Gå til innhold

range rover L322 hva bør jeg passe på,,


sondre82

Anbefalte innlegg

Tja, km.stand og vedlikehold har jo mye å si for tilstand selvfølgelig. 

Men gjengangere er automatkasse, det meste ifb med luftfjæringen, Webasto, forstilling, div elektronikk. 

Men det er en bil det er lett å bli glad i, og den er faktisk ganske enkel å skru på. Anbefaler innkjøp av diagnoseutstyr. Har hatt L322 og P38 og L322 er nok en bedre bil. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns L322 er en veldig pen bil og kunne tenkt meg en selv. Problemet for min del er den girkassen som raser. Den raser ikke bare pga manglende vedlikehold den bare raser helt ut i det blå og gjerne like etter en overhaling også. Den er ikke dimmensionert for bilen enkelt og greit. BMW X5 med samme kasse raser også omtrent med like høy frekvens. Hadde gjort som Ketildisco sier og gått for en nyere modell med ny kasse for å slippe dette.

 

Man kan leve med mange skavanker og problemer, men et girkasseras gir 100 % driftsstans og om man ikke kan ta jobben selv med å bytte kasse betyr det gjerne 40000kr ++ i kostnad. Jeg er normalt ikke så bekymret for å skru, men når man vet at kassen med høy sannsynlighet raser uten forvarsel og at det normalt skjer på det mest uheldige tidspunkt så melder jeg pass for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kjetil97dse skrev:

Det du må passe på er at du kan si du har eller har hatt en L322. Det er det viktigste.

 

Har ikke hatt det, men har gjort min research på det og fulgt med litt på finn i annonser. Jeg synst bare ikke det er nødvendig å feie det under teppet når det helt tydelig er et stort problem når folk spør om hva de skal se etter ved kjøp. Gjorde mye research når jeg kjøpte en BMW X5 for noen år siden og denne har samme M57 motor og GM kasse som det er problemer med på L322. Har også bekjente som har fått merke på lommeboka hva det koster med automat ras (riktignok på x5). Både L322 og X5 har jo samme problem og nesten samtlige har måttet bytte kasse til nå. Enkelte har havarert for andre gang også selv med forsterket kasse. Jeg kjøpte da nyere utgave med M57 og kasse fra ZF som SmithCorona nevner. Mye bedre kasse med langt lavere feilprosent. 

 

Jeg tok for morro skyld et søk på finn fra 01 til 05 (tok med en 06 også siden den har GM kassa i følge VIN) og da er man oppe i nesten 50% som har byttet kasse og skrevet det i annonsen. De andre er "betydelig påkostet" eller enkle annonser i fra bilselgere som ikke nevner slikt, men det skulle ikke forundre meg om de også har fått overhalt/ny kasse. Man kan vel ikke akkurat si at det ikke er et problem? 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103046155 - bytta kasse 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104554990 - bytta kasse - noen tusen km senere bytta converter

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104929591 - bytta kasse 80k kost 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79230473 - bytta kasse 50k kost 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87139143 - bytta kasse  (-06 modell) 

 

L322ser veldig bra ut og har etter det jeg har fått med meg langt færre barnesykdommer enn P38. M57 motoren har jeg hatt gleden av å kjøre i to år og det er en fantastisk motor. Jeg hadde en litt nyere utgave med ZF kasse, men den hadde et nydelig moment og jeg har ikke kjørt noen bil som drar henger så bra som den gjorde. Som nevnt over kunne jeg tenkt meg en selv, men da bensiner eller -06 og nyere for å slippe den bekymringen med kassa. Jeg har nok brukt altfor mye på en gammel P38 til at jeg kan bytte helt enda :) 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter rust innvendig i fremkant av bakskjermer, sliten kompressor.

 

Jeg gikk på engelske forum for å sjekke kjøpsråd og tips. "Full Fat" er bra.

 

Min bil har også overhalt girkasse, men som de fleste andre fikk jeg god forvarsel og sendte den til 4land i Polen for utbedring til omtrent halvparten av summer nevnt høyere opp. Kommer sikkert til å skje igjen, kanskje om tre til fire til fem år, hvem vet? Det er bare et spørsmål om hva en er villig til å ta som periodisk vedlikehold. :D

 

Forske med hodet, velge med hjertet, det er min metodikk. Hadde nok ikke hatt gammal Defender heller om det ikke var sånn. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med minim. Gjorde samme da jeg vurderte TD6, og fant at  de aller fleste annonserte dieselbiler med TD6 / GM hadde måttet overhale kasse når de hadde passert 150-200 km. Så blir spørsmålet hvor rimelig man kan få bilen, og hvor lenge f.eks. en nyoverhalt kasse kan ventes å vare. Man skal vel være uheldig om den ikke holder noen år, selv om det finnes unntak? Det er fantastiske biler til en veldig god pris nå.

 

Alle TD6, også 2006, hadde GM kasse. I 2006 skiftet bensinmotorene fra BMW til Jaguar (4,4 og 4,2 kompressor), og girkassene ble fornyet fra 5 til 6-trinns, stadig fra ZF, samt at fordelingsgirkassa ble skiftet til en type fra Magna Steyr. Oppgradering av diesel kom året etter, i 2007, med TDV8 og samme 6-trinns kasse og fordelingskasse. Samme år kom Terrain Response-systemet på både diesel og bensin. Jeg har en 2006 med 4,4 Jaguar V8 og 6-trinns ZF. Disse ble det importert bare noen få av til Norge. Synes uansett at TD6 er en flott bil som går til veldig gode priser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse til side. Finn en bil som er brukt jevnlig. Biler som har stått får mye rare feil. Ikke vær redd for kilometer, verre med bil som har stått i månedsvis ned for høy pris. 

 

Jeg er på min andre L322. Jeg har elsket dem begge. Om du er i Oslo er du velkommen til å svinge innom og teste min selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en meget bra L322 og planla å selge den for en månded siden (ville ha nyere modell), men fant ut at senere modeller på markedet nå med 5 seter, koster 400 000+ og da snakker vi ikke om feilfrie eksemplar som min! Jeg droppet derfor å selge den, føler at jeg fortsatt har en dyr, flott bil!  Jeg kan fortelle  mye om hva du må passe på, ja det er mye, men med min (kostbare) bruk av merkeverksted siste 8 år er min meget bra, så det er mulig. Men har ikke tid til å skrive mer, eller til samtale, før torsdag tidligst.

 

Geir Jensen

RR L322 2003  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...