Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Eirik34

P400e?

Recommended Posts

Vi vurderer å oppgradere fra vår 07 TDV8 til den nye L405 P400e versjonen. Facelift versjonen har jo blitt veldig fin; med de nye setene, infotainment systemet og pixel-led lys. Ideal bilen for oss ville nok vært SDV8 versjonen, men denne er jo helt umulig å kjøpe med norske avgifter. Nå justeres avgiftene opp også for plugin hybridene (en "2017 P400e" ville ha resultert i ca 120' avgifter (+MVA), mens den i et 2018 avgiftsregime vil utløse ca 140' i avgifter (+ MVA). (Det har blitt en stor sak at Tesla nå må betale litt vektavgift - ca 90' - men det en glemmer er jo at elbilene fortsatt slipper å betale moms, og en Tesla-kjøper vil derfor fortsatt spare ca 250' i avgifter!)

 

Ulempene med P400e versjonen slik jeg ser det er:

- Betydelig mindre bagasjerom, ca 4cm høyere gulv i bagasjerommet som følge av batteripakken (etter det jeg har klart å finne ut av). Ikke mulighet for reservehjul (selvsagt).

- Økt vekt

- Må ha roof rails for å kunne bruke takstativ. Vi bruker idag Thule takstativ på L322'en, og det fungerer veldig bra. Roof rails ødelegger kanskje litt av det fine "flytende taket" som disse bilene har. 

- Ikke helt passende med en R4 bensinmotor for en slik bil. Den nye drivlinjen til neste års Cayenne hybrid blir hentet fra Panamera (330hk V6 + 126hk elmotor), og en slik kombinasjon hadde nok vært bedre også for L405?

 

Men, det kan være en gyllen mulighet å kjøpe en tung plugin hybrid nå, før avgiftene går enda mer opp? En oppgradering vil selvsagt gjøre et betydelig innhogg i økonomien, men vi lever jo bare en gang...

 

Det eneste som holder oss igjen for å oppgradere, er at vi nå er superfornøyde med vår TDV8! Vi har de siste 2 årene gjort veldig mange oppgraderinger og utbedringer fordi vi tenkte å ha den i maaaange år videre. Selv om TDV8'en har gått 202' km, føles den nå nesten som ny. I tillegg har L322'en både større bagasjerom, skikkelig gromlyd fra TD8-motoren, og en fantastisk sittestilling (har aldri blitt trøtt i rygg eller bein, uansett hvor mange sammenhengende timer vi har kjørt). L322'en er nok også mer en type "luksus-ulv i fåreklær" enn den nye L405'en. Og personlig liker jeg veldig godt den litt kantede designen på L322.

 

Er det noen andre som har det på samme måte? Noen andre som sitter på gjerdet for å oppgradere til den nye L405'en?

 

 

 

Edited by Eirik34

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.10.2017 den 11.13, Eirik34 skrev:

Vi vurderer å oppgradere fra vår 07 TDV8 til den nye L405 P400e versjonen. Facelift versjonen har jo blitt veldig fin; med de nye setene, infotainment systemet og pixel-led lys. Ideal bilen for oss ville nok vært SDV8 versjonen, men denne er jo helt umulig å kjøpe med norske avgifter. Nå justeres avgiftene opp også for plugin hybridene (en "2017 P400e" ville ha resultert i ca 120' avgifter (+MVA), mens den i et 2018 avgiftsregime vil utløse ca 140' i avgifter (+ MVA). (Det har blitt en stor sak at Tesla nå må betale litt vektavgift - ca 90' - men det en glemmer er jo at elbilene fortsatt slipper å betale moms, og en Tesla-kjøper vil derfor fortsatt spare ca 250' i avgifter!)

 

Ulempene med P400e versjonen slik jeg ser det er:

- Betydelig mindre bagasjerom, ca 4cm høyere gulv i bagasjerommet som følge av batteripakken (etter det jeg har klart å finne ut av). Ikke mulighet for reservehjul (selvsagt).

- Økt vekt

- Må ha roof rails for å kunne bruke takstativ. Vi bruker idag Thule takstativ på L322'en, og det fungerer veldig bra. Roof rails ødelegger kanskje litt av det fine "flytende taket" som disse bilene har. 

- Ikke helt passende med en R4 bensinmotor for en slik bil. Den nye drivlinjen til neste års Cayenne hybrid blir hentet fra Panamera (330hk V6 + 126hk elmotor), og en slik kombinasjon hadde nok vært bedre også for L405?

 

Men, det kan være en gyllen mulighet å kjøpe en tung plugin hybrid nå, før avgiftene går enda mer opp? En oppgradering vil selvsagt gjøre et betydelig innhogg i økonomien, men vi lever jo bare en gang...

 

Det eneste som holder oss igjen for å oppgradere, er at vi nå er superfornøyde med vår TDV8! Vi har de siste 2 årene gjort veldig mange oppgraderinger og utbedringer fordi vi tenkte å ha den i maaaange år videre. Selv om TDV8'en har gått 202' km, føles den nå nesten som ny. I tillegg har L322'en både større bagasjerom, skikkelig gromlyd fra TD8-motoren, og en fantastisk sittestilling (har aldri blitt trøtt i rygg eller bein, uansett hvor mange sammenhengende timer vi har kjørt). L322'en er nok også mer en type "luksus-ulv i fåreklær" enn den nye L405'en. Og personlig liker jeg veldig godt den litt kantede designen på L322.

 

Er det noen andre som har det på samme måte? Noen andre som sitter på gjerdet for å oppgradere til den nye L405'en?

 

 

 

Personlig har jeg også til tider store griller om å skaffe meg en L405. Det høres ut som du tenker på en helt ny facelift 2019 og gjerne hybriden her.

Den er i mine øyne fantastisk, burde vel hatt lengre rekkevidde enn 51 km, men det virker som DEN bilen totalt sett. Du har gjerne sett trappetesten de gjorde med Range Rover Sport hybrid (The Dragon Challenge)

Så burde ikke stå på kreftene. R4 + EL virker gjøre susen.

Er nok riktig at det er batteripakken som stjeler plassen i bagasjerommet ja, sett dette i bla X5 40e også, latterlig lite.

Det er selvsagt en SDV8 som er mest riktig, , men om du studerer priselistene, så blir det vanskelig å velge noe annet enn hybriden, du har som du sier en gyllen mulighet og vi lever kun en gang ;) 

 

Personlig må jeg nok nøye meg med en av de tidlige utgavene, men jeg sliter med å finne noen langtidsomtaler fra folk som har eid bilen over flere år.

Har store betenkeligheter med å bytte en driftsikker 2015 D4 i en 2013 RR L405 der garantiene nå er ute. Det er tross alt en hel del som kan klikke, bla 429 ulike sensorer som ligger og lurer.

Men som sagt, en lever kun en gang ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...