Gå til innhold

LED parklys, bremselys og blinklys! 2011 Defender


Espenfer

Anbefalte innlegg

Hei, dette er sikkert en bagatell og et skikkelig nybegynnerspørsmål, meeeen...

 

Har byttet til LED blinklys, bremselys og parklys. Dette skulle være plug and play, med trykk på skulle! Koblet alt, enkel sak. Fulgte bruksanvisningen, og koblet til med et nytt medfølgende reelle. Kjente på det gamle reellet med fingrene og byttet det reelleet som klikket når blinklyset stod på. Det hjalp ingenting, men jeg klarte plutselig ikke å skru av bilen. Skrudde av tenningen, og tok ut nøkkelen. Men motoren fortsetter å gå? Tok ut reelleet, bilen stoppet. Satt inn det gamle reelleet, og bilen oppfører seg normalt igjen. Med unntak av at blinklysene blunker som et disko i de glade 80-årene - noe de forøvrig også gjør når det nye reelleet sitter i.

 

Nå på toppen av alt, har parklyset på førersiden sluttet å virke. Har forsøkt å bytte venstre og høyre LED lampe, og lampene virker begge på passasjersiden - ingen av de virker på førersiden...

 

Noen som har en anelse om hva dette kan være?

 

På forhånd takk for hjelp!

 

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, gautes skrev:

Sjekk sikring.

Bytt tilbake til "normalen" igjen og bytt en og en del inntil feilen(e) oppstår.

 

Forsøkte å sjekke noen sikringer, men ble ikke noe klokere. Er den forskjellige sikringer på høyre og venstre parklys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at du har trekt ut feil rele. Jeg også fulgte bruksanvisningen nøye helt til jeg skulle skifte releet. Da stemte ikke bildeforklaringen på bruksanvisningen med det jeg så i bilen. Jeg stoppet installasjonen, gikk inn og googlet litt på nettet om dette. Tok ikke lang tid før jeg fant ut at blinklysreleet på min defender 2006 ikke var der nede sammens med dem andre releene men under instrumentpaneleet, Måtte av med rattdekslene for å finne det. Da virket det. Eneste som ikke virker er blinklyset til venstre på tilhengere, campingvogner osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Rattatta74 skrev:

Det virker som at du har trekt ut feil rele. Jeg også fulgte bruksanvisningen nøye helt til jeg skulle skifte releet. Da stemte ikke bildeforklaringen på bruksanvisningen med det jeg så i bilen. Jeg stoppet installasjonen, gikk inn og googlet litt på nettet om dette. Tok ikke lang tid før jeg fant ut at blinklysreleet på min defender 2006 ikke var der nede sammens med dem andre releene men under instrumentpaneleet, Måtte av med rattdekslene for å finne det. Da virket det. Eneste som ikke virker er blinklyset til venstre på tilhengere, campingvogner osv.. 

Akkurat, der ser du:D Er det mye jobb å fjerne disse dekslene for å komme til relleet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid helt enkelt å kjenne hvilket relé som faktisk klikker. Det gir litt gjenklang i de som sitter ved siden av hverandre. Det er forskjell på plasseringen i 06 og 07+. 06 og tidligere sitter som rattatta sier bak speedo. Du har vel en puma så det sitter i sikringsboksen under rattet. Det er nr 1 fra høyre i øverste rekke. Den det står WEHRLE på på bildet. Kjenn nøye på releene med nødblink på en gang til. 

 

 

IMG_0869.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bytte til LED, eller av en eller annen grunn har det dukket opp et problem. Jordingsfeil, tror jeg. Sikringen til venstre (førersiden) parklys, hvit liten lampe foran og rød baklampe (samt instrumentlys!?!?) ryker med en gang jeg setter på tenningen. Det lyser ett millisekund i lampen foran, før sikringen tar kvelden. Jeg har testet begge lampene, både tatt av en av de og begge, samt renset tilhengerkontakten til ingen nytte. 

Hva annet kan det være? Ledningsbrudd, evnt hvor? Hjeeeelp:blink:

Endret av Espenfer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordfeil gir ingen kortslutning.

Uttrykket brukes om mangel på jording.

En kortslutning gir sikringsfeil.

Har du sjekket skiltlyset? Mener å huske det er koblet på venstre parklyskurs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, gautes skrev:

Jordfeil gir ingen kortslutning.

Uttrykket brukes om mangel på jording.

En kortslutning gir sikringsfeil.

Har du sjekket skiltlyset? Mener å huske det er koblet på venstre parklyskurs.

 

 

Ikke sjekket skiltlyset, skal sjekke etterpå! Takk for tipset:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen, 

 

for 2 uker iden så opplevde jeg det samme, da jeg skulle parkere bilen. Den ville ikke stoppe, før på ørtende forsøk. Morsomt å stå med nøkkel i hånda, og motor som går. Jeg befant meg i Polen, og tok bilen til et firma som heter Land Klimat, hvor de fant ut at det var lysreguleringen som skapte problemer. 

 

Bilen er en td5 defender 110, om det er av betydning.

 

edit: lysregulering som stiller lyset opp og ned for å avklare.

Endret av Hallingdol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, lafterolf skrev:

Når sikringen går tvert tyder det på kortslutning, dvs at plussledning ligger mot jord. 

Noen steder du har dratt i ledninger slik at noe er skjedd?

Nja, føler ikke at jeg har brukt (for) mye kraft, men noe har åpenbart skjedd. Jeg kjenner at skiltlyset er litt løst, så hvis det går på samme sikring så kan det kanskje være en kortslutning der!?! Hvis er jeg redd jeg må kaste inn håndkle og søke profesjonell hjelp:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...