Jump to content
LRforum
Brage

Tiden er inne for Fluid Film

Recommended Posts

Ja nå er det like før veisaltet kommer, ergo er det siste mulighet til å legge på Rustbeskyttelsen før vinteren kommer;).

 

 - Er nokså sikker på at det absolutt beste produktet som er å få til dette er Fluid film. Kan bestilles i Kit hjem til deg fra Rettedal bilkontroll, eller så selges det hos Håkensen Maskin på skedsmokorset.

 

 - Vil du gå grundig til verks, så fjerner du det ser av rust og flakende gammel lakk. Børste og stålskrape ( og meisel ) er ofte det som må til for å fjerne ekspanderende rustflak.

Når overflaten er ren er min erfaring at  (  lett tilgjengelige  ) owatrol , owatrol CIP og Arcanol  + sort silkematt benga iblandet 20% arcanol. Gir deg en fin og ren ramme som holder i årevis.  

 

 - Når du har gjort dette med rammen og der du ellers ønsker, så legger du på rikelig med Fluid film. også inne i rammen, i alle tilgjengelige hulrom( på dører kan du til eksempel plukke ut dørlysene under og gå inn der med sprøyte munnstykket ) 

Pass på å gå inn i kanaler og innefor innerskjermer ( for RRp38, løfte på plastdekslene som utgjør dørterskel for å  komme til i kanalene   ) .

 

- Hvorfor Fluid film, vel kjøper du ett slikt  - gjør det selv kit - så får du med trykksprøyte og de munnstykkende du trenger. Det du trenger utenom er tilgang på trykkluft.

Det er utrolig lett å jobbe med, og du kan skylle utstyret i varm vann etterpå for rengjøring - Tar ikke livet av deg eller det eventuelle håret ditt, eller griser ned utstyr og garasje.

 

Poenget er å få det på nå, så det tørker / trekker noe inn. Så det IKKE binder seg for mye til veisaltet som kommer senere i år.

 

Dette har jeg prøvd, kan garantere at overnevnte kombinasjoner fungerer og er enkelt å greit å jobbe med. ( utenom selve prosessen med å fjerne rust, det er ett helv... uansett prosess:( ) 

 

Mvh Brage

Edited by Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ingen tvil om at dette er goodshit, men jeg gruer meg litt skikkelig til å gå igang med det selv.... ser for meg søl og gris overalt egentlig.... planen var vel å kjøre bilene på en rampe av paller utendørs og gå igang med morroa, får se om det blir tid til det, eller om jeg bare må sette det bort......

 

At FF er goodshit er heve over enhver tvil egentlig.... hovedutfordringen er vel å få det på bilen, på passende steder.... erfarne har gjerne noen trics i ermet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg hadde på i sommer som en test så var det veldig lite gris med det. Selv på steder jeg sprayet på VELDIG mye så var det ingen drypping i garasjen. Jeg sprayet på alt og kjørte bilen ut så den skulle få "dryppe av seg", men kunne ikke se noe særlig i grusen etterpå igrunnen. Virker for at denne seige guffa holder seg ganske bra på. Når jeg skal behandle denne gangen skal jeg legge ut litt plast under bare for å kunne virkelig bade understellet uten å tenke på drypp.

 

Jeg ser at du nevner tørke/inntrekkingstid brage. Vet du noe om hvor lang tid den bør ha? Bør jeg f.eks kjøre bilen inn så den tørker i løpet av en dag eller to og så spraye på og la den stå en ukes tid? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutter siden, minim skrev:

Jeg ser at du nevner tørke/inntrekkingstid brage. Vet du noe om hvor lang tid den bør ha? Bør jeg f.eks kjøre bilen inn så den tørker i løpet av en dag eller to og så spraye på og la den stå en ukes tid? 

 

Kan du ha mulighet til det må det jo være helt topp. Det er det som er den vesentlige forskjellen mellom verksted utført og hjemme gjort. Hjemme kan du ta deg tid til å la prosessene virke. Verkstedet må ha alt det unna gjort innenfor en liten time for å tjene penger.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men verkstedet har tørkekapasitet som overgår alt jeg kan klare å få til hjemme

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutter siden, YMK skrev:

Men verkstedet har tørkekapasitet som overgår alt jeg kan klare å få til hjemme

 

Jada, det gjelder alltid det. Men når hele jobben MÅ være gjort på 2t6min44sekunder for å tjene penger, sier det seg selv at det går fort. Veldig fort. Har fortsatt klokketro på FF produktet, men har sett litt for mye snåle ting bak paneler, bak innerskjermer mv til å være HELT overbevist over at ALT som gjøres " profesjonelt " nødvendigvis er bedre.


Hva som er verst, å vite at man ikke har behandlet inni dørene, eller å ha betal for det, men fortsat ikke fått det utført, er jeg litt usikker på....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annen fordel med å gjøre det selv et at man kan bruke mer tid på rengjøring og forberedelser som Brage er inne på. Det er lite vits å sprøyte guffa utenpå et lag med møkk.

Jeg høytrykksspyler bilen under og inni rammen og blåser det meste tørt med trykkluft + lar den tørke over natten før påføring av guffe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så lenge man klarer å sprøyte inni ALLE hulrom selv er selvgjort ofte velgjort.

Og klin blir det.Bare sjekk vegger,gulv og tak hos proffene.

Personlig følger jeg opp 2.hvert år hos proffene og fyller på det utvendige som trengs selv innimellom.

Dette fordi jeg gnir av olja utvendig på ramma under og dels fordi jeg er på med høyttrykkspyler og varmtvann

for å få vekk søle,skau og annen moro etter terrengkjøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje noen som er nær proff legger inn en veiledning på punkter som er viktige å smøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke proff i det hele tatt, men,

Få på guffe, altfor mange som ikke setter igang før det er for sent fordi de lurer på osv... Samme med hva en bruker; om det er Tectyl, Biltema, linolje, FluidFilm osv; det viktigste er ikke å bruke "best-i-test" og "brukes på russiske atom-ubåter", det viktige er å få på feite.

 

Med litt sunn fornuft, godt lys og arbeidstøy finner en fort ut hvor det må guffe. Ser du et hull som er åpent-der må det guffe inn. Ser du hull blindet med en gummipropp, ut med proppen, inn med litl guffe og sett tilbake proppen.

Sunn fornuft, ikke nødvendig med enorme mengder inn i døra feks.

Ta hullrom først.

Gi alle flater lavere/under nerkant på dørterskel/skjermkant/støtfanger et godt jevnt lag. Flere påføringer tynt er bedre enn en veldig tykk.

Dekk til bremseskiver og dekk.

 

Noen er veldig redde for å få guffe på eksosanlegg; tykk guffe alla tectyl er ikke noe særlig der, men en omgang med FF eller linolje gjør bare godt. Lukter brent brød de første turene.

 

 

Og jeg henger litt bakpå og rakk ikke få på guffe på D2en sist jeg var hjemme:-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morsom.

Kjenner meg igjen når jeg hører usmurte ting,ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk omsider Fluid filmet Range Rovern i dag, gjorde rent med spatel og trykkluft i går og siste tørking i natt. Har hatt noen tørre dager denne uken med lav temperatur avsluttet 27 regndager i november.

 

En godt sliten kropp etter timer i ubehagelige stillinger på 'horebrett' under bilen de siste to dagene ble belønnet med ribbemiddag og en tur i varmestampen :)

Ønsket til jul er som alltid: Stor garasje med løftebukk :D 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×