERRENGSYKKEL.no kan veldig mye om ski, og er LITT mindre nerder, så det fortsatt nesten går an forstå hva de snakker om for en vanlig mann...

 

He-he, høres ut som et greit sted å spørre seg for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har randonee-utstyr, men ikke til salgs. Ski trenger ikke nødvendigvis være spesielle, kan bruke alpinski også. Har selv ett sett veldig lette alpinski med telemarkbinding. Og ett sett twintip alpinski med telemarkbinding, fordi det er så spesielt å kjøre telemark baklengs.

 

Randonee, sats på gode bindinger. Det er mitt tips. Kjøpte mitt utstyr brukt, også støvlene. Fungerer greit det også. Men kunne tenkt meg enda stivere bindinger.

 

Lykke til. Både med utstyr og skule. Surnadal, da blir det nok turer i Trollheimen. De tar nok turene i vest, æ e som oftest i øst. Han kommer til å oppleve masse flott natur.

 

hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elvehundre skrev:

Har randonee-utstyr, men ikke til salgs. Ski trenger ikke nødvendigvis være spesielle, kan bruke alpinski også. Har selv ett sett veldig lette alpinski med telemarkbinding. Og ett sett twintip alpinski med telemarkbinding, fordi det er så spesielt å kjøre telemark baklengs.

 

Randonee, sats på gode bindinger. Det er mitt tips. Kjøpte mitt utstyr brukt, også støvlene. Fungerer greit det også. Men kunne tenkt meg enda stivere bindinger.

 

Lykke til. Både med utstyr og skule. Surnadal, da blir det nok turer i Trollheimen. De tar nok turene i vest, æ e som oftest i øst. Han kommer til å oppleve masse flott natur.

 

hilsen

Henry Arnfinn

 

Takk for tips. 

Han er veldig fornøyd så langt. Surnadal er fint, og så har de jo hatt så fantastisk høst. 

Jeg går og kjører også på Telemarkutstyr. Har noen fine, lette Tua ski og lave Scarpa T3 som jeg har gått drøye turer med. Men det er vist ikke slik det skal være lenger. Mer spesialisert, bredere, stivere, mer innsving, høyere, slik lyder dagens "tekst" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynastar Cham 97 eller Mythic 97. Utrolig morsomme ski, både i bakke og løst. Like kjappe og enkle å svinge i preppa bakke, som Dobermann carvingskiene mine. Sjukt gøy! Mythic er en del lettere.

 

Noen av de uavhengige butikkene har utsalg av fjorårets modeller nå, til latterlige priser. Kanskje også varp hos enkelte kjedebutikker. En kompis fikk Cham 97 til 2.500 hos Sportslageret denne uken(!).

 

Ligger noen her, men burde kunne finnes billigere:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92647381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine Atomic AS trickski fra slutten av 70-tallet. I allefall den ene. Det var Twin tip.

 

Har i grunnen flere sett telemark ski, i forskjellige utforminger. Og forskjellige støvler. Kjørte bare lær, men kjøpte plast i 2002 eller 2003. Det råeste er lærstøvel og lange rette ski, stilig å se folk kjøre på slikt. Jo, har et sett slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at med dagens "rocker" så er netto skilengde betydelig kortere enn totallengden og du kan gå opp en del på lengden.

 

Utenfor løypa vil du gjerne ha litt å flyte på. Jeg har ikke Randonee utstyr (enda), men gode kombinert løsnø/bakkeski og kjører på 184 i lengde selv om jeg er 178 høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kulien skrev:

Husk også at med dagens "rocker" så er netto skilengde betydelig kortere enn totallengden og du kan gå opp en del på lengden.

 

Utenfor løypa vil du gjerne ha litt å flyte på. Jeg har ikke Randonee utstyr (enda), men gode kombinert løsnø/bakkeski og kjører på 184 i lengde selv om jeg er 178 høy. 

 

Godt poeng. Vi har lurt litt på dette med lengde.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du taper, Kjartan? (Altså bred tupp nedover skien, for å gjøre radien på en lengre ski mindre. Gjør en lengre ski mer lettsvingt på skjæret.)

:huh: 

 

Rocker er profilen, som leder skien opp i løssnø.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LANDreas skrev:

Mener du taper, Kjartan? (Altså bred tupp nedover skien, for å gjøre radien på en lengre ski mindre. Gjør en lengre ski mer lettsvingt på skjæret.)

:huh: 

 

Rocker er profilen, som leder skien opp i løssnø.

 

Trodde en stund at vi bare lurte på lengde. Nå lurer vi på "rocker" og "taper" også. Søren og, vi som bare skulle ha et par ski... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 17.20, LANDreas skrev:

Mener du taper, Kjartan? (Altså bred tupp nedover skien, for å gjøre radien på en lengre ski mindre. Gjør en lengre ski mer lettsvingt på skjæret.)

:huh: 

 

Rocker er profilen, som leder skien opp i løssnø.

Sikkert... siden DU sier det. ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det, mine herrer, at ski som ikke rocker og har fancy taper ikke funker som brukbare ski i det hele tatt det da. Eller blir forskjellen som å kjøre en ny Range Rover med høy komfort, sperrer overalt og fancy elektronika VS seriebil hvor du bare må være god....selv? ehhh, jeg er jo mest fan av sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt fungerer det. Same shit, new wrapping. Enkelte ganger lurer jeg på hva vi gjorde før vi visste om alt som var bedre. 

 

Jeg kjører løssnø med et par lange, grove storslalåmski. Harde som betong, og kun for " ekspert level  ifølge ekspertene. Vel -jeg merker de er beinharde å bøye ned, og koser meg dermed med etpar pølser ekstra, før jeg setter utfor.  Ikke er jeg ekspert heller, så jeg koser meg med det jeg har, og jobber heller med fysikk, kondisjon og teknikk før jeg skylder på utstyret. Fler gode venner av meg stiller med 10 ganger bedre utstyr, men er så dårlig trent at de sitter på afterski før jeg er blitt skikkelig varm i trøya 
( og jeg er ikke spesielt godt trent, men jeg har veldig mye styrke, som hjelper bra i alpine øvelser. Noen ganger er det fordelaktig å være bygd som en liten bulldoser krysset med et middels solid pengeskap....)

Spøk til side, føreren har forsatt mest å si, ikke utstyret. Noen må ha det hippeste hippe for å i det hele tatt kunne VISE seg på afterski, andre er mer opptatt av å kjøre, og mindre opptatt av utstyret.
Leverandørene og utsalgene er selvsagt veldig flinke til å fortelle at uten akkurat den ulltrøya HER; kan du bare gi helt beng i å forsøke deg i bakken, for det kommer ikke til å funke....... i de hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne handler det om hvor moro man kan få det. (Og selvfølgelig kan det også være gøy med noe nytt, jfr. alt stæsjet vi handler til bilene våre.) De nyere skiene er faktisk helt annerledes å kjøre på enn de gamle, på en positiv måte. Innen både ski og sykkel mener jeg det er skjedd mye bra de siste årene, der produktene er mer tilpasset bruken og brukeren.

 

Da jeg fornyet gammelt ræl innen både ski og sykkel for noen år siden, så ble faktisk livet mye morsommere. Det gjør også at jeg beveger meg litt oftere enn før, og det er ikke nødvendigvis så dumt for en kontorist i slutten av 40-åra. For meg er det altså ikke nødvendig å tviholde på det gamle for enhver pris, når mye av det nye gjør at jeg kan det enda morsommere når jeg leker. Jeg tviholder heller på kona og D3'n.

 

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LANDreas skrev:

I mine øyne handler det om hvor moro man kan få det. (Og selvfølgelig kan det også være gøy med noe nytt, jfr. alt stæsjet vi handler til bilene våre.) De nyere skiene er faktisk helt annerledes å kjøre på enn de gamle, på en positiv måte. Innen både ski og sykkel mener jeg det er skjedd mye bra de siste årene, der produktene er mer tilpasset bruken og brukeren.

 

Da jeg fornyet gammelt ræl innen både ski og sykkel for noen år siden, så ble faktisk livet mye morsommere. Det gjør også at jeg beveger meg litt oftere enn før, og det er ikke nødvendigvis så dumt for en kontorist i slutten av 40-åra. For meg er det altså ikke nødvendig å tviholde på det gamle for enhver pris, når mye av det nye gjør at jeg kan det enda morsommere når jeg leker. Jeg tviholder heller på kona og D3'n.

 

:)

 

Stemmer det, du solgte jo seriebilen også du......Moahhhaaha :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LANDreas skrev:

Det gjør også at jeg beveger meg litt oftere enn før, og det er ikke nødvendigvis så dumt for en kontorist i slutten av 40-åra. 

Veldig godt påeng, som ikke skal undervurderes !

 

Likevel påstår jeg at det er mye hysteri ute å går. Hvor mye en halv eller helfeit kontorist EGENTLIG sparer på birken ved å velge en setepost som veier 120gram mindre, er jeg litt usikker på. Skia kan være gullegode selv om de er 3-4 år gamle, selv om man ikke får nyte godt av årets striper, farger og YAY faktorer....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi helt enige, Espen. Men da jeg byttet ski sist, så var de gamle 10 år. Og ett lysår etter, teknologisk sett. Ekstrem forskjell.

 

Gram-geeks er det mange av, og vektskrekken driver mange til spesialistforretningene og holder liv i dem, det er helt riktig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ting skal være så forbasket lett, særlig ikke hvis man er ute etter å få trening.

 

Likevel, som jeg var inne på, er det ofte større glede med en 29er på 11,5 kilo, som virker, fremfor et 14,2-kilos klenodium med 26-tommers hjul og haltende gir. Avhengig av bruken, selvsagt. Men jeg tror mange kunne fått deilige aha-opplevelser, dersom de hadde oppgradert litt innimellom. Brukte ting finnes (ikke minst takket være moteløvene), og gammelt kan også gjenbrukes/selges, så det trenger ikke bli så dyrt. Ofte er akkurat «verktøyet» avgjørende for om man trener/leker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de første alpinskia og støvlene, skrudd fast på veggen på høtta.

 

Støvlepar nr 2 kan jeg bruke på vintage-dager, alpinski nr 2 solgte æ. Ski nr 3 bruker æ, Look N17 binding, ski nr 4 er de første twintip. Kan bruke den ene, den andre brakk. Og så tipper vi over til 80-årene.

 

Vet ikke hvor mange sett med støvler eller hvor mange par ski æ har nå. Låner villig ut.

 

For 6 år siden kjøpte æ nye twintip, de er 184 lange og æ e 180.

 

Sykler, har ca 20. Den eldste fra 1934. Arvet. Alle sykler fungerer og kan brukes. Mange artige sykkelturer med venner på Gråtassmuseet.

 

Er enig at gram-hysteriet holder liv i sportsforretninger. Men mange i Norge har god råd og litt forurensing må folk få bruke pengan sine på. For all produksjon koster forurensning.

 

Gjenbruk er også viktig.

 

Her om dagen bygde æ ny vintersykkel. Av en eldre Metro-ramme, en dempegaffel tilpasset stemmet, 21 gir og piggdekk. Dekka kosta sikkert 1000 kr, men er brukt i minst 10 sesonger. Kjempekvalitet. Piggene er utrolig bra, enda.

 

Hvorfor ny vintersykkel? Jo, det kom en og kjøpte min forrige. En gammel DBS Kilimanjaro stålrammesykkel. Hvorfor ville han ha den? Joda, for kanskje 12-15 år siden kjøpte han maken sykkel hos mæ.  Brukt. Og satte på piggdekk, og var veldig fornøyd. "Karbonramme" pleide han si. Så ble den gamle sykkelen påkjørt i et kryss sist vinter, av en bilist som ikke overholdt vikeplikt. Ja, med eier oppå. Eier er en forsiktig fyr, bryter aldri en lov eller regel. Sykkelen ble reparert, men mannen ble ikke fornæyd. Derfor kom han og spurte om ikke æ kunne skaffe en "ny" eldre Kilimanjaro, for den var så bra. Og heldigvis hadde æ en, min vintersykkel. Dermed måtte æ bygge meg en ny.

 

Elsker aktivitet, også andres aktivitet. Hadde ekstrajobb i sportsforretning i mange år.

 

Mitt første snøbrett henger også på veggen på høtta. Men det bruker æ enda. Når æ har lånt bort alle de andre.

 

Har gitt bort masse, spesielt snøbrettutstyr, til ungdommer som ikke hadde det greit økonomisk hjemme.

 

Go hælg

hilsen 

Henry Arnfinn som nå spiller mange "nye" vinylplater etter besøk på platemesse i dag

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at junior og klassen hans på friluftslinja skal til Kårvatn på tur/befaring? Der har de en av landets flotteste spesialbutikker på fjell- og skiutstyr, ved foten av Trollheimen!

https://fjellutstyr.no/

Men prisene er deretter også... Det hender imidlertid de kjører tilbud på skipakker m. tilbehør. Kvalitet i allefall!B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...