Gå til innhold

Vinterdekk Freelander 2 td4 2013


ØM56

Anbefalte innlegg

Tips om vinterdekk.

Det sitter 235X55XR19 Yokohama geolander  sommerdekk på nå. Hvordan oppføre bilen seg med piggfri, eller bør jeg velge med pigg? 

Kjører mest i nærområdet på Østlandet, men også på fjellet. Tips om produsenter og alternativ dekk dim/profil som går til 19" alufelgr. 

 

Endret av ØM56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er piggdekk uaktuelt, men så holder jeg meg bare på salta veier i kyststrøk på sørvestlandet....

 

Uansett hva du velger, så hold deg unna billig dekke fra lang-langt-vekke. Mang en bileier har erfart at dekk er ikke det en sparer penger på. Likevel så er det mulig å gjøre en god deal ved sesongslutt eller ved å kjøpe et år gamle "overliggere". Finn.no er også en mulighet men også et sjangsespill. Kjenner du noen osm kan mkontere dekka for deg, så er jo dekkonline.com et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt i indre Østfold. 

Fikk bilen med grisebillige vinterdekk (Federal Himalaya) som faktisk jeg ikke syntes var så ille som ryktene (katastrofale) tilsa bare de ble satt på bilen tidlig nok (hardnet mye i løpet av sommeren og trengte en del kjøring for å slite av den hinna).

Men spanderte på meg Goodyear UltraGrip Ice SUV ved siste korsvei. Godt fornøyd med dem.

 

Med min kjørestil/kjøremønster vurderer jeg piggdekk som overkill. Jeg kan la bilen stå 2-3 dager i sesongen om det er holke og kjører sjelden til fjells. Når det er sagt har jeg vært ute på den slags føre med dem, og synes de er bra til å være piggfri.... På snø er de suverene.

Hadde jeg bodd det sted hvor isføre var det vanlige vinterføret og jeg MÅTTE ut hver dag så hadde nok valget pigg/piggfritt vært vanskeligere. Her er det stort sett bart, slaps eller snø. Sjelden holke.

 

Så det kommer i stor grad an på deg og på hvor du ferdes og på hvor mye du MÅ ta bilen de dagene det er holke.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde selv i "Dalstroka innafor" Asker for noen år tilbake. Nærmere bestemt Øvre Hallenskog (for de som er lokalkjent). Et snøhøl av rang i forhold til landsdel :D. Kjørte riktignok ikke FL2, men D4 på piggfritt. Savnet ikke piggene.

 

Bor man høvelig sentralt vil man oftest kunne benytte kollektivtransport de to dagene det er fullstendig griseføre. Min erfaring er at de dagene kommer man seg uansett ikke fram. Ikke fordi man selv står og spinner, men fordi resten av trafikken står bom stille.

 

Skal man til fjells, og savner tryggheten så vil kjetting kunne gi deg den tryggheten, samtidig som man slipper å gnage asfalt og få gnagsår i ørene av piggene resten av vinteren. ;)

 

Det var min erfaring/rant. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...