Gå til innhold

Forskjell på Tåkelys / driving lights og arbeidslys ?


JokerS30

Anbefalte innlegg

Hva kjennetegner egentlig et tåkelys ?

Jeg skal bytte ut et sett  HELLA FF 75  tåpelys, som sist var vanntette for omtrent 10 år siden. 
Jeg ønsker selvsagt moderne, strømbesparende LED lamper. Men - hva kjennetegner egentlig et tåkelys ?
Alle omtaler jo lampene sine som "driving lights " uten å gå nærmere inn på lysbilde og spredning, som vel er hele forskjellen, iaf sånn jeg ser det...

 

Har fått forslag om DISSE som sikkert er greie nok de, men jeg liker ha fler alternaitiver å velge mellom egentlig, og det er aldri feil med merkevare heller, om ikke prisen går HELT av skaftet.....

Så, er det noen som kan oppklare litt ? 

 

 

DSC_1485.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys skal sitte lavt og lyse "under" tåka.  Dvs. at de skal ha skarp avgrensning oppover og minimalt med strølys.  DRL er et markeringslys og skal således spre lyset i alle retninger.  At man kan bruke tåkelys som kjørelys vil ikke si at man kan bruke drl. som tåkelys.  Ikke er de lovlige å bruke sammen ned nærlys heller.  Men alt dette er ting du helt sikkert vet.

 

Generelt vil jeg si at tåkelys er helt unødvendig.  Noen trives med den gode spredningen men med den rekkevidden disse har er de kun brukbare i 20km/t og lavere hastighet.  I høyere hastighet lurer de sjåføren til å feste blikket nær bilen i stedet for å se langt frem og dermed oppdage farer senere.  Men det visste du sikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i alt du skriver, men det meste. 
Tåpelys har sin misjon, sammen med fjærnlys på dårlige bygdeveier. De lyser godt ut på sidene i bilen, ikke for ingening de kalles "grøftelys " også. På taliban1 har jeg av alle ting ekstralys med H4 reflektor, med fjern og nær. og egen bryter. Når bilen står på NÆRLYS kan de IKKE aktiveres, men når bilen står på LANGLYS / fjernlys, kan jeg velge mellom FJERN og NÆR på ekstralysa med eget brytertablå. Fiffig konstruksjon - jeg visste ikke at sånt fantes engang..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med begge, tåPelys lyser godt ut på sidene, men vil få deg til å fokusere for nærme bilen. Kun fornuftig i ekstremt lave hastigheter. Men fy fillern så kult det ser ut (ref.bmw-mafiaen i området) På våte veier vil slike som bruker de som skli-lys blende møtende kjøretøy.

På min siste erhvervelse var det montert arbeidslys/drl i fangeren fra før, og naboen slutter ikke med truslene om å komme på besøk med avbiter'n.

 

The best of both worlds? Tåke-kjøre-og svinglys i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg henter denne igen, da HELLA FF75 lampene ble offer for PKK kontrollen.

PIAA har DISSE men de er gule, og veldig dyre. Fins også i hvite, men ikke merkbart billigere.

BAJA Designs har noen, men de er ikke plagsomt mye billigere egentlig, og veldig små i størrelsen....

 

Andre forslag jeg bør vurdere ? At tåkelys er like nyttig som de store hjula mine, de ekstreme skjermbredderne og ikke minst soliditeten Taliban-raceren tilfører, kan vi la ligge nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...